Permalänk
Medlem

Router eller Switch för mina behov?

Hej alla.

Kort sammanfattat.
Jag vill ha så lite prylar uppkopplade på det trådlösa nätverket som möjligt.
Därför undrar jag nu:

I hallen har jag en router kopplad till nätverksuttaget som kommer in i lägenheten.
Denna router har jag då kopplat till 4st olika uttag i lägenheten.
2st i vardagsrummet, 1st i köket och 1st i sovrummet, men det är i vardagsrummet jag undrar hur jag skall göra.

Jag har dessa enheter i vardagsrummet:
1st PS4.
1st NAS.
1st Smart-TV.
1st Audio Pro Addon C5 (Högtalare)

Dessa 4 enheter skall alltså kopplas till enbart 2st nätverksuttag.

Undrar nu lite om detta med router eller switch.
Hur gör jag för att få ut bäst prestanda ur t.ex min Smart-TV och PS4 samt NAS?
Har en äldre switch nu men märker att det laggar till både ingame på PS4 och när jag tittar på tv. Det buffrar väldigt ofta jämfört med ingenting när jag kopplar TVn direkt till ett av de 2 nätverksuttagen direkt i väggen.

Vad är era tips? Köpa bättre switch eller skall man köra på någon annan lösning?
SAMT, kablarna kanske behöver uppgraderas? Isåfall, vad för kablar bör man köpa? (Undrar då även bästa kabel från väggen till routern i hallen)

Stort tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

För att få flera portar ska du använda en switch.
Det kabel som behövs ska vara cat5e eller högre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om du redan har CAT5e eller uppåt så behöver du inte röra kabeln, då den är certifierad för 1Gbit/s.
Är du övertygad om att switchen är problemet så kan du alltid köpa en billig Netgear GS105, den gör sitt jobb i ur och skur utan att klaga.

Permalänk
Medlem

Har du gigabit på lan-sidan av din router så ska det räcka med en gigabit-switch i vardagsrummet, är det en riktigt gammal switch kanske den inte klarar mer än 100Mbit/s.

Om din router bara kör 100Mbit/s på lan-portarna så kan du fortfarande köra med din switch på en av portarna i vardagsrummet dit du kopplar den utrustning som inte är så bandbreddskrävande. Koppla den pryl som använder mest bandbredd direkt i det lediga uttaget så får du iaf 100+100 istället för som nu enbart 100.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Är detta något att satsa på?
https://www.webhallen.com/se/product/278357-Linksys-LGS105-5-...

Permalänk
Medlem

@Yorgo_:
Vad har du för hastighet på Internet?
Vad har du för router?

Verkar lite konstig att det fungerar bättre om du inte kopplar TV i din gamla switch.
I normala fall skall det inte spela någon roll men den gamla kan ju ha väldig dålig prestanda eller vara lite halv trasig.

En vanlig uppkoppling är att man har t.ex. 100/100 Mbit/s på Internet och en router som har 1 Gbit/s LAN portar.
Då har man 10 ggr mer på LAN än på Internet så då skall det inte spela någon roll om det finns flera enheter på en switch.

Det som kan spöka är att om du har IPTV så kör den med multicast vilket får en del switchar att bete sig konstigt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@Yorgo_:
Vad har du för hastighet på Internet?
Vad har du för router?

Verkar lite konstig att det fungerar bättre om du inte kopplar TV i din gamla switch.
I normala fall skall det inte spela någon roll men den gamla kan ju ha väldig dålig prestanda eller vara lite halv trasig.

En vanlig uppkoppling är att man har t.ex. 100/100 Mbit/s på Internet och en router som har 1 Gbit/s LAN portar.
Då har man 10 ggr mer på LAN än på Internet så då skall det inte spela någon roll om det finns flera enheter på en switch.

Det som kan spöka är att om du har IPTV så kör den med multicast vilket får en del switchar att bete sig konstigt.

Sitter på någon värstinmodell av TP-Link som jag inte minns namnet på.
Internet är Stockholms Stadsnät 100/100 lina som jag varit nöjd med länge med låg ping varje gång jag testar.

Gällande IPTV, vad är Multicast och kan man stänga av det? Är det mjukvaroinställning i appen man använder eller på TVn?
Använder mig av en LG C8.

Permalänk
Medlem

@Yorgo_:
Om du inte har någon internet tv via en egen box så har du inte IPTV.
Vanliga appar i en TV använder sig inte av Multicast.
Så detta kan vi glömma för din del.

Så byt switchen det borde hjälpa.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@Yorgo_:
Om du inte har någon internet tv via en egen box så har du inte IPTV.
Vanliga appar i en TV använder sig inte av Multicast.
Så detta kan vi glömma för din del.

Så byt switchen det borde hjälpa.

Ah okej, Nä jag kör direkt via app på TVn.
Tack ändå. Blir att byta switchen.

Någon som ni kan rekommendera för mina behov?

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Ah okej, Nä jag kör direkt via app på TVn.
Tack ändå. Blir att byta switchen.

Någon som ni kan rekommendera för mina behov?

Netgear ProSafe GS105
https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105

eller

Linksys LGS105

https://www.inet.se/produkt/5406650/linksys-lgs105

Permalänk
Medlem

Netgear har livstids garanti. Har köpt många till företaget jag jobbar för och till hemmet... ingen har gått sönder, så man behöver säkert aldrig nyttja garantin

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable