Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Horizon: Zero Dawn till PC butikslistas

Permalänk
Medlem

Spelat det på ps4 så kommer inte köpa igen. För mig var det roligt att utforska storyn/collectibles för att försöka klura ut vad som hände med civilisationen etc. Efter jag fick reda på det blev det ganska ointressant att spela igenom det sista av spelet så kommer troligtvis inte spela om spelet på några år i alla fall.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Hnnng!

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Vore super att få det till PC. Köper inte någon konsol för exklusiva spel. Vill de ha mina pengar ge mig spelen till PC. Tar det några år är jag ok med det, full förståelse för att de vill mjölka sina egna kunder först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Såg detta tidigare idag, inte helt övertygad ännu men vore kul om ryktena och spekulationerna faktiskt också stämmer. Spelet får gärna åtföljas av Uncharted-spelen samt The Last of Us och Bloodborne.

Kan nog glömma att spelet skulle dyka upp på Game Pass men beroende på butik så kan det bli köp för min del. GOG är nog att bara glömma också, vilken jag föredrar så får se. För att inte tala om hur bra eventuell portning blir.

Spännande oavsett.

TLoU vore grymt, dock kommer ju tvåan snart så lär ju få vänta några år till där antar jag xD

Nu har jag sett en genomspelning av ettan och har en video jag tänkt se som är gjord mer som en film. Mellansekvenser plus lite gameplay mellan osv. Men kommer ettan till PC lär jag skaffa det för att få uppleva det själv ändå!

Uncharted har jag inte koll på alls typ. Men Tomb Rider lånar ju friskt från dem och de spelen älskar jag, så Uncharted lär jag lira hela rasket också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zemlan:

TLoU vore grymt, dock kommer ju tvåan snart så lär ju få vänta några år till där antar jag xD

Nu har jag sett en genomspelning av ettan och har en video jag tänkt se som är gjord mer som en film. Mellansekvenser plus lite gameplay mellan osv. Men kommer ettan till PC lär jag skaffa det för att få uppleva det själv ändå!

Uncharted har jag inte koll på alls typ. Men Tomb Rider lånar ju friskt från dem och de spelen älskar jag, så Uncharted lär jag lira hela rasket också!

Skickades från m.sweclockers.com

Även TLoU 2 ryktas om PC-lansering så frågan om. Samtidigt förbättras stödet för det första spelet i PS3-emulatorn RPCS3 i rask takt. Lika Uncharted-spelen. Nu ger emulering, iallafall i dagsläget, inte möjlighet till bra styrning via mus och tangentbord vilket dessa spel hade varit härliga med, men kan alltid hända att moddar släpps för att förbättra denna punkt.

Lite synd att ha sett spelet i filmform och genomspelad, men jag tror nog ändå att mycket av upplevelsen bibehålls ändå.
Spelet håller, i mitt tycke, rätt bra för flera genomspelningar dessutom.

Nu har PS4-emulering inte kommit långt, även om små steg tas i relativt rask takt. PS Now är en usel tjänst och Sony har nog att tjäna på att kunna erbjuda något mer och bättre. Finns inget som säger att PS5 kommer gå lika bra som PS4 då PS3 gick extremt trögt och dåligt också.

Hade någon hos Sony varit smart hade det smidigaste varit att erbjuda bra strömning av spelen via exempelvis Geforce Now där högre upplösning än värdelösa 720p erbjuds men kanske också att man har PC builds med stöd även för mus och tangentbord som kunder kan strömma. De slipper då supporta annat än det Nvidia kör i sina system (just att man eftersökt personal med Nvidia kunskap har jag funderat på en hel del). Inte en kul lösning som PC-spelare men Sony kan erbjuda sitt utbud utan att helt släppa kontrollen.

Jag har låga förväntningar för PC släpp imorgon av Horizon men så nära att jag faktiskt känner att jag kan bry mig tills dess. Hade varit sjukt kul men vettefan alltså... Sony och dess arrogans och tro att universum kretsar runt Playstation och att de är för spel. Guerilla Games är en bra studio men tveksamt om de har makt nog att undly Sonys vilja. Men det har hänt förr, Tetris Effect, Heavy Rain, Beyond och Detroit förra året samt Flower och Journey. Remedy fick lös Alan Wake, för att ta ett Microsoft exempel från en tid då Microsoft inte brydde sig speciellt mycket om Xbox som något annat än just en Xbox 360.

Jag håller tummarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ywap:

Klart sugen att spela det i 60fps med tillhörande fov slider

60? Inte en chans att jag låter detta gå under 100!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Tror inte det kommer se bättre ut på PC än PS4 pro när det rullar i 4k HDR och ser galet bra ut. Kan ha fel.

Absolut snyggt men går alltid att få bättre, sen kan man ju hoppas på mer än 30 fps också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cracko:

Tror inte det kommer se bättre ut på PC än PS4 pro när det rullar i 4k HDR och ser galet bra ut. Kan ha fel.

Finns ju alla möjligheter att få spelet att se bättre ut på PC än på en PS4 Pro.
Men just HDR lär nog vara bättre implementerat på konsolen. PC laggar rejält efter där.

Samtidigt är ju frågan om Sony skulle acceptera att spelet verkligen skulle få se ut och vara bättre på PC, men det är nog något moddare skulle kunna fixa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Med "PC" så får man ju inte välja särskilt ofta heller.

Vad du egentligen menar i praktiken är Windows. I sin tur oftast begränsat till en eller ett fåtal tjänster därpå, som trots det innebär ett användarmässigt krångel jag inte orkar med. Detta är ett artificiellt underhållen exklusivitet dessutom, för något som kunde vara mer öppet och tillgängligt. Något som var det en gång när det hela började. När PC inte blev direkt synonymt med Windows.

Vad är det här för trams. Användarmässigt krångel? Menar du att det är mindre krångligt med Linux/unix då eller? Vilken distro har du, för du har ju inte bara "Linux" utan du har en av femtioelva miljoner olika distros som alla ska ha sin egna unika konfiguration och uppsättning av mjukvara som du måste hålla koll på när du ska ladda ner mjukvaran. Är det då upp till utvecklaren att kompilera hela spelet och varje patch till varje version av linux? Eller är det upp till användaren att sluta gnälla å dualboota windows om de nu bestämt måste vara så häftig å köra linux/OsX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 165Hz:

inte peakat mitt intresse

Aaah, en svenglifiering av en vanlig engelsk felstavning! På engelska heter det "pique my interest", inte "peak my interest". (Och på svenska brukar saker väcka intresse).

I övrigt så ser jag verkligen fram emot Horizon: Zero Dawn. Jag tror att det först ryktades om att det skulle komma till PC redan 2018?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sony och dess arrogans och tro att universum kretsar runt Playstation och att de är för spel.

Arrogans? Affärsidé snarare. Tror de att de tjänar pengar på att släppa sina spel på andra plattformar så kommer de göra det, simple as that.

Citat:

Guerilla Games är en bra studio men tveksamt om de har makt nog att undly Sonys vilja. Men det har hänt förr, Tetris Effect, Heavy Rain, Beyond och Detroit förra året samt Flower och Journey.

Nej det har inte hänt förr att en Sony-ägd studio, dvs en förstaparts-studio (och därmed medlem av SIE Worldwide Studios), släppt spel till PC.

Så kommer HZD till PC så är det en jättegrej (om det nu inte är en one-off för att marknadsföra HZD 2 till PS5 då )

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Sony: Yeeey!, nu kan vi sälja ett snart 4 år gammalt spel till fullpris igen, bra jobbat grabbar! *klapp på axlen*

"Axlen" 🤣 Är du söderifrån möjligtvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

ett snart 4 år gammalt spel

snart 3

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kostar det över 300kr/29.99€ så blir jag förbannad...

Men jag har ändå en känsla utav att det kommer göra det för att det var exklusivt innan till PS.

Vi får väl se!

Gissar på minst 399:-.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Dagen D, spännande att se vad som händer idag.
Finner det fortfarande vara osannolikt, men mer oväntade saker har hänt innan.

Nu bryr jag mig personligen inte om Steam men hade spelet varit på väg dit borde någon ha upptäckt spelet i databasen, såvida man inte kallat spelet något helt annat.
GOG och MS Store känns ganska osannolikt, tyvärr då jag föredragit ett GOG släpp personligen. Osannolikt att Sony plötsligt, utan förvarning skulle lansera en egen klient på PC idag. Likaså släpp på Origin, Uplay eller Battle.net.

Men Epic Game Store? Inte helt osannolikt. Men jag är tveksam. Ett spel av denna kaliber behöver inte hajpas men noll hyper inför släpp känns också osannolikt.

Snudd på hela dagen kvar iallafall, alltid något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Älskar grafiken. <3

Men... first person och utmärkt mus+keyboardstöd eller GTFO. Det sitter lika som en smäck för oss som handkontroll i knät gör för konsolldrevet.

Blir tyvärr en pass på detta spelet också pga fäpplig aimning, avsaknad av immersion, och hålla-handen.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Tyckte spelet såg intressant ut när de först visade upp den. Sen märkte jag aldrig att det släpptes, dock så har jag ingen PS4 så det spelade ingen roll oavsett. Trevligt att se den komma ut till PC iallafall, bara hoppas att de inte släpper det exklusivt till Epic för då tror jag att jag får hoppa över det. Jag köper det nog hellre på en helt ny launcher från Sony än att ge pengar till Epic.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

?
Guerilla Games är Sony 1st party.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä det är de (fortfarande) inte, och HZD är som sagt inte ett Sony IP heller.

Det var inte heller Insomniac, innan de köptes. Det blev ingen lansering av deras tidigare spel för det. Och det hade trots det inte kunnat bli fråga om någon Spindelman till Windows redan innan, trots att det naturligtvis inte bara är ett ett Sony IP. Marvel har bara licensierat film+spel till två helt olika avdelningar av Sony.

Är Spindelmannen tex ens med och gästtramsar med de andra kalsonghjältarna på film trots att varenda obskyr bifigur ska va med för att gör fansen glada? Nä.

Folk drar väldigt långtgående antaganden på både totalt skev logik och uppenbart felaktiga underlag här.

De skulle såklart fortfarande kunna tom själva distribuera tredjepartsstudios, eller helt egna titlar på andra format. (för det har de ju redan gjort ända sen 1990) Men med sina konsoll-IP blir något helt annat, för vad är vitsen med investeringen att äga studior eller skapa IP till en plattform man vill ska växa då?

PlayStation blir ju då snabbt eller gradvis helt irrelevant, och Sony kunde vid det sceneriet lika väl släppa spelen på Xbox eller Switch, antingen som bara distributör och/eller studio.

Skrivet av JBerger:

Vad är det här för trams. Användarmässigt krångel? Menar du att det är mindre krångligt med Linux/unix då eller? Vilken distro har du, för du har ju inte bara "Linux" utan du har en av femtioelva miljoner olika distros som alla ska ha sin egna unika konfiguration och uppsättning av mjukvara som du måste hålla koll på när du ska ladda ner mjukvaran. Är det då upp till utvecklaren att kompilera hela spelet och varje patch till varje version av linux? Eller är det upp till användaren att sluta gnälla å dualboota windows om de nu bestämt måste vara så häftig å köra linux/OsX?

Ja det är det. Har aldrig varit med om mer irriterande beteende än Windows även, eller särskilt snarare, i spel. Varenda gång man kopplar i eller ur en enehet så ska det krånglas, och femtioelva miljoner olika drivrutiner och konfigurationshanterare drar igång och försöker hjälpa till tills inget fungerar. Om spelet mot förmodan startar direkt så laggar det på av tusan med skärmslitningar galore för att Windowsspel ironiskt inte funkar i fönsterläge, eller ibland mer passande bara i det. På fel skärm, alltid på fel skärm. Meddelande som poppar upp och avbryter allt, och krashar allt som oftast spelet också. Och när de ens finns, skitjobbiga fixar till allt som alltid går ut på att hämta skumma filer som systemet senare kommer varna för när det ändå redan är försent, och avbryta spelet igen. Till sist är allt även när det funkar segt, drygt och onödigt. Femtioelva miljoner snurrande ringas för minsta lilla fil eller inställningsinteraktion med den konstiga obehagligt flytiga mushanteringen som aldrig går att få styr på, och som oavsett nivå av oskönt utgångsläge alltid blir en annan och ännu värre i spel.

Nä jag behöver inte hålla koll på femtioelva miljoner olika distros. Jag behöver inte ens hålla full koll på de 4 jag faktiskt använder, varav 3 är så snarlika att skillnader är totalt irrelevanta ändå. Precis som merparten av de övriga femtioelva miljonerna som rebeller lyckats hålla igång under åratal. Medan imperiet fortfarande inte ens kan undgå att skicka ut patchar till sin enda (riktigt så är det inte dock) distribution som raderar användare och filer helt slumpmässigt.

Det är inget jättejobb att kompilera till några olika format. Det görs tom av otaliga pyttesmå nischutvecklare som därmed funkar direkt på de flesta av de femtioelva miljoner olika distarna. Det som blir ett jättejobb är när en dist genom sin dominans lyckats smita in ett väldigt inlåsande mål detta ska göras efter. Man kan kalla det Distributionsmässigt Xenofobiskt.

Stödjer man ett trasigt eller fulspelande system bara för att det lyckats dominera så kommer ju definitivt inget förändras. Och det systemet kommer även bli ännu sämre också för de som ändå gillar läget.

Kanske bäst för alla att nästa val ställs in för alltid med. Eller iaf det införs en höjning av riksdagspärren till 90%.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Nä det är de (fortfarande) inte,

Ahm, vad använder du för definition av första-parts utvecklare då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ahm, vad använder du för definition av första-parts utvecklare då?

En som faktiskt ägs helt eller huvudsakligen av sin utgivare, vilken då kan avgöra en titels framtid helt godtyckligt. Men det är ju som sagt fortfarande helt sekundärt till om IP också är det.

I vissa fall kan även en helt uppköpt studio förbehålla sig rättigheterna till ett eget gammalt IP, men knappast till ett nytt under ägandet, eller än mindre ett de bara jobbat på under ägandet.

Därför kommer det inte bli några portar av tex Uncharted, Bloodborne eller Ratchet och Clank. Det första är andrapart, det andra tredjepart, medan det sista har utvecklats av både första och tredjepart, men IPn är ju förstapart på allihop oavsett. Crash däremot ingick inte med ND, utan ägs sedan det såldes till, av Activision. Att IPn blivit synonym med PS gör det inte till ett PS IP.

Det är inte heller HZD. Så det var inte upp till Sony om det skulle portas eller ej, eller om spelmotorn fick licensieras till en annan studio.

Det hela är lite rörigt, men inte direkt mer komplicerat eller väsensskilt från hur det mesta funkar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

"Guerrilla is one of Europe's leading game development companies and a wholly-owned subsidiary of Sony Interactive Entertainment Europe."

https://www.guerrilla-games.com/explore

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

En som faktiskt ägs helt eller huvudsakligen av sin utgivare,

Nu pratar du titel/IP eller?
Vad som händer med IPn i det fall Sony säljer Guerilla låter jag vara osagt men Guerilla ägs sen längre helt av Sony och därför är Guerilla en förstapartsutvecklare.

Och nej, det är inte rörigt. Bara om man rör till det...