Samsung tar LPDDR5 till 16 GB för smarta telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Min telefon håller i RAMen tills det blir fullt, och via algoritm avgör den vad jag oftast använder för att hålla dom i RAM.

Jag testade öppna 30 appar på mobilen och det var inga problem med att byta runt mellan dom alla, ingen av dom behövde laddas om.
Det enda programmet jag sett som verkar kunna använda en avsevärd mängd RAM förutom operativsystem, google-grejer och diverse stuff för att mobilen ska fungera är webbläsaren.
Jag ser verkligen inte motiveringen för hur en vanlig person skulle behöva mer än 6-8GB RAM när jag inte ens kan ta slut på mitt RAM när jag försöker göra det. Nu vet jag inte hur mycket RAM dom mest krävande och minnes-hungriga mobilspelen drar, eller vissa specifika program folk använder till sitt arbete, i dessa scenarion kanske vissa behöver mycket RAM.. Men tvivlar på att ens ett fåtal procent av folk man passerar på gatan behöver dessa gigantiska mängder RAM på en mobil.

Så nä, det är inte win-win att behöva betala massa extra för någonting som inte används. Och alldeles för mycket folk uppgraderar mobilen helt i onödan bara för att dom kan, så att mer skulle behövas i framtiden är inte ett speciellt bra argument det heller

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Nu ja, men allt drar mer data med tiden. Förr var 480p HD på webben, nu är det 4K, snart 8K.

Sant. Den upplösningen på 6" känns lite överflödig, men det kommer väl mer och mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem

Så hopplöst att jag saknar ord.
Hur kan det vara möjligt att någon behöver 16GB RAM?

Det här måste få ett slut nu. Under många år kunde man beskylla Microsoft att driva på hårdvarukraven pga undermåligt operativsystem. Detta kom att ändras eller iaf förbättras avsevärt iom Win8.

Mobiltelefonerna är ungefär där hemdatorer är var för 10+ år sedan. Programutvecklarna kan man beskylla för mycket, att dem är lata och okunniga, men det rör sig nog om samhället i stort. Inte tillräckligt många ställer krav, utan tyvärr är det kommersen styr och folk sväljer det med hull och hår.

Hur kan det en vara möjligt att en mobiltelefon behöver 1GB RAM?
Videoinspelning är den enda funktion som är berättigad att kräva en ansenlig mängd RAM, men allt annat är ju bloat. I princip alla program på en telefon bör ju inte dra mer än några MB RAM. Det mesta bör vara ren programexekvering. Visst några bilder kan också behövas, men det är försumbart.

Bevis på nonchalansen är när man besöker en webbplats och väljer info på en valfri bild som i visades form uppgår till uppskattningsvis 600x400 pixlar. Det visar sig att bilden ligger på 5MB!!! Kollar man vidare så är sidan som laddats flera hundra MB. Hur är det möjligt? Den borde inte överstiga 1MB!!

Jag hoppas på en ny aktör med lite sunt förnuft, lanserar ett operativsystem som är genomtänkt och där man inte släpper in nötter som bloatar ner.

Jag menar, om jag laddar ner ett luffarschack-program till telefonen, varför ligger den på 1GB?

Nu ska jag lira lite .kkrieger 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Så hopplöst att jag saknar ord.
Hur kan det vara möjligt att någon behöver 16GB RAM?

Det här måste få ett slut nu. Under många år kunde man beskylla Microsoft att driva på hårdvarukraven pga undermåligt operativsystem. Detta kom att ändras eller iaf förbättras avsevärt iom Win8.

Mobiltelefonerna är ungefär där hemdatorer är var för 10+ år sedan. Programutvecklarna kan man beskylla för mycket, att dem är lata och okunniga, men det rör sig nog om samhället i stort. Inte tillräckligt många ställer krav, utan tyvärr är det kommersen styr och folk sväljer det med hull och hår.

Hur kan det en vara möjligt att en mobiltelefon behöver 1GB RAM?
Videoinspelning är den enda funktion som är berättigad att kräva en ansenlig mängd RAM, men allt annat är ju bloat. I princip alla program på en telefon bör ju inte dra mer än några MB RAM. Det mesta bör vara ren programexekvering. Visst några bilder kan också behövas, men det är försumbart.

Bevis på nonchalansen är när man besöker en webbplats och väljer info på en valfri bild som i visades form uppgår till uppskattningsvis 600x400 pixlar. Det visar sig att bilden ligger på 5MB!!! Kollar man vidare så är sidan som laddats flera hundra MB. Hur är det möjligt? Den borde inte överstiga 1MB!!

Jag hoppas på en ny aktör med lite sunt förnuft, lanserar ett operativsystem som är genomtänkt och där man inte släpper in nötter som bloatar ner.

Jag menar, om jag laddar ner ett luffarschack-program till telefonen, varför ligger den på 1GB?

Nu ska jag lira lite .kkrieger 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Svaret är att ’alla’ nu kan ’programmera’ och leka IT, vara fullstack och alla andra fina ord. Förr var programmering ingenjörskap och svårt, sedan 15-20 år har det ändrats för att det är lättare att få upp något och pilla och ändra sen, istället för att bestämma först och vänta. Webbutveckling är ordet, och det kommer äta all prestanda som finns tillgänglig

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

@Kaleid: Det kommer en variant av S20 Ultra med 16GB och 512GB lagring

Inte bara S20 Ultra och Xiamo Mi 10 Pro 5G kommer också med 512/16 variant.

S20 ultra:
https://www.amazon.co.uk/Samsung-Galaxy-Ultra-512GB-Storage-C...

Mi 10 Pro 5G:
https://www.gsmarena.com/leaked_xiaomi_mi_10_pro_specs_sugges...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det här man snackar skit om batteriet men nämner inte vad man har för mobil-märke......

Jag såg bara inte hur det var relevant överhuvudtaget eftersom alla mobiltillverkare använder exakt samma batteriteknik. Men är du intresserad så kan jag upplysa dig om att jag använder en Honor 8.

Jag har dock haft både Samsung och två st Sony mobiler innan och alla fick lika dåligt batteri efter några år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag såg bara inte hur det var relevant överhuvudtaget eftersom alla mobiltillverkare använder exakt samma batteriteknik. Men är du intresserad så kan jag upplysa dig om att jag använder en Honor 8.

Jag har dock haft både Samsung och två st Sony mobiler innan och alla fick lika dåligt batteri efter några år.

Skickades från m.sweclockers.com

Batteriteknik ja men alla mobiler har olika storlekar på batteriet som resulterar till kortare alt längre batteritid så bara säga att batteriet är skit för de bara håller x timmar säger ingenting om man utlämnar om vad för mobil man har om det har 100mAh eller 10,000mAh batteri.

Samt jag har märkt att det är lotteri i mobil-djungel för när jag har kollat på recensioner på de mobilerna jag har och de vanliga felen som många klagar på därav batteritiden är ett problem så har jag inte märkt det. Så än så länge har man haft tur.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Byta batteri brukar inte kosta allt för mycket beroende på modell

Sant. Det kostar en tusenlapp eller så i mitt fall. Dock i detta fall så har jag ett par anledningar till varför jag vill byta mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Batteriteknik ja men alla mobiler har olika storlekar på batteriet som resulterar till kortare alt längre batteritid så bara säga att batteriet är skit för de bara håller x timmar säger ingenting om man utlämnar om vad för mobil man har om det har 100mAh eller 10,000mAh batteri.

Jag tror du ska läsa min kommentar igen. Hela poängen är att efter ett par år är batteritiden är en skugga av sitt forna jag. Det gäller ju oavsett hur många mAh det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag tror du ska läsa min kommentar igen. Hela poängen är att efter ett par år är batteritiden är en skugga av sitt forna jag. Det gäller ju oavsett hur många mAh det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Och du kan läsa min kommentar igen men jag kan upprepa mig. Mobilmarknaden är ett lotteri efter man har läst recensioner och bekanta som har haft samma telefon som en men deras batteri tar fort slut vid vanlig användning medans mina telefoner håller batteriet lika bra nu som när jag köpte dem nya.

Samsung Galaxy S7 Edge köpt 2016 har fortfarande den i rullning batteriet håller lika bra nu som när jag köpte den
Samsung Galaxy S8 köpt 2017 samma där märker ingen skillnad nu som när den va ny.
Samsung Galaxy S9 köpt 2018 här också märker ingen skillnad men förtidigt att säga än så länge.

Men hade man tänkt på det så skulle man kört ett seriöst batteritest i början och sen ett nu och se om man iaf kan beräkna skillnaden för upplevelsemässigt så märker jag ingen skillnad och då har man ju kommit in app-djungel betydligt bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Samsung Galaxy S7 Edge köpt 2016 har fortfarande den i rullning batteriet håller lika bra nu som när jag köpte den
Samsung Galaxy S8 köpt 2017 samma där märker ingen skillnad nu som när den va ny.
Samsung Galaxy S9 köpt 2018 här också märker ingen skillnad men förtidigt att säga än så länge.

Jag är glad för din skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Och du kan läsa min kommentar igen men jag kan upprepa mig. Mobilmarknaden är ett lotteri efter man har läst recensioner och bekanta som har haft samma telefon som en men deras batteri tar fort slut vid vanlig användning medans mina telefoner håller batteriet lika bra nu som när jag köpte dem nya.

Samsung Galaxy S7 Edge köpt 2016 har fortfarande den i rullning batteriet håller lika bra nu som när jag köpte den
Samsung Galaxy S8 köpt 2017 samma där märker ingen skillnad nu som när den va ny.
Samsung Galaxy S9 köpt 2018 här också märker ingen skillnad men förtidigt att säga än så länge.

Men hade man tänkt på det så skulle man kört ett seriöst batteritest i början och sen ett nu och se om man iaf kan beräkna skillnaden för upplevelsemässigt så märker jag ingen skillnad och då har man ju kommit in app-djungel betydligt bättre.

Det beror extremt mycket på hur man använder batteriet. Laddar man inte vanligtvis ur telefonen mer än till 30% håller batteriet extremt mycket längre (fler cykler och långsammare degradering). Det blir alltså en extrem skillnad på de som använder telefonen mycket och laddar lite vs de som använder lite och laddar mycket.

Helst ska man undvika att ladda över 90% också men inte så lätt att välja på alla telefoner

Skickades från m.sweclockers.com