Problem med delning av hårddisk i nätverket

Permalänk

Problem med delning av hårddisk i nätverket

Har en "serverdator" med en stor hårddisk som jag vill kunna använda av andra datorer i nätverket. Tyvärr vägrar det att funka....

Jag har googlat och provat flera åtgärder:
- Alla datorer är uppkopplade med "privat" profil
- fil- och skrivardelning är aktivt överallt
- SMB-filtjänster är aktiverat i Windows överallt
- NETBios över TCPO/IP är aktivt överallt
- Disken är delad med skriv och läsrätttigheter för "everyone"
- Password authentification är avaktiverat i serverdatorn

Märkliga saker:
- Jag kan komma åt disken från en av datorerna i nätverket
- Jag kan komma åt diskarna från en av datorerna i nätverket via serverdatorn, alltså delning funkar åt ena hållet

Finns nåt mer jag kan göra/felsöka?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför har du avaktiverat användning av lösenord? Det enda stabila sätt jag kört på är att alltid ha lösenord och att ha samma konton på de maskiner som ska ha åtkomst. Klickar du i att datorn ska komma ihåg lösenordet behöver man bara ange det en gång.

Möjligt W10 har förenklat något men eftersom jag kör blandade miljöer och lösenordsdelningen med samma konton på maskinerna som ska ha åtkomst alltid fungerar, kör jag på det. Kört blandat , stort nätverk hemma nu i 20 år. Lösenordsdelning har fungerat genom alla OS.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Varför har du avaktiverat användning av lösenord? Det enda stabila sätt jag kört på är att alltid ha lösenord och att ha samma konton på de maskiner som ska ha åtkomst. Klickar du i att datorn ska komma ihåg lösenordet behöver man bara ange det en gång.

Möjligt W10 har förenklat något men eftersom jag kör blandade miljöer och lösenordsdelningen med samma konton på maskinerna som ska ha åtkomst alltid fungerar, kör jag på det. Kört blandat , stort nätverk hemma nu i 20 år. Lösenordsdelning har fungerat genom alla OS.

Det är framförallt för att barnen har svårt att skriva in lösenordet när datorn startas
Men jag ska testa att införa lösenord igen.

Menar du att alla datorerna ska ha samma användare och lösenord?

Var går jag in och aktiverar lösenord för Win 10 igen?

Permalänk
Hedersmedlem

Är du inloggad med samma användare/konto som utdelningen, med samma lösenord så brukar man inte behöva skriva in något alls som jag minns det. Detta brukar vara enklast och kanske bäst i ditt fall.
Dock, man kan vara inloggad med annat konto och komma åt delningen men då så kommer den givetvis fråga om lösen.

Känner att jag är lite ringrostig på exakt hur det är i olika scenarion eftersom när man satt upp ett fungerande system brukar man inte rota i det förrän det krånglar och det var längesedan nu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har själv min NAS uppsatt som @MultiMan säger med samma user/pass på båda enheterna , har för mej att det ska fungera att dela ut till alla/everyone utan user/pass men rättigheterna måste sättas både på sharen och mappen/disken som delas ut.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Tack för support!

Funkar dock fortfarande inte. Jag har trixat med mängder av olika varianter av inställningar. Försöker jag komma åt disken får jag ändå:

Nätverksfel
Det går inte att komma åt \\POWEREDGE-T110
Kontrollera att namnet är rättstavat.....

Ominstallation av Windows 10 på båda burkarna?

Permalänk

Gör jag någon ändring i inställningarna för datorn med disken som jag vill dela, så fungerar delningen ett tag. En ändring kan vara att jag ställer om från att nätverksdelning kräver lösenord. Men dan efter så får jag samma felmeddelande som innan

Nätverksfel
Det går inte att komma åt \\POWEREDGE-T110
Kontrollera att namnet är rättstavat.....)

Kan problemet ligga i själva nätverket?
Nätverket är ett Asus AIMesh där den delade disken är uppkopplad med wifi mot Nod 2, datorn som jag vill koppla upp mot den delade disken sitter med ethernet kabel i Nod 3.

Är det inställningar i meshnätveket som kan sänka fildelning?

Prövade också att försöka dela en usb-disk direkt från routern, funkar inte heller.