Permalänk

PC kortslutning?

Hej !

Jag är ny så har jag hamnat under fel ämne så får gärna admin flytta mig vidare! Beklagar på förhand.

Hur som helst, Igår övertog jag en gammal PC av en vän för att lira lite mindre krävande spel. Den har fungerat i alla år enligt honom och har en del komponenter som håller än idag.. När jag däremot skulle sätta igång så får jag först inte igång PCen, utan den stängs av automatiskt och visar "CPU error, temp." nånting.. Jag gick in via BIOS och slog av allt som kunde stänga av den pga. överhettning och det funkade sedan igen. Efter 1 dygn utan att den var påslagen så skulle jag starta igen men då gick den inte på alls. Det lyser en röd lampa inne på moderkortet men det är det enda som ger ifrån sig någon typ av signal att den "lever".

Så då kommer min fråga. Har jag "kortslutit" datorn, och hur går jag vidare lättast med detta? Den är helt rensad på damm , så det kan inte vara något med det iaf..

Uppskattar all hjälp jag kan få! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad sitter det för kylare på CPUn?

Permalänk
Medlem

Om datorn stänger av pga överhettning och du stänger av de larmen och fortsätter använda den så gissar jag att den gått sönder. Mest troligt är att någon kylare lossnat eller så när den fraktades hem till dig. Har du väldigt tur kanske det går att rädda, men med dina symptom låter det rättså illa...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilka specifikationer har datorn? Processor, moderkort, grafikkort, nätaggregat, minnen, etc.

"CPU error temp" låter precis som vad meddelandet antyder, att CPU:n (processorn) är för varm, eller att något annat CPU temperatursrelaterat spökar. Hann du se vilken temperatur processorn hade när datorn var igång? Kan vara så att du grillat processorn

Permalänk
Medlem

Snacka om att kasta ut barnet med badvattnet Hade nog varit en bättre idé att gå till botten med varför den överhettade. Beroende på hur gammal plattform det är kan CPU mycket väl ha tagit skada om du stängde av alla överhettningsskydd. Clear CMOS är väl värt att testa men att den inte startar alls längre efter att du stängt av överhettningsskydd är inget bra tecken i min bok. Montera om kylaren med ny kylpasta är troligen något du skulle gjort från början men kan ju inte göra det värre nu heller.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Det konstiga är att den dör vid 40 grader vid uppstart. Men om jag väl kommer in på pcen visar den 34-35 grader.. men ja att sladden till fläkten hoppat är inte helt omöjligt. Tänkte jag inte ens på. Kommer tillbaka med mer info snart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glennburlin:

Det konstiga är att den dör vid 40 grader vid uppstart. Men om jag väl kommer in på pcen visar den 34-35 grader.. men ja att sladden till fläkten hoppat är inte helt omöjligt. Tänkte jag inte ens på. Kommer tillbaka med mer info snart

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle mycket mer gissa på problem med kylningen på processorns strömförsörjning eller chipset

Permalänk
Rekordmedlem

Om datorn flyttats är det inte ovanligt att kylare och grafikkort kan ha flyttat på sig så att man behöver montera om dem innan man startar och att stänga av tempövervakningen är inte nån bra metod för att tvinga datorn att starta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om datorn flyttats är det inte ovanligt att kylare och grafikkort kan ha flyttat på sig så att man behöver montera om dem innan man startar och att stänga av tempövervakningen är inte nån bra metod för att tvinga datorn att starta.

Håller med Herr Kaffe, kan vara värt att demontera grafikkort och ram för att genast montera tillbaka dem.

Lycka till