Testpilot: NZXT H1 – kompakt chassi med inbyggd vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: NZXT H1 – kompakt chassi med inbyggd vattenkylning

Trenden med riktigt små chassin omfamnas av NZXT, som med förmonterad kylare och nätaggregat vill konvertera ofrälsta entusiaster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Helt klart fel prislapp, vore snyggt som val för en av ungarnas burkar

Gillar kittet, men för den pengen så... nja (snålballe idag, trots löningsdag)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Så inte så mycket att om man tänkt att spela något utan hörselskydd :P?

Konceptet var ganska häftigt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Helt klart fel prislapp, vore snyggt som val för en av ungarnas burkar

Gillar kittet, men för den pengen så... nja (snålballe idag, trots löningsdag)

För chassi, nätagg, riser cable till gpu, Vattenkylning till cpu och alla kablar i bra längder så bara montera och köra tycker jag faktiskt inte det är så dyrt. Blir inte så billigt och köpa dem delarna löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Avstängd

Ett h200, sf600 & x42 blir 500 mer än vad H1 kostar. Så jag tycker prislappen är kanonbra. Ska införskaffas !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Intressant design. Påminner om nästa Xbox. 3700kr kan verka mycket för ett chassi, men man får ju räkna med att ett 650W 80+ Gold nätaggregat och vattenkylning kan gå på runt 1000kr vardera. Så man kan ju säga att man betalar 1700kr för chassit och 2000kr för kylning och nätagg.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Snusfri

Chassit är snyggt, men jag kommer aldrig någonsin att köpa något från NZXT igen.
Efter att ha haft S340 Elite så håller jag mig så långt borta från dom som det bara går.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Xbox Series X is that you?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm jag kan tycka de höga GPU-tempsen och ljudnivåerna borde in som ett minus i recensionen...
Det är i slutändan den största dealbreakern som jag ser det!
Skulle varit intressant om de kunde gjort ett utblås i toppen istället kanske?
Eller om man kunde byta glasrutan mot en ventilerat plåt med fläktplatser kanske?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av maLakai:

För chassi, nätagg, riser cable till gpu, Vattenkylning till cpu och alla kablar i bra längder så bara montera och köra tycker jag faktiskt inte det är så dyrt. Blir inte så billigt och köpa dem delarna löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Du må ha en poäng, men snålkuken hade gillat -500 på priset, minst.
Slå ihop det så ser man direkt att det är fel pris... (tänk inte komponentpriser till slutkund)

Personligen så skiter jag i det. Tycker bara att de gör bort sig en aning.... och frontar denna produkt med en aning.högt i pris.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Chassit är snyggt, men jag kommer aldrig någonsin att köpa något från NZXT igen.
Efter att ha haft S340 Elite så håller jag mig så långt borta från dom som det bara går.

Får man fråga vad det var med S340 Elite som inte var bra?

Skrivet av Trigger:

Du må ha en poäng, men snålkuken hade gillat -500 på priset, minst.
Slå ihop det så ser man direkt att det är fel pris... (tänk inte komponentpriser till slutkund)

Personligen så skiter jag i det. Tycker bara att de gör bort sig en aning.... och frontar denna produkt med en aning.högt i pris.

Många hade kanske inte köpt vattenkylningen, men om man ändå tänkt göra det så är det ju faktiskt ett bra pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Om 340an är relevant fråga, har min hög inslängd i ett sånt. Inte helt fel om du frågar mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg intressant ut tills jag läste ”härdat glas.” 🤷🏼‍♂️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm jag kan tycka de höga GPU-tempsen och ljudnivåerna borde in som ett minus i recensionen...
Det är i slutändan den största dealbreakern som jag ser det!
Skulle varit intressant om de kunde gjort ett utblås i toppen istället kanske?
Eller om man kunde byta glasrutan mot en ventilerat plåt med fläktplatser kanske?

I teorin bra, men en skorsten behöver ett forcerat flöde nerifrån och upp.
Sitter inte Aion i toppen?

Permalänk
Medlem

Varför byggs det inga lösningar där man även tar med GPU i vattenkylningen?
Jag tänker mig nån typ av ”loop” där man har en ”snabbkoppling” mot GPU så man ”bara” kompletterar med korrekt kylblock.

Precis som det står i artikeln så flyttar man ju bara ljud och värmeproblemet till ett luftkylt GPU...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Drenmi:

Såg intressant ut tills jag läste ”härdat glas.” 🤷🏼‍♂️

Skickades från m.sweclockers.com

Ville du ha ohärdat glas?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

3 699 kronor, öhm OK

Permalänk
Medlem

Om nu grafikkortskylaren mestadels viftar runt den varma luften inuti, istället för att dra frisk luft utifrån, borde man inte kunna sätta någon form av kåpa på den för att tvinga fläktarna att dra in ny luft? Om jag ser rätt så är ju hela chassiväggen perforerad bara några cm ifrån grafikkortet så kåpan borde knappast behöva vara lång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

I teorin bra, men en skorsten behöver ett forcerat flöde nerifrån och upp.
Sitter inte Aion i toppen?

Mjäe, det behöver inte vara en perfekt skorsten för att få bättre flöde än den har nu...

Det verkar ju samlas varmluft vid grafikkortet, så om man kunde få till ett flöde som drar ut den luften uppåt så borde det kunna göra stor skillnad.

Men visst, det skulle kanske ställa till det luftflöde som finns till den svarta sidopanelen, och det skulle ju kräva att man gjorde lådan typ 3 cm högre.

...

AIO:n sitter inte i toppen, utan bakom ena vita sidan. (och grafikkortet sitter bakom den andra vita sidan...)
Kolla bilderna på sid 3 i recensionen. (näst översta bild)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Om nu grafikkortskylaren mestadels viftar runt den varma luften inuti, istället för att dra frisk luft utifrån, borde man inte kunna sätta någon form av kåpa på den för att tvinga fläktarna att dra in ny luft? Om jag ser rätt så är ju hela chassiväggen perforerad bara några cm ifrån grafikkortet så kåpan borde knappast behöva vara lång.

Grafikkortet tar nog frisk luft utifrån, men den har ju ingenstans att ta vägen och chassit har väl snarast övertryck så det blir inte så effektivt.
Jag tror att den enda möjliga lösningen i det här chassit är att ta en GPU med massiv trefläktskylare och montera ett par 140mm-fläktar där åtminstone en blåser ut luften.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Cenorida:

Får man fråga vad det var med S340 Elite som inte var bra?

Lättare att säga det som var bra och det var utseendet.
Allt annat var horribelt dåligt, som tex: plåt tunnare än en politikers löften och som böjde sig om någon nös i samma kommun.
Passform som skulle få en gammal Lada Riva är kännas som en Rolls-Royce, chassit böjde sig när skruvade i komponenter, the list goes on and on..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Don_Tomaso:

Om nu grafikkortskylaren mestadels viftar runt den varma luften inuti, istället för att dra frisk luft utifrån, borde man inte kunna sätta någon form av kåpa på den för att tvinga fläktarna att dra in ny luft? Om jag ser rätt så är ju hela chassiväggen perforerad bara några cm ifrån grafikkortet så kåpan borde knappast behöva vara lång.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis så, sätt en krans av gummi runt kortet så att det suger in fräsch luft, problem solved. Man kan tycka att det borde vara en del av designen, att det ingår en damask. Fanns liknande integrerade lösningar för cpu i äldre chassin, innan millennieskiftet. Som ett justerbart teleskoprör som länk mellan sidan på lådan och cpu-kylning.
Klart den vispar runt luft som det är utformat nu, krävs ju kanske ingen raketforskare att se det. Med lite planering och klurande går det ju att få tillräckligt luftflöde i de flesta chassin. 🙂

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Grafikkortet tar nog frisk luft utifrån, men den har ju ingenstans att ta vägen och chassit har väl snarast övertryck så det blir inte så effektivt.
Jag tror att den enda möjliga lösningen i det här chassit är att ta en GPU med massiv trefläktskylare och montera ett par 140mm-fläktar där åtminstone en blåser ut luften.

Men om det nu är övertryck som du säger så kommer den ju ha ännu svårare att suga in luft utifrån. Nog för att en luftkanal hade ökat övertrycket ännu mer men det hade nog förbättrat grafikkortskylningen.

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt snyggt! Har länge varit köpsugen på SFF men vet inte om man ska vänta på att t.ex. Fractal eller Corsair kommer med något liknande. Som helhet tycker jag inte priset är så farligt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gleich:

Tycker det är riktigt snyggt! Har länge varit köpsugen på SFF men vet inte om man ska vänta på att t.ex. Fractal eller Corsair kommer med något liknande. Som helhet tycker jag inte priset är så farligt faktiskt.

Corsair har ju sin One-serie som är rätt lik, men den finns ju tyvärr bara som färdigbyggd...
Phantek har Evolv Shift men den är kanske inte riktigt samma sak.
...
Priset är kanske inte riktigt så hemskt som det ser ut vid första anblicken, men är ändå rätt dyrt.
Det kostar 3700 kr, och räknar man bort kanske drygt 1000kr för agget och lite mindre än 1000kr för kylaren, så innebär det en ITX-låda för 1700kr, vilket ändå är rätt saftigt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

I am glad to see this. So much smaller than the Silverstone LD03 that recently came out. I agree with other comments that the NZXT H1 design is a lost opportunity to not use the chimney effect. Silverstone did in the LD03 and got great thermals and noise. Integrated AIO watercooling should have allowed the same but in a compact design.

I just built two SFF Ryzen 3700X systems with GTX 1660 Ti/Super graphics:
1. In a Sharkoon QB One (14.9 litres) with CPU air cooling (Noctua NH-U9S). The case is cheap with thin metal, but gets the job done. At around 400 kr internet order it is great value. This would easily beat a NZXT H1 build for cost. It also performs near the maximum the CPU could handle on conventional air/water.
2. In an NCASE M1 v6.1 (11.4 litres) with CPU water cooling (240mm AIO). It would easily beat a NZXT H1 build for volume, cooling performance, noise and finished quality, at close enough to the same cost.

The second system is noticeably quieter thanks to the AIO and case design. GPU thermals and noise for both builds are great, although partly thanks to the choice of graphics cards.

Looking at the NZXT H1 build here, I don't think either would be too much more work.

(Please forgive the English, it is a little quicker for me, especially when it gets technical.)

Permalänk
Medlem

Går det att montera bort vattenkyllaren och köra på en konventionell luftkylare i stället?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gonace:

3 699 kronor, öhm OK

Då får du chassi, 650w modulärt sff psu, 140mm aio och en riserkabel, allt installerat. Skulle du räkna ut de komponenterna landar chassit på ca 1500-1800 kr vilket inte är så illa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av o0o:

Går det att montera bort vattenkyllaren och köra på en konventionell luftkylare i stället?

Jag tror det är möjligt men det är nog ingen stor luftkylare som får plats, plus att luftflödet i chassit förmodligen inte är särskilt bra då det saknar riktade fläktar i själva chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon242437: Blir riktigt sugen på ett bygge där det här chassit blir en interagerad del av ett skrivbord (glasskivan i nivå med bordskivan). Luft flödet kan nog bättras på om man sätter en 200mm fläkt i botten