Permalänk
Medlem

Hjälp med uppgradering

Hej kära Sweclockers, behöver er hjälp! Ska uppgradera gamla Bettan så jag klarar av lite nyare spel.

Har just nu en gammal i5 3750k (@4.4 ghz), 8 gb ddr3, gtx 1060, ssd osv. Har en ny PSU.

Ska inte köra det absolut senaste på 4k direkt, utan nöjer mig med 1080p (har en 144hz-skärm med den upplösningen).

Kör mest CS:GO, men tänkte börja lira Escape from Tarkov och sen ha något hyffsat framtidssäkert på hög (inte ultra) settings.

Känns som att AMD är rätt val just nu. Vad säger ni? Kan lägga typ 5000 spänn. Kanske att jag även behöver ett nytt chassi då det jag har är helt sjukt gammalt och stort full tower som väger en miljard kilo. Men det är inget måste antar jag.

Mvh Viktor

Permalänk
Hedersmedlem

CS:GO och Escape from Tarkov är båda titlar som inte kan nyttja mer än en CPU-kärna vilket gör att det inte spelar någon roll att din äldre i5-3570K bara är en quad-core. Dessutom är ditt GTX 1060 flaskhalsen ändå. Vill du förbättra prestandan i de två spelen så är det grafikkort och eventuellt en minnesuppgradering till 16 GB (begagnat DDR3, lägg inte nypengar på en död plattform) som räcker.

Säg max 400 kr (sannolikt mindre) för att uppgradera minnet till 16 GB, sen har du 4600 kr kvar i budget. Till exempel kan du köpa ett RTX 2060 Super för pengarna. Random exempel: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Ska du göra en plattformsuppgradering (cpu+minne+moderkort) också får du inte plats i budget med ett vettigt grafikkort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

CS:GO och Escape from Tarkov är båda titlar som inte kan nyttja mer än en CPU-kärna vilket gör att det inte spelar någon roll att din äldre i5-3570K bara är en quad-core. Dessutom är ditt GTX 1060 flaskhalsen ändå. Vill du förbättra prestandan i de två spelen så är det grafikkort och eventuellt en minnesuppgradering till 16 GB (begagnat DDR3, lägg inte nypengar på en död plattform) som räcker.

Säg max 400 kr (sannolikt mindre) för att uppgradera minnet till 16 GB, sen har du 4600 kr kvar i budget. Till exempel kan du köpa ett RTX 2060 Super för pengarna. Random exempel: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Ska du göra en plattformsuppgradering (cpu+minne+moderkort) också får du inte plats i budget med ett vettigt grafikkort också.

Prestandan i CS:GO är bra, det är inte därför jag behöver en uppgradering. Tänker mer framtidssäkring, samt att jag gissar att jag kommer få pissig fps i EFT med riggen jag har nu. Sen känns det väl rätt dött med DDR3 på 1600 mhz?

Tänker att jag vill uppgradera cpu+minne+moderkort, sen längre fram köpa ett nytt grafikkort när jag väl behöver det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av barrf:

Prestandan i CS:GO är bra, det är inte därför jag behöver en uppgradering. Tänker mer framtidssäkring, samt att jag gissar att jag kommer få pissig fps i EFT med riggen jag har nu. Sen känns det väl rätt dött med DDR3 på 1600 mhz?

Tänker att jag vill uppgradera cpu+minne+moderkort, sen längre fram köpa ett nytt grafikkort när jag väl behöver det.

Du kommer inte få någon meningsfull ökning i prestanda (möjligen om det är att det är bara 8 GB RAM som tar emot) när du ändå har ett GTX 1060 som stretar emot, om du uppgraderar din cpu/minne/mobo. Ska du "framtidssäkra" måste du ändå byta allt (cpu, gpu, moderkort, minne), och det går inte på den budget du satt upp.

Vill du prompt köpa ett "uppgraderingspaket" med Ryzen för runt ~5000 så kan du köpa något sånt här:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 990 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK MAX (1 388 kr hos CDON)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (799 kr hos Webhallen)
Summa: 4 177 kr

Då har du pengar över till ett nytt chassi om du vill ha det med.

Men räkna som sagt inte med någon signifikant ökning i FPS utan att även uppgradera grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du kommer inte få någon meningsfull ökning i prestanda (möjligen om det är att det är bara 8 GB RAM som tar emot) när du ändå har ett GTX 1060 som stretar emot, om du uppgraderar din cpu/minne/mobo. Ska du "framtidssäkra" måste du ändå byta allt (cpu, gpu, moderkort, minne), och det går inte på den budget du satt upp.

Vill du prompt köpa ett "uppgraderingspaket" med Ryzen för runt ~5000 så kan du köpa något sånt här:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 990 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK MAX (1 388 kr hos CDON)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (799 kr hos Webhallen)
Summa: 4 177 kr

Då har du pengar över till ett nytt chassi om du vill ha det med.

Men räkna som sagt inte med någon signifikant ökning i FPS utan att även uppgradera grafikkortet.

Tack för tips, ska kolla upp!
Men vill dock säga att jag ser flera videos på youtube med folk som kör EFT med gtx 1060 och som har rätt respektabla siffror på fps:en.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av barrf:

Tack för tips, ska kolla upp!
Men vill dock säga att jag ser flera videos på youtube med folk som kör EFT med gtx 1060 och som har rätt respektabla siffror på fps:en.

Absolut, jag har inte sagt att du inte får det!

Men du har ju inte ens kört spelet på din dator, utan har på förhand bestämt dig för att det kommer funka dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Absolut, jag har inte sagt att du inte får det!

Men du har ju inte ens kört spelet på din dator, utan har på förhand bestämt dig för att det kommer funka dåligt?

Haha, ja! Jag har faktiskt i förväg bestämt att min rigg är för gammal och behöver en upgrade. Sen håller jag på en del med musikproduktion också, så en ny fräsch kombo av cpu+ram skulle nog förbättra allt där extremt mycket.

Tänker väl att jag ska ta det i två steg som jag alltid gör. Har gjort så här sen jag var tonåring. Köpa cpu+minne+moderkort när det är flaskhals. Sen något år senare köpa GPU när det är flaskhals. Osv osv.

Något tips på enkelt, billigt, bra chassi? Vill INTE ha något "flashigt" med massa LED:s osv. Någon bra kompromiss av litet och lätt att bygga i typ, med bra luftflöde. Gärna ett som inte väger multum också.