Bytte till bahnhof. Fiberlänk nere. Var ligger problemet?

Permalänk

Bytte till bahnhof. Fiberlänk nere. Var ligger problemet?

Tja. Det här med fiber är lite nytt och har inte så mycket koll. Men för en månad sen bytte vi från Telia Öppet Fiber till Bahnhofs Villafiber. Vi fick alltså en ny medieomvandlare från Bahnhof. Öppet Fiber har också deras abonnemang, men det är typ dubbelt så dyrt lol. Gbit för 400kr 10gbit för 500 är ju inget att klaga om.

Men, servicen däremot. Vi väntade på bytet sedan december. Och det fungerade aldrig från början. Nu har vi varit en månad på telenors mobilnät och jag försöker felsöka systemet. (Deras tekniker kom igår, men sa de ska utreda det)

Det är fiberlänken / WAN problemet ligger 100%. Omvandlarens alla tre lampor lyser förutom FIBER som är helsläckt. (Den ska blinka för link, lysa för activity, tydligen). Jag har testat med två olika omvandlare (vi har kvar telias) två olika SFP moduler samt patchkablar, men ingen länk finnes.

Så jag öppnade den första lådan för att kolla. Det är den som får en kabel ur marken, och splicar den / kopplar till en annan patchkabel via plastadapter. Linan som kommer från marken, splittras till en blå och en röd kabel. Den röda kabeln fortsätter i gul jacka till output. Men den blå kabeln är helt kapad och ligger fritt. Jag länkar en bild.

imgur

Man kan ju tänka sig att en är TX och en RX. Och om en är kapad så fungerar ju det inte. Men jag kanske missförstår, den kanske ska vara så? Tack!

Permalänk

Den gula innehåller två fiber, den ena är svetsad för att sedan gå till den blå kontakten. Den andra är för framtiden eller om den första går sönder så kan man svetsa om till andra och testa innan man behöver blåsa nya fiber par. Så gott som alla villa fiber installationer dras det fram två fiber.

Du har möjligtvis inte pillat på kabeln du stoppar in i den blå kontakten? Den är väldigt känslig mot smuts och fett om man tar på änden måste den rengöras.

Men om du har haft tekniker där igår/idag så ge de några dagar för att hitta felet 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har stadsnät hemma och Telenor i stugan.
Ingen av dom "tillåter" att man är i fiberkonverter och pillar själv.
Stadsnät leverantören som vi har hemma har tom plomberat den.
Nej du ska nog låta teknikerna jobba, har du riskerar smutsat fibern så får du nog påpeka det, du kanske får nån "straffavgift" pga det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av downrightEsoteric:

Tja. Det här med fiber är lite nytt och har inte så mycket koll. Men för en månad sen bytte vi från Telia Öppet Fiber till Bahnhofs Villafiber. Vi fick alltså en ny medieomvandlare från Bahnhof. Öppet Fiber har också deras abonnemang, men det är typ dubbelt så dyrt lol. Gbit för 400kr 10gbit för 500 är ju inget att klaga om.

Men, servicen däremot. Vi väntade på bytet sedan december. Och det fungerade aldrig från början. Nu har vi varit en månad på telenors mobilnät och jag försöker felsöka systemet. (Deras tekniker kom igår, men sa de ska utreda det)

Det är fiberlänken / WAN problemet ligger 100%. Omvandlarens alla tre lampor lyser förutom FIBER som är helsläckt. (Den ska blinka för link, lysa för activity, tydligen). Jag har testat med två olika omvandlare (vi har kvar telias) två olika SFP moduler samt patchkablar, men ingen länk finnes.

Så jag öppnade den första lådan för att kolla. Det är den som får en kabel ur marken, och splicar den / kopplar till en annan patchkabel via plastadapter. Linan som kommer från marken, splittras till en blå och en röd kabel. Den röda kabeln fortsätter i gul jacka till output. Men den blå kabeln är helt kapad och ligger fritt. Jag länkar en bild.

imgur

Man kan ju tänka sig att en är TX och en RX. Och om en är kapad så fungerar ju det inte. Men jag kanske missförstår, den kanske ska vara så? Tack!

Antagligen måste någon koppla om ifrån Öppen fiber ttill bahnhof.

Fiber kan använda två eller en fiber kabel. En fiber kallas för BiDi, Bidirectional.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Felpatchat på station eller liknande gissningsvis. Du ska definitivt inte vara där och pilla, det är nätägarens dosa och ansvar. Nätägaren tillhandahåller fibern till den dosan, sen får operatörerna konkurera om dig som kund. Man byter omvandlare hos dig och patchar om på station. Du får inte pilla där, och kan bara orsaka problem.

Troligtvis sträcker sig bahnhof ansvar till sin utrustning på station och mediaomvandlare efter den dosa på din bild, medans nätägaren ansvarar för fiberförbindelsen (dosan, fibern hela vägen till nästa överlämning på station). Är det felpatchat eller rakt av avbruten fiber är det nog utanför bahnhofs händer tills nätägaren avrapporterar till dom.

Ser ut som vanligt där, troligtvis inget fel hos dig. Det är ingen plastskarv, det är en ihopsvetsad fiber med ett fastsmält tunt plaströr över. Det som kommer in är en dukt, ett tomt rör där man blåser in en fiber med tryckluft, och sen svetsar på en fibersvans. Vanligtvis används bara ett glas med bidi sfp, du skickar och tar emot över olika våglängd (olika ljus) på samma glas.

Snälla låt bli den där, det enda du kan åstadkomma är att ha sönder något om du börjar pilla. Blir så jobbigt om den sen måste svetsas om, fibern blir för kort, måste blåsas ny fiber, och dukten har ett väck så det blir stopp och dukten måste grävas fram och... Ja du förstår. Nu fick du ju tråkigaste bilden men kan bli flera tusenlappar som sen du blir fakturerad om du vill ha fibern lagad..
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Är fibern ens särskilt känslig egentligen?

Jag öppnade också patchlådan, bara för att kolla. (förlåt, men det är en obotlig åkomma..) :0

Och döm av min förvåning, (eller inte egentligen) att de hade slagit en knut på den! En rätt tvär en också, klart väldigt mycket mer grader än vad som brukade varnas för redan på gamla simpla TOS-kablar.

Kanske var för att den inte skulle dras ut när de höll på. Ingen aning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Är fibern ens särskilt känslig egentligen?

Jag öppnade också patchlådan, bara för att kolla. (förlåt, men det är en obotlig åkomma..) :0

Och döm av min förvåning, (eller inte egentligen) att de hade slagit en knut på den! En rätt tvär en också, klart väldigt mycket mer grader än vad som brukade varnas för redan på gamla simpla TOS-kablar.

Kanske var för att den inte skulle dras ut när de höll på. Ingen aning.

Ser gärna en bild på knuten. Det kan vara så att fibern gått av inuti kabeln om böjen är för stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Är fibern ens särskilt känslig egentligen?

Jag öppnade också patchlådan, bara för att kolla. (förlåt, men det är en obotlig åkomma..) :0

Och döm av min förvåning, (eller inte egentligen) att de hade slagit en knut på den! En rätt tvär en också, klart väldigt mycket mer grader än vad som brukade varnas för redan på gamla simpla TOS-kablar.

Kanske var för att den inte skulle dras ut när de höll på. Ingen aning.

Klarar att böjas ganska mycket, men lätt hänt för en ovan att knäcka den. Tåligaste typen av fiber har en böjradie ner till en 10-krona, men det är extremt. Knyta fibern brukar man aldrig göra, bara linda in den i boxen utan skarpa böjar, för sådana innebär dämpning. Många nätägare plomberar sina boxar, vilket jag tycker är väldigt vettigt, då en utskickad tekniker innebär mycket kostnader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Är fibern ens särskilt känslig egentligen?

Jag öppnade också patchlådan, bara för att kolla. (förlåt, men det är en obotlig åkomma..) :0

Och döm av min förvåning, (eller inte egentligen) att de hade slagit en knut på den! En rätt tvär en också, klart väldigt mycket mer grader än vad som brukade varnas för redan på gamla simpla TOS-kablar.

Kanske var för att den inte skulle dras ut när de höll på. Ingen aning.

Den går ju inte sönder bara man petar på den, en böjd fiber syns på Otdr och kan ge flera problem, men brukar bli bra av att räta ut den, men vissa gamla installationer har jag märkt blir frasiga och spricker, när man försöker hantera fibern, men inte så vanligt. Har sett knutar några gånger, . Men böjer man för mycket går den ju av helt enkelt. Lätt och stadig hand när man lindar

Det största problemet är smuts, nudda fibern med fingertoppen? Ser ut som kriget sen om man tittar med mikroskop och ger också massa problem, måste tvättas och inspekteras.

Men folk är klumpiga och pajjar saker på alla möjliga vis, händer veckovis att tekniker från operatören åker ut men får lämna över till nätägaren då fiber förbindelsen inte är hel.

I somras var min kollega i en villa där dom lossat mediaomvandlaren, där var inkommande fiber svetsad och kopplad direkt till mediaomvandlare, dom fick blåsa om där men det var stopp i dukten, dom grävde massa hål i grannens gräsmatta innan stoppet hittades. Var minst en heldag för 2 där ute han fick betala för. Det som är poängen, kan bli så mycket mer kostnader för vad som kan tyckas vara "enkelt".
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

@Orici: Aa okej, misstänkte att det var två separata kablar. Har ju sett att det är vanligare med SFP som tar dubbla kablar.

Vi kontaktade Öppet fiber och skanova veckor sen och de skyllde alltid ifrån sig. Vårt internet fungerar nu, bahnhof fixade det igår. Men det är synd att företag inte har någon tillit för privatpersoner, de avfärdar dina problem som någon vanföreställning. Och Bahnhof hade 3 månader på sig inför flytten (samt försenade den) och ändå inte var beredda..

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Felpatchat på station eller liknande gissningsvis. Du ska definitivt inte vara där och pilla, det är nätägarens dosa och ansvar. Nätägaren tillhandahåller fibern till den dosan, sen får operatörerna konkurera om dig som kund. Man byter omvandlare hos dig och patchar om på station. Du får inte pilla där, och kan bara orsaka problem.

Troligtvis sträcker sig bahnhof ansvar till sin utrustning på station och mediaomvandlare efter den dosa på din bild, medans nätägaren ansvarar för fiberförbindelsen (dosan, fibern hela vägen till nästa överlämning på station). Är det felpatchat eller rakt av avbruten fiber är det nog utanför bahnhofs händer tills nätägaren avrapporterar till dom.

Ser ut som vanligt där, troligtvis inget fel hos dig. Det är ingen plastskarv, det är en ihopsvetsad fiber med ett fastsmält tunt plaströr över. Det som kommer in är en dukt, ett tomt rör där man blåser in en fiber med tryckluft, och sen svetsar på en fibersvans. Vanligtvis används bara ett glas med bidi sfp, du skickar och tar emot över olika våglängd (olika ljus) på samma glas.

Snälla låt bli den där, det enda du kan åstadkomma är att ha sönder något om du börjar pilla. Blir så jobbigt om den sen måste svetsas om, fibern blir för kort, måste blåsas ny fiber, och dukten har ett väck så det blir stopp och dukten måste grävas fram och... Ja du förstår. Nu fick du ju tråkigaste bilden men kan bli flera tusenlappar som sen du blir fakturerad om du vill ha fibern lagad..
Skickades från m.sweclockers.com

Tack för inlägget. Förstår hur känsligt det är med fiber, sladden är ju knappt millimeter tjock. Var väldigt försiktigt och rörde bara med lättaste nudden, och så var jag nog skraj också. (Jag sabbade en gång tjock cat6 kabel genom att stänga en dörr över den.. knappt synlig skada men den klarade max 10mbit efteråt)

Det visade sig vara nätägarens fel. Skanova och Bahnhof hade väl någon misskommunikation, i flera månader.. Och när vi ringer Öppet fiber själva beteer de sig som någon hemlig säkerhetsbyrå. Men skönt att det fixade sig. 950 mbit duplex så kabeln överlevde nog

Och sen är jag ju nätverksintresserad, så det är givet att jag öppnar lådan

Permalänk

Om du sagt upp din Telia Öppen fiber så har dom väl inte så mycket information att ge dig, kanske därför dom inte ger dig någon information?

Nätdelen (fd. Skanova) hyr ut fibern till den kommunikationsoperatör eller tjänsteleverantör som vill hyra fibern. Tidigare hyrde Telia Öppen Fiber denna fiber av nätsidan. När du valde att avsluta avtalet med Öppen fiber och valde Bahnhof istället, så upphör din relation med Telia Öppen fiber.

Det är till Bahnhof du får vända dig då. Det är dom som sköter kommunikationen med nätägaren (fd. Skanova).

För övrigt när jag tittar på bilden. Vem har lossat fiberkontakten? Den står med spetsen/kontaktytan mot dosans dammskydd. Du har garanterat fått den nerskitad. Den är felaktigt isärplockad. Det ska sitta ett skarvstycke/mellanstycke i dosan. Där denna kontakt är isatt. Sedan ska det från samma stycke gå en patchkabel till mediaomvandlaren. Någon har skitat ner prylarna.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Bahnhof har beställt en tjänst från Skanova/Wholesale, när något går fel anmäler du till Bahnhof som i sin tur kontaktar Skanova/Wholesale. Tekniker som jobbar åt Skanova/Wholesale brukar i sin tur vara ganska snabba med att komma ut. Misslyckat byte kan t.ex. vara att fibern inte sitter i ordentligt i SFP:n, att fibern är skadad eller smutsig eller att de aldrig kopplade i telestation. I enstaka fall är det nog också trasig CPE/SFP.

Här återkopplade du aldrig om de behövde göra arbete ute hos dig eller i station.