Microsoft vill ta bort lokala konton.

Permalänk
Medlem

Microsoft vill ta bort lokala konton.

Med Windows 10 Home måste man vid installationen koppla bort nätverkskabeln för att kunna installera med ett lokalt admin-konto, annars blir ditt admin-konto kopplat till Microsofts molntjänst.

https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/microsoft-wan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Med Windows 10 Home måste man vid installationen koppla bort nätverkskabeln för att kunna installera med ett lokalt admin-konto, annars blir ditt admin-konto kopplat till Microsofts molntjänst.

https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/microsoft-wan...

Har vetat det sen hösten 2019 då flera sidor redan påpekat det.
Är ju inget nytt då det garanterat bara är en tids fråga innan allt är Digitalt och online/cloud baserat endast.
Sen har jag inte kört med ett lokalt konto på över 1 år och tänker inte gå tillbaka eftersom allt funkar som vanligt.
Bara att leva med det eller gå till linux

Permalänk
Medlem

Microsoft borde ställa sig själva frågan: "Vad skall kunden ha Windows till, när allt flyttat till Molnet?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Microsoft borde ställa sig själva frågan: "Vad skall kunden ha Windows till, när allt flyttat till Molnet?"

Microsoft *är* molnet. De storsatsar på sina molnplattformar, Office 365 och Azure, kommer ut med funktioner som bara finns i molnversionerna och inte ute on-prem, och har ju uttryckligen sagt att Windows 10 är den sista versionen av Windows. (Allt framåt för Windows är alltså inkrementella förbättringar, inga revolutioner.)

Deras är alltså inte konstigt att deras strategi för Windows alltså är att "uppmuntra" användarna att logga in i datorn med ett Windowskonto.

Sedan tycker jag faktiskt inte det är en stor grej att använda Windowskonto på sin PC. Det är precis som att man loggar in med ett Google- eller Apple-konto på sin mobiltelefon för att den ska fungera att använda för det mesta man faktiskt vill göra med telefonen. Sen är det ju bra med single sign on, också.

Gillar man inte den utvecklingen, ja, då finns det andra operativsystem att välja istället.

Permalänk
Medlem

Tur man kör Pro och LTSC då
Spelar ingen roll om de ändrar det för home tbh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tur man kör Pro och LTSC då
Spelar ingen roll om de ändrar det för home tbh.

Windows 10 Update 1912 Windows 10 pro blir låst till Microsoft konton endast

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Windows 10 Update 1912 Windows 10 pro blir låst till Microsoft konton endast

I LTSC så är det inga problem att skapa lokala konton kors och tvärs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Windows 10 Update 1912 Windows 10 pro blir låst till Microsoft konton endast

Då blir det väl LTSC för hela slanten, ändå en betydligt bättre version utav w10

Sen undrar jag en sak, ska de tvinga folk att vara anslutna till internet då vid installation?
Själv är jag aldrig ansluten till internet vid installation för jag vill inte W10 ska installera massa värdelösa gamla drivrutiner som jag sen måste rensa bort det första jag gör.

Annars är det ett enkelt sätt att kringgå detta.

Permalänk

Tror inte att Windows 10 Pro kommer att kräva microsoft konto. Iallafall inte så länge Pro är den lägsta Windows 10 licensen som används för att ansluta datorn till en domän. Men det kan ju såklart komma att ändras.

Microsoft Home är ju en annan sida av myntet