Avbeställningsavgift GGS Data

Permalänk
Medlem

Avbeställningsavgift GGS Data

Hej kära Sweclockers,

Den 24e februari beställde jag ett ljudkort som skulle finnas på lager hos GGS Data (en butik jag aldrig beställt från förut men som fått positiva omdömen). Hemsidan ser ut att vara från Win 95-eran men läste att servicen var bra, så klickade hem den och fick bekräftelse via mail.

På kvällen ringer ett 031 nummer mig, det visar sig vara GGS Data som informerar mig om att produkten inte fanns på hyllan när den skulle plockas men att de kanske kan beställa den från leverantör. Jag informerar om att det inte gör något om de inte får tag på den och att de kan makulera ordern om den inte går att få tag på. Han lovar återkomma om den går att få tag på. Igår (25e feb) scrollar jag runt lite bland fyndvaror på Webhallen och Netonnet och hittar ett externt ljudkort på Webhallen med 43% rabatt och känner att jag hellre vill ha den än ett internt ljudkort jag inte vet om jag kommer kunna få, så jag slår till på den och mailar GGS Data att de kan makulera ordern.

Inget svar erhålls så jag ringer upp idag (26e februari) för att stämma av läget. Då får jag informationen att den är beställd från leverantör och att han inte hunnit informera mig om att den var beställd, och att en eventuell makulering kommer kosta 20% av produktens pris. Detta kändes skumt så jag frågar om det får gå till så och om jag inte kan utnyttja ångerrätten/distansköplagen, och att jag behöver läsa på lite om det innan jag går med på att betala. Han är hela tiden vänlig, och det var jag också, men det känns som en slags utpressning, att jag ska behöva betala för något som de inte har skickat (men kanske kommer skicka om jag inte betalar "avgiften")?

Vad tycker ni jag ska göra i detta läget? Först av allt var det lagersaldofel, sen en miss i kommunikationen och nu ska jag betala för något som inte skickats till mig..

Permalänk
Medlem

nej du ska inte behöva betala nånting för deras strul vad är det för hittepå 20% ??? kan inte vara lagligt göra så.

Permalänk
Medlem

Du har väl öppet köp på ordern?
Skicka i retur borde inte vara problem.

Kanske finns någon klausul i köpavtalet som behandlar beställningsvaror. Lär där och se vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Ge dåligt omdöme på google, prisjakt, pricerunner och betala inte mer än ev returfrakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Låter ju riktigt konstigt när det är något de normalt lagerför.

Är det produkter som de normalt inte har i lager kan de kräva ersättning, men den ska vara rimlig. 20 % av produktens pris är inte rimligt

https://www.arn.se/vanligafall/saljare-har-ratt-till-skalig-e...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Låter ju riktigt konstigt när det är något de normalt lagerför.

Är det produkter som de normalt inte har i lager kan de kräva ersättning, men den ska vara rimlig. 20 % av produktens pris är inte rimligt

https://www.arn.se/vanligafall/saljare-har-ratt-till-skalig-e...

I samtalet vi hade idag försökte jag få ner det till 10 %, men då valdes en bestämd summa på 50 kr istället. Jag tror jag kommer betala de 50 kronorna och undvika små butiker (som jag inte är van vid att handla från).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

50 kr kan man väl ändå se som rimliga omkostnader för någon som behövt beställa in en beställningsvara som sedan inte blir såld. Men det förutsätter att det var listat som beställningsvara från första början, vilket det inte verkar vara.

Hade jag varit handlaren så hade jag inte tagit ut en sådan avgift även om det var berättigat. Detta är inget annat än sniket och genererar bara badwill till ett värde på betydligt mer än 50 kronor.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig betalt några pengar. Det är väl inte ditt problem om han har varorna i lager eller inte? Och som jag fattat det har han inte ens skickat varan till dig än. Distansköpslagen är ganska generös för konsumenten.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att säljaren har rätt att ta ut en avgift för beställningsvaror man normalt sett inte har i lager. Men nu verkar det ju som att de haft den i lager? Jag skulle nog inte betala pga. Deras slarv. Man bör alltid ringa/maila kunden innan man beställer sånt man inte vill bli sittande med på hyllan (som säljare alltså)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med om tidigare talare. Om det inte var en väldigt speciell vara som de normalt inte har i lager och som måste specialbeställas, jag då kanske det finns någon grund för att diskutera avgift för avbeställning (men då måste det väl framgå tydligt vid beställningstillfället att det blir fallet).

Känns lite som de skjuter sig i foten här. Få in 50 Kr för i gengäld att en potentiell kund nu definitivt inte kommer välja dom igen? Som liten butik borde man vara mer intresserad av att försöka ge ett bra intryck så att kunden kommer tillbaka.

Rent tekniskt skulle du kunna låta dom skicka den till dig och sen utnyttja ångerrätten. Visst, det kostar dig frakt tillbaka men det kostar butiken att frakta vilket innebär att det blir dyrare än att låta dig makulera orden innan den skickats. Om man nu vill statuera ett exempel så att säga.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Tänk att ggsdata finns kvar sidan har inte ändrats sedan 2010 då jag handla dator där 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Håller med om tidigare talare. Om det inte var en väldigt speciell vara som de normalt inte har i lager och som måste specialbeställas, jag då kanske det finns någon grund för att diskutera avgift för avbeställning (men då måste det väl framgå tydligt vid beställningstillfället att det blir fallet).

Känns lite som de skjuter sig i foten här. Få in 50 Kr för i gengäld att en potentiell kund nu definitivt inte kommer välja dom igen? Som liten butik borde man vara mer intresserad av att försöka ge ett bra intryck så att kunden kommer tillbaka.

Rent tekniskt skulle du kunna låta dom skicka den till dig och sen utnyttja ångerrätten. Visst, det kostar dig frakt tillbaka men det kostar butiken att frakta vilket innebär att det blir dyrare än att låta dig makulera orden innan den skickats. Om man nu vill statuera ett exempel så att säga.

Jo, det blev väl en liten speciell situation efter en miss i kommunikationen från deras sida. Den skulle ha funnits i lager men den fanns inte, så blir uppringd och får information om att den kanske går att få tag på hos leverantör och att jag skulle bli uppdaterad om den går att få tag på (enligt mitt första inlägg). Har inte lust att utnyttja ångerrätten då jag läst att de kan ta ut 500 kr i avgift vid retur.. jag betalar gärna 50 kr för att slippa huvudvärken.

Edit: samtidigt känns det lite som att det är jag som straffas för att de hade saldofel i lagret

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Jo, det blev väl en liten speciell situation efter en miss i kommunikationen från deras sida. Den skulle ha funnits i lager men den fanns inte, så blir uppringd och får information om att den kanske går att få tag på hos leverantör och att jag skulle bli uppdaterad om den går att få tag på (enligt mitt första inlägg). Har inte lust att utnyttja ångerrätten då jag läst att de kan ta ut 500 kr i avgift vid retur.. jag betalar gärna 50 kr för att slippa huvudvärken.

Edit: samtidigt känns det lite som att det är jag som straffas för att de hade saldofel i lagret

Skickades från m.sweclockers.com

Dom försöker lura dej.

"Konsumenten är med andra ord skyldig att betala för frakten, men inte att erlägga ytterligare avgifter till näringsidkaren för att överhuvudtaget kunna nyttja ångerrätten."

https://lawline.se/answers/angerratt-vid-distanskop-och-avgif...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Jo, det blev väl en liten speciell situation efter en miss i kommunikationen från deras sida. Den skulle ha funnits i lager men den fanns inte, så blir uppringd och får information om att den kanske går att få tag på hos leverantör och att jag skulle bli uppdaterad om den går att få tag på (enligt mitt första inlägg). Har inte lust att utnyttja ångerrätten då jag läst att de kan ta ut 500 kr i avgift vid retur.. jag betalar gärna 50 kr för att slippa huvudvärken.

Edit: samtidigt känns det lite som att det är jag som straffas för att de hade saldofel i lagret

Skickades från m.sweclockers.com

Vem kan ta avgift 500kr för en retur? Det enda du kan betala är frakten för returen.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ge dem ett öre - upprätta en anmälan till ARN direct. Du har sagt upp avtalet innan du fått varan, vilket du har rätt till. Att de inte informerar om att de har slarv är inte ditt bekymmer - och de får en vara som de kan sälja till fullpris.
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Permalänk
Hedersmedlem

@µiCro: Umm, nja, ångerrätten är lagstadgad. Det kan definitivt inte ta ut en oskälig avgift vid retur. Du ska få tillbaka pengarna du betalat inklusive eventuell fraktkostnad till dig och får stå för returfrakten. De kan ta ut en avgift om du gjort något med varan som inte var nödvändig för att undersöka den. men i ditt fall skulle du ju inte ens öppnat den.

Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten använder eller hanterar varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Så vitt jag kan se har de ingen grund för sin avgift.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

@µiCro: Umm, nja, ångerrätten är lagstadgad. Det kan definitivt inte ta ut en oskälig avgift vid retur. Du ska få tillbaka pengarna du betalat inklusive eventuell fraktkostnad till dig och får stå för returfrakten. De kan ta ut en avgift om du gjort något med varan som inte var nödvändig för att undersöka den. men i ditt fall skulle du ju inte ens öppnat den.

Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten använder eller hanterar varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Så vitt jag kan se har de ingen grund för sin avgift.

/B

Har läst på GGS Datas hemsida nu, där framgår följande:

"Om ni ej löser ut er beställning
Vi vill gärna undvika att ni som kund ej löser ut en vara som ni beställt av oss.

GGS-Data har kostnader om ni som kund beställer en vara som ni sedan ej löser ut. För vara som beställts och ej lösts ut förbehåller sig GGS-Data rätten att debitera kunden portokostnad + 10% av varuvärdet. Summan, borträknat portokostnaden, kan kunden räkna sig tillgodo i samband med ett inköp vid ett senare tillfälle hos GGS-Data."


De har inte ens tagit emot varan i sitt egna lager, de beräknade få den bästa vecka och det blev sagt att jag skulle fundera på om jag ville ha varan eller betala avgiften. När jag beställde varan var den enligt hemsidan i lager, så känns fult att begära pengar enligt villkoret ovan, då det inte var mitt fel att de var tvungna att beställa varan p.g.a. deras saldofel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av µiCro:

Har läst på GGS Datas hemsida nu, där framgår följande:

"Om ni ej löser ut er beställning
Vi vill gärna undvika att ni som kund ej löser ut en vara som ni beställt av oss.

GGS-Data har kostnader om ni som kund beställer en vara som ni sedan ej löser ut. För vara som beställts och ej lösts ut förbehåller sig GGS-Data rätten att debitera kunden portokostnad + 10% av varuvärdet. Summan, borträknat portokostnaden, kan kunden räkna sig tillgodo i samband med ett inköp vid ett senare tillfälle hos GGS-Data."


De har inte ens tagit emot varan i sitt egna lager, de beräknade få den bästa vecka och det blev sagt att jag skulle fundera på om jag ville ha varan eller betala avgiften. När jag beställde varan var den enligt hemsidan i lager, så känns fult att begära pengar enligt villkoret ovan, då det inte var mitt fel att de var tvungna att beställa varan p.g.a. deras saldofel.

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste dock hålla isär att ångra utifrån distansköp (14 dagar efter du mottagit varan) och att strunta i att hämta ut alls. Många företag har en avgift om man helt struntar i att hämta ut (och att ge dig den tillgodo är faktiskt lite mer än många andra erbjuder). Men om du hämtar ut så har du rätt enligt distanslagen att ångra ditt köp (om de informerat dig om din ångerrätt så är det 14 dagar, om de inte informerat vid ordern är det 1 år) och då ska du bara betala frakten tillbaka, punkt slut.

De hade varan "i lager" när du beställde, de lovade att ringa om de fick tag i den och gjorde det inte. Tycker det är klart att de inte ska ta ut någon avgift för dig. Med tanke på att de inte vill ha mer än 50-100 kr så känns det som självklart att de ska släppa det helt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Har läst på GGS Datas hemsida nu, där framgår följande:

"Om ni ej löser ut er beställning
Vi vill gärna undvika att ni som kund ej löser ut en vara som ni beställt av oss.

GGS-Data har kostnader om ni som kund beställer en vara som ni sedan ej löser ut. För vara som beställts och ej lösts ut förbehåller sig GGS-Data rätten att debitera kunden portokostnad + 10% av varuvärdet. Summan, borträknat portokostnaden, kan kunden räkna sig tillgodo i samband med ett inköp vid ett senare tillfälle hos GGS-Data."


De har inte ens tagit emot varan i sitt egna lager, de beräknade få den bästa vecka och det blev sagt att jag skulle fundera på om jag ville ha varan eller betala avgiften. När jag beställde varan var den enligt hemsidan i lager, så känns fult att begära pengar enligt villkoret ovan, då det inte var mitt fel att de var tvungna att beställa varan p.g.a. deras saldofel.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan inte overrida lagen med egna avtal. Alltså har de ingen rätt att ta någon avgift från dej.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Företaget kan då inte kräva att du ska genomföra köpet och betala för varan. Företaget har däremot rätt att kräva ersättning av dig om de har haft kostnader i samband med beställningen.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-la...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Om du har lagt någon form av specialbeställning av en custom-product (ex ditt namn graverat) eller inköp av någon produkt som vanligtvis inte säljes/laguförs och som är svår att sälja vidare till någon annan än dig så kan butiken ta ut en avgift.

Att ha en produkt i lager, inse att de är slut, beställa en likadan till anses inte vara en specialbeställning utan är en helt vanlig vara. De kan inte ta ut någon avgift för detta.

Du kan ju ta ut en avgift för att rekommendera dem en ny webbsida.
Fast jag vet inte... är gulligt på något vis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du kan ju ta ut en avgift för att rekommendera dem en ny webbsida.
Fast jag vet inte... är gulligt på något vis!

"Under 1997 började vi också utveckla vår webbplats."
Tror inte den har uppdaterats sen dess..
Våga bevara begynnelsens hemsidor!

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

I samtalet vi hade idag försökte jag få ner det till 10 %, men då valdes en bestämd summa på 50 kr istället. Jag tror jag kommer betala de 50 kronorna och undvika små butiker (som jag inte är van vid att handla från).

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska dock inte behöva betala ett öre, enda som du eventuellt kan behöva stå för är returfrakt, men eftersom du gjorde din avbeställning i god tid så ska du som sagt inte behöva betala något.
Stå på dig!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Nej det kan nog bli svårt att kräva, ni har inte avtalat om en förutbestämd avgift vid avbeställning av en särskilt beskaffad vara för kunden. Det betyder att det blir svårt att visa på kostnader då. Säg att han har 15 % marginal, då blir det svårt att kräva 20 % i skadestånd för en vara han kan lägga till på sitt lagersaldo och sälja för fullpris, om han skulle haft sådana särskilda kostnader hade han inte beställt hem varan från leverantör/dist.

Blir ju också meningslöst om dessa 20 % skulle vara mer än de 160 kr det skulle kosta att skicka tillbaka varan vid ånger. Ljudkortet bör väl dock vara billigare än 800 kr.

GGS-Data är en enmansfirma, en enskild näringsidkare utan anställda.

Permalänk
Medlem

Enligt KKöpL har säljaren rätt till skadestånd vid avbeställning (se https://lagen.nu/1990:932#P37S1 och https://lagen.nu/1990:932#P41S1).

Vid utnyttjande av ångerrätt gör dock "Distansavtalslagen" att man endast behöver betala returfrakten (se https://lagen.nu/2005:59#K2P13S1 och https://lagen.nu/2005:59#K2P14S1).

Om köpet handlar om ngt som omfattas av ångerrätten så kan det alltså vara billigare för köparen att ta emot leveransen och returnera varan. Vid avbeställning borde alla rimligt begåvade säljare alltså gå med på att kräva max "returfraktskostnaden" i ersättning. Detta torde vara klart enklare än att skicka varan (med de kostnader det medför) för att sedan få tillbaks den med hänvisning till ångerrätten.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD