Bränd lukt från vänster bakhjul på bil?

Permalänk
Medlem

Bränd lukt från vänster bakhjul på bil?

Hej.

I söndags kände jag att det luktade bränt (typ bränt gummi) på en parkering. Trodde det var en annan bil som luktade så tänkte inte mer på det. Men idag så kände jag exakt samma lukt när jag kom hem från jobbet. Det visade sig komma från vänster bakhjul på min egen bil och fälgen var väldigt het.
Jag ska ringa Mitsubishi imorgon (har en Mitsubishi Lancer Sportback 2012) och boka en servicetid. Kan tillägga att jag inte kan ett smack om bilar.
Vet egentligen inte hur länge detta kan ha pågått och det har dessutom varit hård blåst i några veckor så kan ju ha pågått en längre tid då man kanske inte har känt av lukten.

Men jag funderar lite på om det är riskabelt/skadligt att köra mer med bilen innan service och vad som ev. skulle kunna hända?
Någon som känner igen problemet?

Permalänk

Låter som ett kärvande bromsok, beroende på hur illa det ligger emot kan det vara olämpligt att använda bilen. svårt att säga utan att titta på det. du kan ju testa att rulla långsamt i friläge (om du har manuell) och se om den rullar bra eller stannar.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem

Kan vara så att bromsen ligger på. Har det på vår volvo just nu, inte första gången så det är ett nytt bromsok för vår del. Kolven som trycker kuddarna mot skivan går inte tillbaka helt så det ligger tryck mot skivan

Om det luktar så har den troligen gått rätt varmt, det kan skada skivan om den blev för varm och då behöver den också bytas och då byter man ofta båda på den axeln.

Inte helt ovanligt.

Du kan se på förbrukningen om den släpper men jag hade inte kört den längre än till service.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Entusiast

Håller med föregående talare om att det lutar åt påliggande bromsok. Har svårt att tänka mig varför något gummi runt hjulhuset (däcket) skulle lukta bränt om du inte är väldigt aggressiv vid rödljusen

Nästa gång kan du prova att känna på fälgen först på någon annan sida där det inte luktar och sedan på det aktuella stället. Om bromsen ligger på kommer fälgen vara märkbart varmare i jämförelse.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det här händer alla bilar förr eller senare som åker runt på saltade vägar som får oken att kärva och rosta fast. Det som händer är att bromsbacken inte kan röra sig fritt tillbaka, utan ligger och småbromsar skivan.

Väldigt lätt att känna om det är det problemet genom att känna med handen på fälgen. Är den varm när du kört bilen så ligger bromsarna emot.
Samma sak om man kört när det är blött ute, så kan man se att fälgen är torr på det däcket där bromsen ligger emot.

Det man kan tänka på är när man byter till sommar eller vinterdäck att plocka bort bromsbackarna och smörja upp allt, så slipper man detta.
Risken är även att bromsarna ligger emot så att gummidammasken i bromsoket tar skada och då kan kolven få tex saltslask och rosta fast. Då är det bara att byta bromsok dessutom (dyrt).

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Kan vara ett slut hjullager också. Ganska enkelt att känna om det är bromsen som ligger på eller hjullagret om du lyfter upp så hjulet hänger fritt. Men då du säger att du inte kan ett smack om bilar så skippar jag det och överlåter åt verkstaden att kolla på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Kan vara ett slut hjullager också. Ganska enkelt att känna om det är bromsen som ligger på eller hjullagret om du lyfter upp så hjulet hänger fritt. Men då du säger att du inte kan ett smack om bilar så skippar jag det och överlåter åt verkstaden att kolla på det.

Det är nog så att bromsarna ligger på. Hade det varit hjullagret hade det fört oväsen när han körde.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ensto:

Hej.

I söndags kände jag att det luktade bränt (typ bränt gummi) på en parkering. Trodde det var en annan bil som luktade så tänkte inte mer på det. Men idag så kände jag exakt samma lukt när jag kom hem från jobbet. Det visade sig komma från vänster bakhjul på min egen bil och fälgen var väldigt het.
Jag ska ringa Mitsubishi imorgon (har en Mitsubishi Lancer Sportback 2012) och boka en servicetid. Kan tillägga att jag inte kan ett smack om bilar.
Vet egentligen inte hur länge detta kan ha pågått och det har dessutom varit hård blåst i några veckor så kan ju ha pågått en längre tid då man kanske inte har känt av lukten.

Men jag funderar lite på om det är riskabelt/skadligt att köra mer med bilen innan service och vad som ev. skulle kunna hända?
Någon som känner igen problemet?

Skrivet av SchaaSchaa:

Låter som ett kärvande bromsok, beroende på hur illa det ligger emot kan det vara olämpligt att använda bilen. svårt att säga utan att titta på det. du kan ju testa att rulla långsamt i friläge (om du har manuell) och se om den rullar bra eller stannar.

Skrivet av infigo:

Kan vara så att bromsen ligger på. Har det på vår volvo just nu, inte första gången så det är ett nytt bromsok för vår del. Kolven som trycker kuddarna mot skivan går inte tillbaka helt så det ligger tryck mot skivan

Om det luktar så har den troligen gått rätt varmt, det kan skada skivan om den blev för varm och då behöver den också bytas och då byter man ofta båda på den axeln.

Inte helt ovanligt.

Du kan se på förbrukningen om den släpper men jag hade inte kört den längre än till service.

Skrivet av Uzanar:

Håller med föregående talare om att det lutar åt påliggande bromsok. Har svårt att tänka mig varför något gummi runt hjulhuset (däcket) skulle lukta bränt om du inte är väldigt aggressiv vid rödljusen

Nästa gång kan du prova att känna på fälgen först på någon annan sida där det inte luktar och sedan på det aktuella stället. Om bromsen ligger på kommer fälgen vara märkbart varmare i jämförelse.

Skrivet av CubaCola:

Det här händer alla bilar förr eller senare som åker runt på saltade vägar som får oken att kärva och rosta fast. Det som händer är att bromsbacken inte kan röra sig fritt tillbaka, utan ligger och småbromsar skivan.

Väldigt lätt att känna om det är det problemet genom att känna med handen på fälgen. Är den varm när du kört bilen så ligger bromsarna emot.
Samma sak om man kört när det är blött ute, så kan man se att fälgen är torr på det däcket där bromsen ligger emot.

Det man kan tänka på är när man byter till sommar eller vinterdäck att plocka bort bromsbackarna och smörja upp allt, så slipper man detta.
Risken är även att bromsarna ligger emot så att gummidammasken i bromsoket tar skada och då kan kolven få tex saltslask och rosta fast. Då är det bara att byta bromsok dessutom (dyrt).

Tackar för svaren, låter vettigt

Får bli taxi till jobbet imorgon och sedan max en körning (10km) till serviceverkstaden när de har tid.

Permalänk
Medlem

Troligtvis kärvande bromsok som folk tedan sagt men tänker att det även kan vara fukt i handsbromsvajjern som isf har frusit vilket då får effekten att handbromsen ligger på.

För att kolla om broms ligger på, hissa upp bilen och snurra på däcket, går det trögt så vet du att bromsen ligger på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Det är nog så att bromsarna ligger på. Hade det varit hjullagret hade det fört oväsen när han körde.

Ett trasig lager behöver inte låta mer än bromsar som ligger på. Sen beror det ju på hur mycket ljud bilen släpper in. Kör man runt med vinterdäck så låter det ju en del ändå.

Jag hade ett trasigt hjullager på en Audi S4 som inte gjorde ett ljud ifrån sig. Det som märktes var att fälgen var så het så den nästan ångade när jag stannade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är nog så att bromsarna ligger på. Hade det varit hjullagret hade det fört oväsen när han körde.

Oftas ja men inte alltid.
Och även Om det fört oväsen att väcka dom döda så är det långtifrån säkert att många hade bytt sig överhuvudtaget förrens hjulet lossnat helt o hållet, vilket tyvärr händer åt helvete för ofta.
Dom flesta är tyvärr helt otekniska och/eller har inte någon som helst mekanisk känsla dvs när man kan känna om nåt är fel på nåt mekaniskt som tex ett helt slut hjullager, och ja man kan ha mekanisk känsla (kan även kallas sunt förnuft) även om man är helt oteknisk.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Lämnade bilen på service/felsökning i morse och kunde hämta ut den nu på kvällen
Blev byte av bromsok och bromskloss vid bakhjulet.

Hela kalaset hamnade på 4453 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ensto:

Lämnade bilen på service/felsökning i morse och kunde hämta ut den nu på kvällen
Blev byte av bromsok och bromskloss vid bakhjulet.

Hela kalaset hamnade på 4453 spänn.

Ja är väl där det ligger. 1500-2000 för orginalok sen klossar ligger på några hundralappar och sen lite arbetstid.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Hade det felet och för mig var det handbromskabel som kärvade, antaglige pga vatten/rost, vilket fick effekten att bromsoken låg på. Min mekaniker oljade upp handbromskabeln.

Att det just var vänster ok som låg på var tydligen ett tydligt tecken på att det var handbromskabeln.

En handbromskabel behöver alltså bli använd då och då för att inte kärva fast och det hade jag inte gjort.

Permalänk
Medlem

ALLT gällande bromsar behöver motioneras regelbundet för att ej kärva fast.
Handbromsvajer så kan det vara rost men även att dom kan ha mycket vatten och frysa (och sen efter det tinat rosta).

Det går oftas att fixa med rostlösare/olja och köra vajern fram o tillbaks så mycket det går under en rätt bra stund för att få in så mycket olja/etc det går, men samtidigt få ut så mycket vatten/rost (o det är detta som tar mest tid) det går i hela vajern.
MEN har en handbromsvajer börjat kärva så KOMMER det att vara ett rätt reglbundet återkommande tema därefter som troligen blir tätare o tätare ju längre tiden går.
Och troligen minst en gång om året.

Används handbromsen mycket så tar det längre tid innan det återkommer MEN det KOMMER att återkomma.
Det bästa fixet är byte av vajern.

Sen finns det bilar som detta händer på relativt ofta även om man byter vajern och handbromsen används ofta.
Pga att en del bilar har ett helt idiotiskt dragning av vajern/var höljena börjar/slutar.
Tex Saab 900 när dom kom med nya karossen som 1993 som i stort sett var en Opel vectra med sabb emblem och saab motor.
Handbromsvajer var exakt samma som till Opel vectra och var dragen så in i helvete idiotiskt med en 180° väldigt tajt böj som höljet/vajern verkligen inte gillade och höljet slits ut fort från insidan tack vare att vajern helt enkelt böjs för kraftigt.
Det är på gränsen till att höljet veckas/böjs permanent (vilket skulle leda till ett ej runt hål längre och troligen även en nivå skillnad på hålen föra/efter vecket=stor risk att vajern nypts fast med andra ord) om man böjer det väldigt lite mer än vad som behövts.

Men det ännu värre var där höljet slutar som sitter 2-3cm ifrån där skit från hjulet sprutar dvs enorma mängder vatten/skit/salt kommer landa där och föras in i höljet och oerhört fort skapa problem.
Och den där 180° är helt onödig dom hade kunnat ha en 3dm kortare vajer som gått 100% rakt istället enda som behövt ändrats är hålet i karossen och infästningen i kaross/i handbromsspaken.

Total idiot design som i bästa fall kanske funkar hjälpligt i länder det inte snöar o helst aldrig regnar heller.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!