Adminbehörighet eller ej? Elevdatorer i skolan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Du måste citerat fel inlägg, spotify är inte ett utvecklingsverktyg. Utvecklingsverktyg kräver i princip lokal admin för att fungera i windows. Utvecklingsverktyg var ju vad jag skrev vore ett skäl till lokal admin. Syfte och ett kvalitetssystem som stödjer syftet ska styra, inte semireligiösa datanördar och deras personliga erfarenheter.

Citerade rätt, dock bara första stycket som var riktat åt citatet, gjorde dubbel space som inte verkade slå igenom.
Övrigt håller jag med, men det är undantagshantering från regeln. Kommer alltid finnas instancer som ”behöver” lokal admin, men tror det rör sig om enstaka % här och inte en hel skola.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pi:

Hej, Jobbar på en högstadieskola i en kommun med ett par tusen elever. Under flera år har elevdatorerna varit upplåsta, dvs eleverna har haft full adminbehörighet på sina datorer. Nu funderar IT-enheten på att ta bort denna behörighet och de hänvisar till säkerhetsaspekter.

Vad säger ni om detta? Gäller 7-9, Gymnasium.

Så, för och emot argument! Själv strider jag FÖR att eleverna ska behålla sin behörighet och är i kontakt med flera centrala personer kring detta.

Så hjälp mig i debatten mot den stora IT-enheten!

Ge aldrig admin till någon som inte ska ha det. Det är bad practies. Antar att dom är AD-joinade så ge dom behörighet till det dom behöver inget annat. Varför ska dom ens vara admin? Att installera program kan du ge dom rättigheter till genom GPO.