EU-förslag ska göra byte av telefonbatterier enklare

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ.
EU borde också titta på att sätta upp regler för hur länge en produkt måste uppdateras och hållas anvädningsbara efter inköp.
Iphone är ju tex en modell som uppdateras i väldigt många år efter sin produktionsstart till skillnad från många andra tillverkare och modeller.
Många modeller skulle utan problem med den hårdvara de besitter kunna hänga med många år om bara mjukvaran uppdaterades.
Man får lått känslan av att vissa tillverkare nästan slutar uppdatera sina telefoner i detta fallet bara för att tvinga kunden att uppgradera.

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Största problemet blir väl att vattenresistensen försämras om det ska gå att skruva upp bakstycken eller bara kunna "slidea" av det. Personligen har jag aldrig haft en telefon så länge att batteriet blivit ett problem men jag vet ju såklart att detta är ett bekymmer för många.

Men i slutändan är jag för minskningen av skräp och skrot så hejar väl på detta

Ge fan i att ta med den i badet så behövs ingen "IP-klass" vanlig random telefon är tillräckligt vattentät för dagligt bruk.

bättre folk lär sig att de e dyrt att misshandla sina grejer och börjar tänka sig för istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan jag använda telefonen vid regn är den vattentät nog för mig.
Jag ser ingen motsättning till att kunna byta batteri lätt för gemene man och bygga telefoner för folk som leker Aquaman.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ja tack. Så länge telefoner tål fukt och regn så är jag nöjd, den behöver inte tåla 5 meter djupt vatten.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns hopp ändå...

Vettiga konstruktioner är bra både för tillverkaren och för konsumenterna. Ge konstruktörerna mer makt än designteamet så löser det nog en hel del problem som skapatas bara för att något "ska se bra ut". Förlorarna, de som bryr sig mycket mer om utseende än funktion.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hoppas detta är steg 1 i en större plan att konsument faktiskt ska få reparera sina grejer och att reservdelar ska finnas tillgängligt x antal år.

Kul att det händer lite på denna front

Permalänk
Avstängd

Batteriet är ett av problemen men inte det största. Det största problemet är fortfarande att företagen vill att du ska köpa en ny telefon och ser helt enkelt till att fylla den med så mycke dynga som bara 30% av användarna faktiskt behöver eller vill ha men fortfarande gör telefonen så otroligt slö att man väljer att byta på grund av det.

Jag hade velat se den lösningen som nu Sonos kommer med efter avgrundsvrål från många användare där man helt enkelt bara uppdaterar säkerhetsfunktionerna och låter resten av funktionerna endast läggas på nya enheter som faktiskt har hårdvara som klarar av detta.

Har själv en Iphone 8 som jag mer eller mindre rensar på alla nya appar som kommer per automatik vid varje uppgradering. Har givetvis de appar jag behöver på telefonen men har svårt för allt påtvingat från Apple.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

EU-förslag ska göra byte av telefonbatterier enklare

Håller med @Triton242
Om inte mjukvaran inte uppdaterades eller inte hänger med är ingen poäng att byta batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Telefoner har man alltid kunnat byta batterier på fram till de senaste 5-10 åren tillverkarna gjort det omöjligt.

Jag är väldigt tveksam till att EU faktiskt skulle kunna göra något rätt men man kan alltid hoppas.

EDIT: det känns lite som tillverkarna medvetet gör batteritiden ganska låg och när batteriet sedan blir sämre blir tiden istället så pass dålig agg man måste köpa ny telefon. Detta är just vad som händer mig med en snart 2 år gammal telefon jag är tvungen att uppgradera när abonnemanget gått ut...

Hur mycket batterihälsa har du?
2 år låter lite men vi använder väl alla mobilen olika mycket. Läste att man ska ligga runt 20-80% dvs aldrig under- eller överladda även om mobiler har smarta funktioner för överladdning tex. Något jag testar nu med min nya mobil och det räcker att ladda 45 min på morgonen när man vaknat. Vi får se hur det går, har ändå 86% batterihälsa kvar på gamla iPhone 6 från 2014.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Tveksamt och meningslöst.

Fabrikanten ser till att livslängden blir kort genom att förhindra uppdateringar och ha dåliga kontakter som åldras lagom snabbt. Min Samsung åldrades dock för snabbt, så det fabrikatet köper jag nog inte mer.

Permalänk
Medlem

Detta har tillverkarna gjort för att tjäna mer pengar så klart.

Min LG G3 hade utbytbart batteri och var ultra Slim.

Men min Nexus 6P i samma tjocklek och storlek har inbyggt batteri men hölje som var limmat med krångliga klipps, dessutom skruvar under ett glas vid kamera linsen och nertill som var limmat + batteri var limmat i enheten.

Har bytt batteri därför jag vet detta så var mycket mer jobb att göra detta själv och verkstad tar mer en telefon värdet så förstår att man många byter till ny modell istället.

Hoppas att enkla batteri byten återkommer

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Batteriet är ett av problemen men inte det största. Det största problemet är fortfarande att företagen vill att du ska köpa en ny telefon och ser helt enkelt till att fylla den med så mycke dynga som bara 30% av användarna faktiskt behöver eller vill ha men fortfarande gör telefonen så otroligt slö att man väljer att byta på grund av det.

Jag hade velat se den lösningen som nu Sonos kommer med efter avgrundsvrål från många användare där man helt enkelt bara uppdaterar säkerhetsfunktionerna och låter resten av funktionerna endast läggas på nya enheter som faktiskt har hårdvara som klarar av detta.

Har själv en Iphone 8 som jag mer eller mindre rensar på alla nya appar som kommer per automatik vid varje uppgradering. Har givetvis de appar jag behöver på telefonen men har svårt för allt påtvingat från Apple.

Vad menar du?
Nya appar vid uppgradering av ny mobil eller iOS firmware?
Jag får inte massa nya appar vid ny firmware. Vid ny mobil kan man räkna med att nya funktioner/appar finns och även vid större uppdateringar. Det som är bra med Apple är att man faktiskt väldigt lätt kan rensa bort det man inte vill ha.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Låter vettigt. Min iphone 6S gick jag och fick batteribytt på Apple Store i Täby och skärmen pajade under bytet så det slutade ju med att jag gick därifrån med en helt utbytt telefon istället Det hade ju inte varit kul om jag gått till en vanlig reparationsverkstad istället och dom också misslyckats.

Steelseries Arctis 7 som är ett populärt trådlöst headset har ju också ingen vettig metod att byta ut batteriet vilket jag tycker är förkastligt dåligt givet att det definitivt hade funnits plats att ha en lucka. Jag hajar däremot att små blåtandshörlurar inte kör med utbytbart givet att det onekligen skulle gjort lurarna större och otympligare medans deras syfte är att just inte vara så. Men då är det extremt viktigt att tillverkarna tvingas erbjuda bra återvinningsmetoder.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Tveksamt och meningslöst.

Fabrikanten ser till att livslängden blir kort genom att förhindra uppdateringar och ha dåliga kontakter som åldras lagom snabbt. Min Samsung åldrades dock för snabbt, så det fabrikatet köper jag nog inte mer.

Fast det är ju exakt detta som de jobbar för att lagstifta emot, kommer det kanske blir lite katt och råtta i början? Ja, troligen men det är ju ett steg i rätt riktning iaf för som det är nu är ju inte hållbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Som artikeln skriver så går inte förslaget in på detaljer på "hur" det ska bli enklare att byta ut batterier.

Ett sätt som inte skulle kräva någon designförändring alls, vore att lagstifta om att oberoende serviceverkstäder ska få utföra batteribyten utan att det påverkar garanti, samt tillhandahålla nödvändig dokumentation och material för att göra detta. Byta batteri klarar ändå valfri lirare som är lite händig av att göra själv med rätt verktyg och kunskap. Det som sätter stopp är att det krävs speciella verktyg, speciell kunskap och att det sabbar garantin, inte att det är särskilt svårt att byta batterierna i praktiken. Det plus att folk inte orkar skicka in telefonerna till en märkesverkstad och vänta ett par veckor på att få tillbaks telefonen för att byta batteri.

Jag minns mobiltelefoner på 90- och 00-talet med glappande batterier och batteriluckor som flyger av. Det var inte bättre förr.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet är som sagt att göra en ultratunn, lätt, stryktålig mobil som tål vatten så man kan bara med den. Och samtidigt göra så att det är enkelt att byta batteri på mobiltelefonen.
Vill man då enkelt kunna byta batteri så får man offra något annat.

Detta med att offra annat för att enkelt kunna byta batteri kanske konsumenterna anser är bra.

Det jag förespråkar är att batteri byte bör inte vara alltför svårt, det finns dock inget behov att det är så himla enkelt så alla kan utföra det. Det räcker att det är enkelt för mobilreperatörfirmor utan någon större ansträning och de riskerar i att förstöra telefonen.
Sedan borde batterier mer stanardiseras upp hur det nu ska göra. För många tillverkare handlar det om att maximera batteristorleken och beroende på vilken mobil det är så kan batteriet vara längre, bredare eller tjockare.

*edit*
Vanliga telefoner var såna förr i tiden att folk oftast lämnade in dem för batteribyte, där det kunde vara lite besvärligt även för en urmakare. -Den där o-ringen gick sönder ibland. Men något liknande för smartphones blir bra, vilket redan finns. Men det kan styras och tvinga tillverkare att inte göra det för omständigt.

Nu var detta dock telefoner, men kanske är samma där som iPads?

Jag bytte nämligen batteriet i en äldre iPad mini nyligen. Det var så förbannat mycket tejp/lim överallt. Hela skärmen satt limmad i en plåt under, så man riskerade att spräcka den när man tog loss limmet.
Kanterna i metall runt glaset fick lite skråmor, samt att det svarta på glaset framför skärmen visade sig vara målat på undersidan av glaset, så där blev det också lite bortskrap.

Givetvis är detta ett hantverk och någon som gör det varje dag blir förmodligen betydligt bättre, men bara av intresse ringde jag 3 företag i Stockholm som jag på måfå hittade på Google, och ingen av dessa 3 graranterade att dom kunde göra ett 100% ”cleant” jobb utan likande skador som dom jag själv orsakade.

Därav att det vore välkommet om dom (= tillverkarna) kunde börja byta ut allt lim/tejp mot något som är enklare att öppna/stänga.

Permalänk
Medlem

Var väl äntligen på tiden att detta gjordes. Nästa steg vore om Google kunde få igenom en Android standard för samtliga telefoner, hade kanske gjort så att mobiltillverkarna själva inte måste hålla på med att lägga in stöd för varje modell av telefon för varje ny version av Android. Samsung A5 ifrån 2017 exempelvis kan inte få mer än Android 8 tack vare att Samsung inte vill att man ska kunna uppdatera utan köpa ny telefon istället.

Gör mig smått förbannad på tillverkarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bennyfax:

Vad menar du?
Nya appar vid uppgradering av ny mobil eller iOS firmware?
Jag får inte massa nya appar vid ny firmware. Vid ny mobil kan man räkna med att nya funktioner/appar finns och även vid större uppdateringar. Det som är bra med Apple är att man faktiskt väldigt lätt kan rensa bort det man inte vill ha.

Då jag tar bort apparna direkt så har jag inte full koll på namnen men för ett tag sen så kom Apple TV plus appen exempelvis och många andra som kommit tidigare som jag redan tagit bort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet är som sagt att göra en ultratunn, lätt, stryktålig mobil som tål vatten så man kan bara med den. Och samtidigt göra så att det är enkelt att byta batteri på mobiltelefonen.
Vill man då enkelt kunna byta batteri så får man offra något annat.

Detta med att offra annat för att enkelt kunna byta batteri kanske konsumenterna anser är bra.

Det jag förespråkar är att batteri byte bör inte vara alltför svårt, det finns dock inget behov att det är så himla enkelt så alla kan utföra det. Det räcker att det är enkelt för mobilreperatörfirmor utan någon större ansträning och de riskerar i att förstöra telefonen.
Sedan borde batterier mer stanardiseras upp hur det nu ska göra. För många tillverkare handlar det om att maximera batteristorleken och beroende på vilken mobil det är så kan batteriet vara längre, bredare eller tjockare.

*edit*
Vanliga telefoner var såna förr i tiden att folk oftast lämnade in dem för batteribyte, där det kunde vara lite besvärligt även för en urmakare. -Den där o-ringen gick sönder ibland. Men något liknande för smartphones blir bra, vilket redan finns. Men det kan styras och tvinga tillverkare att inte göra det för omständigt.

Samsung S5 med ytterst lite uppdatering så har man en perfekt lur. Av nån anledning valde dom en port för usb med lucka. Idag vet vi att det finns sådana portar som inte behöver lucka. Baksidan var lätt att flippa lös, batteriet glappade inte och skulle man lyckas kvadda baksidan (gummeringen på min blev dålig efter fyra år) så kostade en ny baksida inte många pengar.

Det går att göra om man vill och ändå ha en förhållandevis tunn lur. Vikten kommer hjälpas oxå. Har inte dagens lurar krypit upp lite väl viktmässigt?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Google har redan blivit stämda och fått betala böter för att de medvetet "uppdaterat" android, att iphone skulle hålla på med liknande fasoner är inte så långsökt.
Det är inte lätt att sätta dit dem för sånt här eftersom det krävs rejäl klantighet då dem har full kontroll över sin mjukvara och ger i princip ingen insyn till utomstående.
Vad gäller batterier har jag i många år undrar varför ingen telefontillverkare ger 2 batterier med telefonen, 1 batteri som laddas och ett som är i telefonen, sen behöver man bara skifta batterier istället för att ladda telefonen.

Med de exploderande batterierna så borde det ju vara att föredra att endast batteriet sprängs, istället för hela telefonen.
Tyvärr är det ju alldeles för dålig konkurrens i dagens telefonmarknad.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Försvårande av batteribyte genom krypterad handskakning eller liknande dumheter bör absolut förbjudas. Däremot lagstifta om någon gemensam formfactor eller hur man öppnar upp en telefon låter som en alldeles för stor begränsning för de som skall designa telefonen.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Mycket bra initiativ.
EU borde också titta på att sätta upp regler för hur länge en produkt måste uppdateras och hållas anvädningsbara efter inköp.
Iphone är ju tex en modell som uppdateras i väldigt många år efter sin produktionsstart till skillnad från många andra tillverkare och modeller.
Många modeller skulle utan problem med den hårdvara de besitter kunna hänga med många år om bara mjukvaran uppdaterades.
Man får lått känslan av att vissa tillverkare nästan slutar uppdatera sina telefoner i detta fallet bara för att tvinga kunden att uppgradera.

"
Dokumentet anger också att företag verksamma i EU ska motverka att konsumenter tvingas kassera gamla telefoner vars systemmjukvara inte längre uppdateras."
Det verkar som de redan tänkt på det.
Men en Android telefon behöver inte ha senaste versionen an Android. Många funktioner uppdateras ändå och sänerhetspatcher kommer vid sidan av.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men en Android telefon behöver inte ha senaste versionen an Android. Många funktioner uppdateras ändå och sänerhetspatcher kommer vid sidan av.

beror helt på telefontillverkaren vissa tillverkare släpper mjukvarustödet helt samma dag som de inte längre behöver supporta uppdateringar enligt nuvarande regler så telefoner kan bli helt uppdateringslöst efter bara ett par år i dagsläget inc säkerhetsuppdateringar.

Men visst gäller väl främst budgettelefoner där det inte lönar sig att ta fram uppdateringar i många år, flaggskeppen och midrange brukar som du säger oftast få säkerhetsuppdateringar ett tag även efter att de släppt sista storuppdateringen till telefonen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att många tror att deras batterier är gamla och trötta, men i själva verket är det någon app/skit som ligger i bakgrunden och drar ström. Åtminstone om man har android. Okunskap med andra ord.

Samma problem med folk som endast surfar och arbetar i desktop och tycker att deras dator blivit gammal och slö och tror att dom behöver en ny dator. I själva verket hade den blivit snabb igen med lite underhåll och duger fullt ut till deras användningsområde.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att EU lägger in en klause (rätt stavat?) där garantin för vattenskador inte gäller om man öppnar upp den för att byta batteriet. Skulle annars bli svårt för företagen att garantera vattentäta... Förlåt, vattenresistanta telefoner om den blir lättare att öppna upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om jag tolkar ingressen så vill EU att man enklare ska ha möjlighet att byta batterier så det leder till minskat elektroniskt avfall. Men blir det inte mer elektroniskt avfall om man enklare tillåts byta batterier?

Poängen är väl att det blir mindre avfall av sådant som sitter i telefonen och inte är batterier - skärmen, CPUn etc.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Jag har bytt batteri på mina telefoner fram till i år, och det har hjälpt. Bytte batteri på min Moto G5 från 2017 förra året och fick ca 50 % längre batteritid.

Ofta handlar det väl om att telefonen följer med abonnemanget med typ 12 månaders bindningstid, och när den har gått ut tar man en ny telefon/nytt abonnemang med återigen 12 månaders bindningstid. Plus att det blivit en statuspryl för många.

Att det är så är inget okänt. Men frågan kvarstår egentligen. Är folk så extremt dåliga på ekonomi? Eller "felprioriterar" man bara så extremt att man lägger så stora pengar på flertalet nya telefoner år ut och år in?

För de flesta skulle en telefon hålla fyra gånger så lång tid mot hur ofta de byts. Minst.

Det fanns logik att uppgradera telefonen vartannat eller så år 2011. Men nu, nio år senare? Hah nej absolut inte. Jag skulle vilja kalla mig teknikentusiast, men det finns verkligen noll anledning för mig att byta ut min Pixel XL. Jag hade egentligen inte heller behövt byta min OnePlus One från 2014 om det inte var så att det började bli dyrt och framförallt krångligt tt byta ut trasig skärm, åldrande batteri och lätt glappande laddport.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Skulle gissa på att EU lägger in en klause

Klausul.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att EU skall kräva att en telefon fungerar under ett visst antal år efter produktion, inklusive service. Då ingår att man skall kunna byta batteri och att det skall få mjukvaruuppdateringar. Kalifornien har regler rörande om att datorer måste kunna repareras i sju år efter köp, så det går att göra så.

Semi-relaterat: 90% av alla användare har ett skal på sin mobil. Om man designade mobilen så att man istället för att sätta på ett skal kan byta ut hela baksidan, blir den ju dessutom tunnare (man slipper tjockleken på den baksida som ändå täcks av ett skal. Vet att Samsung har haft sådana. Sitter då batteriet innanför den baksidan så är ju bytet trivialt. Egentligen är det enda som krävs att man skall kunna komma åt batteriet utan att ta bort en limmad baksida. Ett enkelt förbud mot lim i elektroniska produkter över en viss vikt hade räckt långt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Skulle gissa på att EU lägger in en klause (rätt stavat?) där garantin för vattenskador inte gäller om man öppnar upp den för att byta batteriet. Skulle annars bli svårt för företagen att garantera vattentäta... Förlåt, vattenresistanta telefoner om den blir lättare att öppna upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Det betyder ju att antalet fuktskadade mobiler som kastas kommer bli fler...och elskroten blir mer.

Jag tror inte att dåliga batteriet är den största anledningen till att folk byter mobiler. Det är helt andra anledningar.
Samma anledning som folk köper andra uppgraderade teknikprylar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Mycket bra. Jag fick skicka iväg min för att det krävs en elektronikkirurg för att byta batteri. Så ska det naturligtvis inte vara. Batterilucka eller avsnäppbar bakdel går alldeles utmärkt att uppfinna (igen) år 2020. Och så byter man batteri själv och slipper vara utan mobil. Och så lämnar man batteriet till återvinningen. Precis så som det fungerar för all annan laddbar elektronik.

Allt annat är lurendrejeri. Köpa ny mobil vart tredje år för 5000kr bara för att batteriet är uttjänt är varken hållbart för ekonomin eller miljön.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.