Permalänk
Medlem

Allt om Customloopbygge

Som rubriken lyder, jag har inte hittat någon tråd angående just detta, då jag själv går i tankarna att bygga min första customloop, så jag tänkte att jag startar en, om jag ändå skulle ha missat en får mod gärna ta bort denna tråden.

Det jag tänkte är att vi kan diskutera kring customloopbyggen, tips och råd, för nybörjare samt för erfarna användare.
Jag listar nedan vad jag har tänkt att innehållet kan vara.

  • Vad är fördelarna med att använda en customloop?

  • Vad är nackdelarna med att använda en customloop?

  • Vad bör man tänka på innan man tar beslutet om att kyla sitt system med vatten?

  • Varför ska man välja vatten framför luftkylning?

  • Bör jag kyla både processor och grafikkort?

  • Hur underhåller jag en customloop?

  • Bör jag använda soft eller hard tubings?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag har idag en AIO kylare, men på kort tid har jag blivit intresserad av customloopbygge för att det vore kul att prova att bygga, om man åsidosätter att det är dyrt att bygga, vad tjänar man på att bygga en full customloop, alltså med block för gpu, samt cpu, 2 radiatorer, idag ligger min cpu på mellan 65-70c vid spelande, och min gpu ligger på 65-70c. Kommer jag tjäna någonting alls på att bygga en full customloop om man tar temperaturmässigt?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
99:e percentilen

Som jag tror de flesta förstår är detta ett ämne med betydande subjektiva inslag, om än inte enbart.

Skrivet av sINsen:

Vad är fördelarna med att använda en customloop?

  • Du kan få din dator att vara väldigt tyst under belastning.

  • Beroende på loopen och komponenterna kan det hjälpa dig att överklocka mer.

  • Det är snyggt.

Citat:

Vad är nackdelarna med att använda en customloop?

Det kan vara knepigt att få en vattenkyld dator att vara lika tyst som en luftkyld i idle, i min erfarenhet. Pumpen måste monteras på rätt sätt för att inte vibrera, luftbubblor kan fastna och man kan drabbas av allmänna missljud. Säger inte att det är omöjligt, men det kan kräva mer kunskap och det finns mer som kan gå fel.

Men den största nackdelen anser jag är att din dator blir en monolit. Till och med något så enkelt som att byta grafikkort – om så bara för att testa det i en annan dator eller ett annat kort i din dator – blir mer eller mindre ett heldagsprojekt. Samma sak gäller förstås CPU, moderkort, chassi och eventuellt andra komponenter också.

Det är också svårt att bygga en liten dator med custom loop. SFF-chassin som Ghost S1 är bara att glömma om du inte är proffsmoddare. Slutligen är det som bekant ganska dyrt att bygga vattenkylning. Lätt att tusenlapparna försvinner på diverse specialprylar med höga fraktkostnader och tull och allt vad det är.

Personligen tycker jag det är roligt att ha provat vattenkylning, och jag avråder inte kategoriskt från det. Men man ska inte tro att det är guld och gröna skogar eller att det är särskilt "värt" för en vanlig gamer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Som jag tror de flesta förstår är detta ett ämne med betydande subjektiva inslag, om än inte enbart.

  • Du kan få din dator att vara väldigt tyst under belastning.

  • Beroende på loopen och komponenterna kan det hjälpa dig att överklocka mer.

  • Det är snyggt.

Det kan vara knepigt att få en vattenkyld dator att vara lika tyst som en luftkyld i idle, i min erfarenhet. Pumpen måste monteras på rätt sätt för att inte vibrera, luftbubblor kan fastna och man kan drabbas av allmänna missljud. Säger inte att det är omöjligt, men det kan kräva mer kunskap och det finns mer som kan gå fel.

Men den största nackdelen anser jag är att din dator blir en monolit. Till och med något så enkelt som att byta grafikkort – om så bara för att testa det i en annan dator eller ett annat kort i din dator – blir mer eller mindre ett heldagsprojekt. Samma sak gäller förstås CPU, moderkort, chassi och eventuellt andra komponenter också.

Det är också svårt att bygga en liten dator med custom loop. SFF-chassin som Ghost S1 är bara att glömma om du inte är proffsmoddare. Slutligen är det som bekant ganska dyrt att bygga vattenkylning. Lätt att tusenlapparna försvinner på diverse specialprylar med höga fraktkostnader och tull och allt vad det är.

Personligen tycker jag det är roligt att ha provat vattenkylning, och jag avråder inte kategoriskt från det. Men man ska inte tro att det är guld och gröna skogar eller att det är särskilt "värt" för en vanlig gamer.

Tack så hemskt mycket för svar!
Där har du ju helt rätt att prova eller byta ut komponenter är ju ett större projekt då vätskan måste ur systemet, samt att man ska i med ny, då är det väl en fördel med soft tubing, har du hard tubing och byter ut exempelvis grafikkort så kanske inte fästena stämmer efter bytet, och du behöver göra om rören.
Jag har alltid fått till mig att vattenkylning är helt klart det bästa, du kommer inte kunna få några bättre temps med något annat, så jag tycker det är intressant att du säger motsatsen och även detta med ljudnivån.
Jag tror jag har blivit influerad av vänner, då dom gloryfierar customloop och det är helt klart det bästa, men samt också att det är kul att pyssla och bygga. Men ja, det blir helt klart en dyr historia, ska du bygga full custom loop får du ju räkna med ~8000kr.
Så du skulle inte bygga en ny customloop menar du, du använder dig hellre av luft?
@Alling

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Ska man bygga en custom-loop så gör du det numera oftast pga utseendets skull. Prestandan ökar inte nämnvärt och ljudnivån får man ta sig en funderare på om det är värt sina 5-10k för.

Själv så kör jag endast med vattenkylning och där är det för egen del blandat mellan prestanda/ljudnivå. Då kör jag dock med entusiastgrejer som drar tex 350+ watt endast cpu. Så man är nästan tvungen att använda sig av cutom vk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Ska man bygga en custom-loop så gör du det numera oftast pga utseendets skull. Prestandan ökar inte nämnvärt och ljudnivån får man ta sig en funderare på om det är värt sina 5-10k för.

Själv så kör jag endast med vattenkylning och där är det för egen del blandat mellan prestanda/ljudnivå. Då kör jag dock med entusiastgrejer som drar tex 350+ watt endast cpu. Så man är nästan tvungen att använda sig av cutom vk.

Bra input, det är så jag har fått för mig i dagsläget också, att många bygger det för utseendet mer än för att de verkligen gör nytta för dom. Dock så är ju jag med många andra intresserad av att få en tystare burk.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Bra input, det är så jag har fått för mig i dagsläget också, att många bygger det för utseendet mer än för att de verkligen gör nytta för dom. Dock så är ju jag med många andra intresserad av att få en tystare burk.

Kör med en d5-pump och softmounta(dvs montera den som man exempelvis monterar hårddiskar) och minst två stycken 240 radiatorer så kommer den bli väldigt tyst. Du kommer kunna hålla fläktarna runt 700rpm med en gpu-temp på fullt acceptabla 50-55c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Kör med en d5-pump och softmounta(dvs montera den som man exempelvis monterar hårddiskar) och minst två stycken 240 radiatorer så kommer den bli väldigt tyst. Du kommer kunna hålla fläktarna runt 700rpm med en gpu-temp på fullt acceptabla 50-55c

Okej, jag kollade på denna pumpen https://www.inet.se/produkt/5322802/ek-xres-250-spc-pwm-class...
Varför bör jag inte välja den i så fall?
Jag hade tänkt att köra 2 st 360 radiatorer i så fall, då jag har ett Lian Li Pc-o11 dynamic chassi. och softmounta med gummiringar då antar jag att du menar. @Wasp

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej, jag kollade på denna pumpen https://www.inet.se/produkt/5322802/ek-xres-250-spc-pwm-class...
Varför bör jag inte välja den i så fall?
Jag hade tänkt att köra 2 st 360 radiatorer i så fall, då jag har ett Lian Li Pc-o11 dynamic chassi. och softmounta med gummiringar då antar jag att du menar. @WaspCustoms

Du kan köra på den men är mer högljudd än d5:an.

Vadsomhellst som är mjukt och absorberar vibrationer från pumpen. Jag har kört med en disksvamp ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Du kan köra på den men är mer högljudd än d5:an.

Vadsomhellst som är mjukt och absorberar vibrationer från pumpen. Jag har kört med en disksvamp ett tag

Jasså är det därför alla rekommenderar D5 pump, att dom låter mindre. Ja trodde det hade med kvalitén att göra.
Ja alla sätt är bra utom dom dåliga. Du kör en full custom loop? kör du ett o samma märke genom hela i så fall eller har du blandat?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jasså är det därför alla rekommenderar D5 pump, att dom låter mindre. Ja trodde det hade med kvalitén att göra.
Ja alla sätt är bra utom dom dåliga. Du kör en full custom loop? kör du ett o samma märke genom hela i så fall eller har du blandat?

Låter mindre och mer hållbar.

Full custom, Blandade märken. Finns ingen anledning att köra samma märken. Blanda inte koppar och aluminium bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Låter mindre och mer hållbar.

Full custom, Blandade märken. Finns ingen anledning att köra samma märken. Blanda inte koppar och aluminium bara.

Nej precis, jag har kollat på ett EK rätt igenom och plockat ihop, dock är det blandat Nickel och koppar, det ska fungera har ja hört, men alu och koppar är inte bra nej.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Många brukar köra på ek. Men dom stora märkerna som phanteks,ek,alphacool osv är det bara köra på. Vill du spara pengar så kan du köpa fittings från barrow. Kan dock ta en jäkla tid nu när viruset härjar.

Permalänk
Medlem

Jag är dock nybörjare inom custom loop, men kör just nu med en EK 60mm 360rad i toppen på mitt chassi och en ek 45mm rad i fronten också 360mm, 6st corsair hd120, corsair vattenblock till cpu och gpu, en d5pump med ek reservoar top, temp på cpu(3600x) ligger ca 40c i idle och 55-60c när jag spelar och gpu (asus 2080 oc 2100/14400mhz) ligger på ca 28-35c idle och ca 45-55c när jag spelar, fläktarna går på lägsta varv i asus programmet ca 650-700rpm och datorn är iprincip ej hörbar och då står den brevid mig, är huset helt tyst och jag sitter själv och läser på forum kan jag höra extremt litet sus om datorn, något högre ibland när man spelar då fläktvarvet ibland kan öka lite.

som sagt mest estetiskt men också kul, jag kommer inom en snar framtid gå vidare till ett lian li chassi och hardtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus06:

Jag är dock nybörjare inom custom loop, men kör just nu med en EK 60mm 360rad i toppen på mitt chassi och en ek 45mm rad i fronten också 360mm, 6st corsair hd120, corsair vattenblock till cpu och gpu, en d5pump med ek reservoar top, temp på cpu(3600x) ligger ca 40c i idle och 55-60c när jag spelar och gpu (asus 2080 oc 2100/14400mhz) ligger på ca 28-35c idle och ca 45-55c när jag spelar, fläktarna går på lägsta varv i asus programmet ca 650-700rpm och datorn är iprincip ej hörbar och då står den brevid mig, är huset helt tyst och jag sitter själv och läser på forum kan jag höra extremt litet sus om datorn, något högre ibland när man spelar då fläktvarvet ibland kan öka lite.

som sagt mest estetiskt men också kul, jag kommer inom en snar framtid gå vidare till ett lian li chassi och hardtube

Okej tack för infon! ja jag vill nog mest bygga customloop för att det är roligt, det jag är lite nojig över är att byta till vattenblock på min gpu, men det bör nog gå relativt bra antar jag. Ja det är ju det jag gillar, att det knappt är hörbart, hur är det när du spelar, väsnas den någonting då, eller är den lika tyst?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Många brukar köra på ek. Men dom stora märkerna som phanteks,ek,alphacool osv är det bara köra på. Vill du spara pengar så kan du köpa fittings från barrow. Kan dock ta en jäkla tid nu när viruset härjar.

Ja, men de känns som att EK är bra. Okej ja får kolla upp det, men som du säger, kommer det från typ kina, så är de ju viruset som slöar ner i princip allt därifrån.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av sINsen:

Tack så hemskt mycket för svar!
Där har du ju helt rätt att prova eller byta ut komponenter är ju ett större projekt då vätskan måste ur systemet, samt att man ska i med ny, då är det väl en fördel med soft tubing, har du hard tubing och byter ut exempelvis grafikkort så kanske inte fästena stämmer efter bytet, och du behöver göra om rören.

Även med slang är skillnaden gentemot luftkylning gigantisk. Visst, du kan ha snabbkopplingar, men det går ändå inte att jämföra (och de kostar typ 200–300 kr styck).

Citat:

Jag har alltid fått till mig att vattenkylning är helt klart det bästa, du kommer inte kunna få några bättre temps med något annat, så jag tycker det är intressant att du säger motsatsen och även detta med ljudnivån.

Det stämmer nog ändå att vattenkylning är överlägset luftkylning sett till kylningsförmåga vid samma ljudnivå, men man bör inte överskatta betydelsen av detta för normala datorsystem.

Citat:

Jag tror jag har blivit influerad av vänner, då dom gloryfierar customloop och det är helt klart det bästa, men samt också att det är kul att pyssla och bygga. Men ja, det blir helt klart en dyr historia, ska du bygga full custom loop får du ju räkna med ~8000kr.
Så du skulle inte bygga en ny customloop menar du, du använder dig hellre av luft?
@Alling

Det fetmarkerade, tillsammans med den låga ljudnivån vid belastning, anser jag är den bästa anledningen att bygga vattenloop. Jag har gjort det en gång och det är roligt att ha provat, men nu tänker jag köra luft under överskådlig framtid. Fördelarna överväger nackdelarna. Min luftkylda dator sitter nu i ett Ghost S1 och kan således enkelt läggas i en resväska eller till och med en större ryggsäck och tas med vart jag vill.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Även med slang är skillnaden gentemot luftkylning gigantisk. Visst, du kan ha snabbkopplingar, men det går ändå inte att jämföra (och de kostar typ 200–300 kr styck).

Det stämmer nog ändå att vattenkylning är överlägset luftkylning sett till kylningsförmåga vid samma ljudnivå, men man bör inte överskatta betydelsen av detta för normala datorsystem.

Det fetmarkerade, tillsammans med den låga ljudnivån vid belastning, anser jag är den bästa anledningen att bygga vattenloop. Jag har gjort det en gång och det är roligt att ha provat, men nu tänker jag köra luft under överskådlig framtid. Fördelarna överväger nackdelarna. Min luftkylda dator sitter nu i ett Ghost S1 och kan således enkelt läggas i en resväska eller till och med en större ryggsäck och tas med vart jag vill.

Ja jag förstår, jag tror jag lockas mest av, kylningsförmågan,ljudlösheten samt att bygga, det är ju kul!
men i ditt fall förstår jag dig då om du sitter på ett sånt litet chassi, då är det ju luft som är smidigast
Jag sitter som sagt med ett Lian Li, som är byggt för både luft och vatten.
Men det bästa ordet för min eventuella customloop tror jag heter "Villhöver"

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan hjälpa mig att plocka ihop en customloop med softtubes? jag listar dom komponenter jag har o ska bygga loop till, länkar till grejerna.

Chassi: https://www.inet.se/produkt/6902886/lian-li-pc-o11-dynamic-sv...
Moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902987/msi-b450-tomahawk-max
Processor: https://www.inet.se/produkt/5301791/amd-ryzen-7-3700x-3-6-ghz...
Grafikkort: https://www.inet.se/produkt/5410320/asus-geforce-rtx-2080-sup...

Jag behöver, cpu block, gpu block, slangar, kopplingar, resovoir, radiatorer. Vill ha grejer som är bra, men ändå kostnadseffektiva
Tackar för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Någon som känner att dom kan hjälpa?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag vill fortfarande slå ett slag för Corsair Hydro X, grymt bra grejer som passar ihop osv, ser bra ut också

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Corsair hydrox säger jag med, galet enkelt och förmonterad kylpasta och kyltejp till grafikkort och processor inkl backplate till grafikkortet vilket blir rätt bra pris totalt, busenkelt att montera, kör med tex 13/10 soft slang och kopplingar tryck in så mycket radiator yta som du tror dig få plats med så får du per automatik ”lägre ljudnivå”.

Det är inte så mycket svårare än så, köp några extra 90graders böjar kanske några 45grader också så viker sig inte slangen så lätt 👍😀

Permalänk
Medlem

Tack! Dock ser jag inga mått på gpu blockrt, hade velat slippa montera det stående i mitt chassi. Kommer det få plats direkt monterat på moderkortet? @pontus06

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Gpu blocket är lika stort som grafikkortet sök lite på Google och youtube, jayztwocent har några videos med corsair hyrde x serien där han går igenom det mesta