Avbeställningsavgift GGS Data
Hej kära Sweclockers,
Den 24e februari beställde jag ett ljudkort som skulle finnas på lager hos GGS Data (en butik jag aldrig beställt från förut men som fått positiva omdömen). Hemsidan ser ut att vara från Win 95-eran men läste att servicen var bra, så klickade hem den och fick bekräftelse via mail.
På kvällen ringer ett 031 nummer mig, det visar sig vara GGS Data som informerar mig om att produkten inte fanns på hyllan när den skulle plockas men att de kanske kan beställa den från leverantör. Jag informerar om att det inte gör något om de inte får tag på den och att de kan makulera ordern om den inte går att få tag på. Han lovar återkomma om den går att få tag på. Igår (25e feb) scrollar jag runt lite bland fyndvaror på Webhallen och Netonnet och hittar ett externt ljudkort på Webhallen med 43% rabatt och känner att jag hellre vill ha den än ett internt ljudkort jag inte vet om jag kommer kunna få, så jag slår till på den och mailar GGS Data att de kan makulera ordern.
Inget svar erhålls så jag ringer upp idag (26e februari) för att stämma av läget. Då får jag informationen att den är beställd från leverantör och att han inte hunnit informera mig om att den var beställd, och att en eventuell makulering kommer kosta 20% av produktens pris. Detta kändes skumt så jag frågar om det får gå till så och om jag inte kan utnyttja ångerrätten/distansköplagen, och att jag behöver läsa på lite om det innan jag går med på att betala. Han är hela tiden vänlig, och det var jag också, men det känns som en slags utpressning, att jag ska behöva betala för något som de inte har skickat (men kanske kommer skicka om jag inte betalar "avgiften")?
Vad tycker ni jag ska göra i detta läget? Först av allt var det lagersaldofel, sen en miss i kommunikationen och nu ska jag betala för något som inte skickats till mig..