Sony håller hörlursingången vid liv med Xperia 1 Mark II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tråkigt att de har kvar det onödiga hålet för vatteningång på en i övrigt förutom priset vettig telefon.

Tråkigt att dom flesta tar bort det väldigt användbara hålet för att folk ska kunna vara extra klantiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Xperia 10 är ingen Compact. Den är varken en påkostad eller liten modell, vilket Compact-serien varit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Snart kommer 2,35:1 så att skärmen passar till film utan svara kanter....

Det är ju exakt det Sony gjort, missat att läsa nyheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Har så mycket problem med min XZ3:a så jag vet inte om jag är så sugen på en Sony till..
Vet dock inte vad jag ska kolla på istället. Oneplus ?

Visa signatur

I5 12600K 3,7GHz, Asus Prime Z690-A, Fury Beast DDR5 4800MHz 16GB, Kingston NV2 M.2 SSD 1TB, WD Black SN770 NVMe SSD 2TB, WD Blue WD40EZRZ 64MB 4TB, Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti, EK Waterblocks EK-AIO 240, Phanteks Enthoo Pro M, Corsair RM750X 750W, AOC CU34G2X 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tyvärr har Sony, Sony-Ericsson och Ericsson gjort felsatsning på felsatsning och aldrig kännt av tiden. Precis som de envisades med tvåraders displayer även när SMS slog igenom så har de lagt krut på fel saker ända sedan de började med androidlurar. T.ex. dyra IPS-paneler som höjde priset, men med dålig kontrast och som blödde igenom all backlight så fort du vinklade telefonen det minsta i tidiga Xperia-modeller. Var praktiskt taget omöjligt att använda i dagsljus när det blev reflektioner på displayen.
En annan felsatsning är att ha 3,5mm-uttaget felplacerat så att det blir sladdar från båda håll när man laddar och lyssnar på musik samtidigt, och som gör att 3,5mm-uttaget är åt fel håll när man stoppar telefonen normalt i en byxficka. Sedan de hårda och kantiga metallchassina som vidarebefordrar alla stötar i kombination med att ha ömtåliga LCD-paneler och inte ha gorilla glass. Eller när de skulle ha glas på baksidan. Det gav "kvalitetsskänsla" enligt recensioner, men telefonerna gick ju sönder hur lätt som helst jämfört med konkurrenter med flexibla chassin, gorilla glass och tåligare OLED-paneler. Och så har vi då kanerorna. Dyra och fancy lösningar som inte ger det kunder vill ha. Ofta värdelösa i mörkare miljöer trots att man oftast fotar inomhus, men de har alltid något annat som är menat sälja men som mest bara är onödigt dyrt. Att de sedan handikappar den onödigt dyra kameran med lättrepad plast över kamerorna så att man alltid har en bloom-effekt hjälper ju inte. Känns som att det är samma visa igen.

Har en känsla av att de - återigen - släpper en telefon dyrare än konkurrenterna men som tar bilder som en mellanklassare. Ingen bryr sig om 256GB lagring om man inte fotar med den.

Tänk var de kunnat vara om de stoppat 3G-krets och mikrofon i PSP. Eller faktiskt stoppat i en duglig CPU i Xperia Play och öppnat upp med lite PSP-spel. Eller satstat på faktiskt viktiga aspekter hos kamerorna. Om de faktiskt fokuserat på telefoner som man ville hålla i istället för att fokusera på så hårda, tunna, kantiga och obekväma lurar man bara kan producera för att sedan se dem gå sönder av minsta lilla så kanske de tilltalat folk.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Och de tycks alltid göra grova volfram-kedjor med några tunna aluminiumlänkar här och där. Över konkurrenterna på vissa - ofta obetydliga - punkter, men alltid svaga på någon nyckelpunkt som gör helheten till ett dåligt köp.
Gillade deras laddpunkter i sidan, integrering med Sonys TV-apparater, inbyggda handkontroll osv. Men det är alltid något avgörande som skitit till allt.
Och nej, jag hatar inte Sony, bara besviken på att de alltid har bra grejer man vill ha, men som de fördärvar.

EDIT: Glömde ju vad jag tänkte skriva först. De har så dåligt namnschema så att man tror alltid att deras senaste är en gammal modell. Liksom Xperia 1? Xperia 1 II?

Kan inte annat än hålla med. jag vill gilla deras grejer men deras produkter har alltid något kritiskt fel. T ex

1 XM3 over ear, ingen BT5, touch kontroller pajjar i minusgrader.
2 XM3 In ear, ingen apt x, saknar volymkontroll.
3 Mikrofonerna ovan är helt oanvändbara för samtal.
4 Xperia 1, fingeravtrycksläsare funkar bara ibland (Detta samtidigt som 800Kr kinamobiler klarar det galant)
5 Efter Android 10 uppgradering slutade vissa funktioner så som att ringa(!) att fungera i vissa fall etc.
6 Många av deras Tv apparater kör flera år gammal SOC som gör tvn laggig och seg.

Det är massa sådana grundläggande fel som inte ska finnas i produkter från ett premium märke. Produkterna är liksom inte genomtänka utan ett stort ihopkok av olika delar där det alltid finns en länk som sabbar helhetsupplevelsen.

Permalänk
Medlem

Varit nöjd med flera lurar i deras Compact-serie (även om XZ1an inte håller lika hög kvalitet som Z5 eller Z3 imo), hoppas att denna släpps i kompakt (~5") variant med 3.5mm och IP68 - få som konkurrerar när det gäller det segmentet. :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ingen bryr sig om 256GB lagring om man inte fotar med den.

Det enda jag kan säga emot i din långa kommentar är detta.
Jag tar nästan aldrig bilder eller filmar, men jag köpte toppmodellen för att få så mycket lagring som möjligt. Har det så jag kan lägga in mycket film och serier i hög kvalité

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Det enda jag kan säga emot i din långa kommentar är detta.
Jag tar nästan aldrig bilder eller filmar, men jag köpte toppmodellen för att få så mycket lagring som möjligt. Har det så jag kan lägga in mycket film och serier i hög kvalité

Glöm inte att du betalar 1121Kr till Copysvin om du köper den i Sverige.

https://m3.idg.se/2.1022/1.626376/copyswede-avgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Xperia 10 är ingen Compact. Den är varken en påkostad eller liten modell, vilket Compact-serien varit

Skickades från m.sweclockers.com

Miss av mig då, Tyckte jag läste på feber att det var compact versionen

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag är för 3,5mm uttag men kommer nog inte betala 12 000kr+ för en telefon från sony.

Skulle jag inte betala för någon mobil. Men så är jag typen som hellre sitter vid datorn än att kolla mobilen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

En gång i tiden hade alltid Sony den nya tekniken före alla andra, och de pressade priserna så hårt dem kunde. Jag var trogen kund tills något år tillbaka... Vad hände? 😣

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Tempel:

Mobilen är hög och smal. Att då kalla den vid är väldigt missvisande. Den är smal (och hög) men inte vid (och låg).

Det är ju bara kolla på alla videos som är filmade på fel ledd... för det är så man håller i en mobil.

Lite som, han ä inte lång men han ä smal....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I allt Sony-bashande, deras trådade lurar är riktigt bra och prisvärda imho. Men då är det en sak och en sak bara som dom skall hålla koll på när dom gör dom

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Hörlursjack är verkligen bara bra. För alla. Som då kan välja mellan trådlösa eller bättre och billigare hörlurar - eller båda valbart per tillfälle. Om det är TRRRS kan man till och med köra DAW och annat skojigt.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SkisBit:

En gång i tiden hade alltid Sony den nya tekniken före alla andra, och de pressade priserna så hårt dem kunde. Jag var trogen kund tills något år tillbaka... Vad hände? 😣

Skickades från m.sweclockers.com

De sista spåren av Ericsson försvann.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag är för 3,5mm uttag men kommer nog inte betala 12 000kr+ för en telefon från sony.

Det finns inte NÅGON tillverkare jag vore beredd att betala den summan för.
Det har gått helt fel vägar med prispolitiken.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Hehe, 16:9 känns någorlunda realistiskt iaf Blackberryn såg inte så dum ut. Minns när jag drömde om att äga en Palm Pre... 3:2 har ju slagit igenom på surfplattor och laptop. Om 10 år kanske kanske det gör comeback på telefonerna också.
https://cdn.ecoustics.com/db0/wblob/17BA35E873D594/630/2AC3B/yl-X1CX99HcO7CsaRdqCCXQPwvBaHscK_MzsX5Vo_kc/543597.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Har kvar min Pré i en låda. Den känns fruktansvärt slö jämfört med dagens smartphones. Men har faktiskt min Pré 3 med mig och igång som extra telefon just nu när jag är på resande fot. Tyvärr överlevde inte tangentbordet riktigt tidens gång så det är nästan omöjligt att skriva med den nu. Men det var mycket trevligt när den var ny. Men ringa kan man göra med skärmen.

Edit. Väldigt trevligt format och trådlös laddning har de också.

Gillar inte heller att alla nya telefoner ska vara så långsmala. Och inte att de ska vara så stora heller. Nya Motorola Razr är väldigt spännande koncept som jag gillar. Saknar skjutbara och vikbara lurar. Men vette sjutton om jag vill lägga de pengarna på en telefon som troligen inte kommer hålla särskilt länge. Hade min operatör haft den så hade jag nog funderat längre på det. Men nu är det inte ens nån idé. Å så här den inte 3.5mm plugg heller. Något jag vill ha. Tack Sony för att ni verkar förstå att ljudet genom billig koppar är så mycket bättre än över dyr bluetooth och USB-c adaptrar är bara bökiga.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |