Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Alexander7938:
Välkommen! Dela gärna av dina känslor och hur du upplever att ditt liv förändras.

Tack så mycket, absolut! Jag beslutade mig för att inte göra mig av med allt snus jag har hemma. Så egentligen har jag alltid möjlighet att ta en snus, men det känns typ lättare att säga nej när det alltid finns möjligheten än att konstant tänka "Jag får inte gå till affären och köpa", vet inte vad ni tycker om det.

Förövrigt märkte jag någon slags huvudvärk igår och jag var definitivt mer aggressiv (men inte väldigt aggressiv). Överlag känns det helt ok, om det inte blir så mycket värre än detta borde jag inte ha enorma problem att lyckas - det svåra blir *trumvirvel* alkoholen! Men har snackat med kompisarna så de har mitt medgivande att de får hindra mig på alla sätt möjliga från att stoppa en snus i käften haha

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Tack så mycket, absolut! Jag beslutade mig för att inte göra mig av med allt snus jag har hemma. Så egentligen har jag alltid möjlighet att ta en snus, men det känns typ lättare att säga nej när det alltid finns möjligheten än att konstant tänka "Jag får inte gå till affären och köpa", vet inte vad ni tycker om det.

Förövrigt märkte jag någon slags huvudvärk igår och jag var definitivt mer aggressiv (men inte väldigt aggressiv). Överlag känns det helt ok, om det inte blir så mycket värre än detta borde jag inte ha enorma problem att lyckas - det svåra blir *trumvirvel* alkoholen! Men har snackat med kompisarna så de har mitt medgivande att de får hindra mig på alla sätt möjliga från att stoppa en snus i käften haha

Jag skulle helst inte ha en dosa i min närhet. Man ska inte göra det enkelt för sig. Visst kan man gå ut och handla. Men ha inte snus nära tillhands.

Gällande alkoholen - ett enkelt svar är - sluta drick. Detta handlar ju ändå om att bryta ett mönster. Låt bli dricka/fester i nån månad medans det är som tyngst med snuset.

Gällande huvudvärk och aggressivitet - i feel you brother. Jag har berättat för alla i min omgivning att jag kommer bete mig som en arrogant idiot nu och att de ska ha tålamod Funkar hittils.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Snusat sen jag var runt 15-16, rökte från och med några år senare tills jag var 28.

Fortsatte med snus som fungerade som ersättning men var mest vanan som var svårast att släppa.

Vid 30 fick jag diagnos om hjärtflimmer och i början gällde sluta kröka/snusa, så jag gjorde det rakt av.

Från snus i käften tills jag somnar till ingenting, hade absolut noll besvär med slutandet och var utan i 2 år tills jag kom till en riktig läkare som sa att snusandet inte hade någonting med mina hjärtproblem att göra, började snusa igen samma dag.

Sluta röka gör otrolig skillnad, dag och natt, märkte ingen skillnad alls när jag slutade snusa, inte heller när jag började igen, förutom lugnet man får av första prillan.

Tänker man på nikotinet hela tiden så gör man det till ett problem, svårast är att släppa vanan, tips är att bara hitta på något annat istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Med detta sagt, har jag idag fått veta att min arbetsgivare väljer att avsluta min anställning efter 7 års arbete pga bristande lojalitet, avvikande värdegrund mm. Jätte roligt. Men jag kommer inte börja snusa pga detta, det lovar jag.

Blir ju sidetrack här, men sånthär gör mig nyfiken. Vad säger du själv, var det en befogad uppsägning, eller är de ute och snurrar?

Med det sagt så lycka till vidare med snusandet, hoppas sömnen ordnar upp sig..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Blir ju sidetrack här, men sånthär gör mig nyfiken. Vad säger du själv, var det en befogad uppsägning, eller är de ute och snurrar?

Med det sagt så lycka till vidare med snusandet, hoppas sömnen ordnar upp sig..

Jag har haft 8 chefer på 2 år. Det har pågått en konstant omorganisation på min arbetsplats. Vi har en personalomsättning på 28% (normen enligt facket är runt 10%),
Är det befogat?
Jag har blivit anklagat för ovärdig attityd jämte mot en kvinnlig medarbetare. Det kränkande jag sa var:
"Måste man vara extremt snygg för att få den tjänsten?" Jag kallar detta för en mycket skev komplimang, men det var inte alls menat som en kränkning.
Jag har uppenbarligen brustit i min lojalitet eftersom jag har uttryckt att hanteringen av personalen på min arbetsplats är under all kritik.
Jag tycker definitivt inte att detta är befogat. Men vill inte arbetsgivaren ha mig, så söker jag mig vidare.
Samtidigt så lär det inte finnas någon överhuvudtaget som medger att de fick stöveln för en anledning.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Vet ej om det är ett bra tips o huruvida skadligt det kan vara för tandkött men när jag kände att suget var som jävligast brukade jag ta en bomullstuss eller papper som jag hade några droppar whiskey på. Det simulerade ganska bra den där domnande känslan en kan få när en inte snusat på ett tag. Om en är nykterist tror jag eucalyptustablett eller liknande kan vara något om man vill ha att det svider o domnar lite under läppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag skulle helst inte ha en dosa i min närhet. Man ska inte göra det enkelt för sig. Visst kan man gå ut och handla. Men ha inte snus nära tillhands.

Gällande alkoholen - ett enkelt svar är - sluta drick. Detta handlar ju ändå om att bryta ett mönster. Låt bli dricka/fester i nån månad medans det är som tyngst med snuset.

Gällande huvudvärk och aggressivitet - i feel you brother. Jag har berättat för alla i min omgivning att jag kommer bete mig som en arrogant idiot nu och att de ska ha tålamod Funkar hittils.

Skönt att veta att jag inte är den enda med huvudvärk! Det är väldigt sant, jag märker ju också att jag behöver två dosor på en kväll ute, så jag ska nog inte dricka den närmsta månaden, så blir det som du säger lättare att bryta mönstret!

Jag har märkt att tugga tuggummi hjälper, man får något att göra liksom. Snus suget känns värre också när kvällen närmar sig, känner du samma sak?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Snusat sen jag var runt 15-16, rökte från och med några år senare tills jag var 28.

Fortsatte med snus som fungerade som ersättning men var mest vanan som var svårast att släppa.

Vid 30 fick jag diagnos om hjärtflimmer och i början gällde sluta kröka/snusa, så jag gjorde det rakt av.

Från snus i käften tills jag somnar till ingenting, hade absolut noll besvär med slutandet och var utan i 2 år tills jag kom till en riktig läkare som sa att snusandet inte hade någonting med mina hjärtproblem att göra, började snusa igen samma dag.

Sluta röka gör otrolig skillnad, dag och natt, märkte ingen skillnad alls när jag slutade snusa, inte heller när jag började igen, förutom lugnet man får av första prillan.

Tänker man på nikotinet hela tiden så gör man det till ett problem, svårast är att släppa vanan, tips är att bara hitta på något annat istället.

Jag vill bara inte betala pengar för något som essentiellt inte ger mig någon lycka. Morgonprillan är guld, men oftast är det endast en rutin, som tyvärr kostar en massa pengar.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Jag vill bara inte betala pengar för något som essentiellt inte ger mig någon lycka. Morgonprillan är guld, men oftast är det endast en rutin, som tyvärr kostar en massa pengar.

Morgonprillan är guld eftersom det mesta utav nikotinet har bearbetats under natten och kroppen sucktar efter en ny portion.
I princip är det du själv som intalar att morgonprillan är guld.

Snusfri dag 7
En vecka. Going very strong.
Gick och la mig kl 01 inatt.
Vaknade först kl 4 och sedan gick jag slutligen upp kl 6.
Fortfarande ont om sömn, men har sovit 3 sammanhängande timmar inatt, vilket är en jätte progress.
Tips för alla som har samma sömn/svett problem som jag - sov fullklädd. Mjukisbyxor och nån långärmad tröja.
Det är så mycket enklare att byta om kläderna mitt i natten och somna om i en torr säng, än att hålla på byta lakan och ända ha en fuktig kudde/täcke/madrass.
Snus suget sitter kvar, men den är säkert endast en tiondel av suget jag har haft i början.
Jag märker hur tandköttet har blivit lenare och jag har bättre andedräkt redan efter 7 dagar.
Sött suget är fortfarande stort, och jag tillåter mig betydligt mycket mera sött just nu än i vanliga fall.
Irritationen och aggressivitet avtar. Kanske för att jag är konstant trött och orkar inte tjäffsa om saker å ting.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Musikälskare

Lyckades sluta och var snusfri i ca ett år men nu är man tillbaka... Måste gå cold turkey (ända sättet för mig att sluta, kan inte trappa ner) men har inte orkat göra det pga omständigheter i livet men nu börjar saker lugna ner sig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag tog hjälp av en rökavvänjningsmedicin som heter Champix. Det fungerade bra för mej. Hade slutat för med hemska plågor så det obehag jag kände utan snus med Champix var uthärdligt. Vanan att ha något under läppen satt i länge så en lite tuss hushållspapper hjälpte. Champix beskylldes för att orsaka självmord. Det visste jag om. Lite nerstämd var jag någon månad. Men vem är inte det utan snus? Snus har ju blivit dyrt och min morfar dog av cancer i munnen, troligen p.g.a. snus så jag är glad att vara fri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Lyckades sluta och var snusfri i ca ett år men nu är man tillbaka... Måste gå cold turkey (ända sättet för mig att sluta, kan inte trappa ner) men har inte orkat göra det pga omständigheter i livet men nu börjar saker lugna ner sig

Att det finns "omständigheter i livet" är det alla människor intalar sig själva när de inte är redo att fatta ett beslut.

Det kan gälla byte av arbete, partner, skaffa barn, sluta med ett missbruk/beroende.
Idag är en dålig dag att genomföra en utav livets största förändringar. Jag tar det imorgon. och imorgon, och imorgon.
Det är just därför nyårslöften sällan funkar.
Man tvingar sig till ett visst datum. Varför inte idag liksom?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Slutade snusa två veckor innan nyår och tog min sista dos nikotin på nyårsafton. Har varit grovt nikotinberoende sedan jag var 14 år gammal och är nu 43. Jag har rökt och snusat, och under perioder båda två samtidigt.

Sista jag gjorde innan sängen var att stoppa in en snus och det första jag gjorde när jag vaknade var att stoppa in en snus. (Ibland somnade jag med snusen inne).

Man kan lugnt säga att det var tufft att sluta. De första veckorna hade jag huvudvärk och lågt blodtryck vilket gav mig kraftig yrsel vilket var väldigt jobbigt. Led verkligen på jobbet under de veckorna, speciellt när jag reste i tjänsten.

Jag har nu varit helt utan nikotin och snus i 3 månader och jag har fortfarande tämligen starkt sug dagligen.
Det värsta är känslan i munnen, att det fattas något, som infinner sig konstant. Jag tuggar tuggummi frenetiskt men har slutat med salt lakrits då det inte är bra för tänderna.

Jag är smått orolig att känslan aldrig kommer gå över och att detta är mitt liv nu. Ett liv med ett konstant sug som aldrig helt kan tillfredsställas. Fyfan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Snusat sen jag var runt 15-16, rökte från och med några år senare tills jag var 28.

Fortsatte med snus som fungerade som ersättning men var mest vanan som var svårast att släppa.

Vid 30 fick jag diagnos om hjärtflimmer och i början gällde sluta kröka/snusa, så jag gjorde det rakt av.

Från snus i käften tills jag somnar till ingenting, hade absolut noll besvär med slutandet och var utan i 2 år tills jag kom till en riktig läkare som sa att snusandet inte hade någonting med mina hjärtproblem att göra, började snusa igen samma dag.

Sluta röka gör otrolig skillnad, dag och natt, märkte ingen skillnad alls när jag slutade snusa, inte heller när jag började igen, förutom lugnet man får av första prillan.

Tänker man på nikotinet hela tiden så gör man det till ett problem, svårast är att släppa vanan, tips är att bara hitta på något annat istället.

Själv hade jag kraftig yrsel, huvudvärk, skakningar och kallsvettningar i flera veckor och känner fortfarande kraftigt sug månader efter.
Men kul för dig att du inte hade några besvär alls. Måste varit skönt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Själv hade jag kraftig yrsel, huvudvärk, skakningar och kallsvettningar i flera veckor och känner fortfarande kraftigt sug månader efter.
Men kul för dig att du inte hade några besvär alls. Måste varit skönt för dig.

Du tolkar det lite fel, säger inte att allt var guld och gröna skogar, men sitter man och funderar på det hela tiden så kommer det påverka dig både mentalt och fysiskt.

Flera veckor är ett bra tecken på det, tar inte så lång tid för att fysiska nikotinbegäret slutar eller så blev du sjuk samtidigt.

Permalänk
Medlem

Hade en riktigt konstig natts sömn.
Jag gick och la mig 22:00 och därefter vad som verkade vara "en evighet" senare så vaknade jag fullt pigg och redo för att resa mig ur sängen. Jag har ett alarm som går kl 06:00 och tänkte då att jag kanske bara borde gå ner och stänga av det då klockan måste vara 05:55 redan. Men till min förvåning var kl 00:30! Kände mig väldigt förvirrad då jag kände mig totalt utvilad och redo att äta frukost, men somnade därefter om väldigt fort.

Så något skumt är på gång allt.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: Din läkare kan skriva ut medicin som gör att du får mindre sug/abstinens, betydligt smidigare. T.ex Champix.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Varför börjar man ens röka/snusa, kan ju inte smakat något vidare första gångerna...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför börjar man ens röka/snusa, kan ju inte smakat något vidare första gångerna...?

Eftersom svaret på frågan saknas så har vi en mångmiljard industri som skördar människoliv i hela världen.
För de flesta är det en rebellisk grej i tidig barn/ungdom.
När man inte vet bättre och följer grupptrycket. Sedan blir det en destruktiv livsvana.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv

Min drog är kaffe på morgonen framför datorn, saknar inte snus för fem öre, jag behöver inte de för att leva.

Permalänk
Medlem

Jag började röka när jag var 13, lade till snus när jag var 16, som värst en dosa + ett paket om dagen. Vid 25 slutade jag röka. Vid 40 slutade jag snusa mha nedtrappning med nikotinplåster samt något under läppen, kan vara lite hushållspapper, en kompress eller nikotinfritt snus. Tag det sakta och extremt planerat. Slutade aldrig stoppa papperstussar under läppen. För ett år sedan, 48 år gammal började jag snusa igen pga ihållande migrän och nödvändighet att sluta med migränmedicin och sömnmedicin. Så snart jag fått ordning på sömnen blir det ett nytt race med plåster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Eftersom svaret på frågan saknas så har vi en mångmiljard industri som skördar människoliv i hela världen.
För de flesta är det en rebellisk grej i tidig barn/ungdom.
När man inte vet bättre och följer grupptrycket. Sedan blir det en destruktiv livsvana.

vet inte om någon har sagt detta innan... Bada bastu.. bryter ner molekylerna som orsakar sug/absinens snabbare än vad din kropp gör naturligt.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför börjar man ens röka/snusa, kan ju inte smakat något vidare första gångerna...?

Den första cigaretten och snusen smakade ju såklart skit, det var något man (jag i varje fall) gjorde i sina yngre tonår för att andra gjorde det. Sedan kom festerna och då smakade det plötsligt helt okej. Därefter blev tanken av en snus eller cigarett mer naturlig även i andra sammanhang, det vill säga när man är nykter. Vips har du blivit beroende och nu sitter jag här, snart 30 år gammal och har snusat sedan tonåren. Tur i oturen att jag inte började röka i alla fall. Även om det verkar lättare att sluta med.

OnT: Jag har försökt sluta snusa en gång, det var för tre år sedan efter en dekadent Amsterdam-resa. Då kände jag att det fick vara nog. Jag klarade mig i kanske 3-4 månader innan det blev återfall - kunde inte motstå och "skulle bara" ta en snus av en kollega till kaffet, då var det kört.

Jag känner igen mig i alla symptom ni beskriver. Skakig, kallsvettas, irriterad, sömnproblem. Dag tre var värst för mig. Är nästan avskräckt att någonsin försöka på mig det helvetet igen. Men lycka till och starkt jobbat till er som gör detta!

Glömde tillägga att det tråkiga med snus för mig är att jag bara tar en snus för att inte vara sugen på snus/nikotin. Den där känslan att det är gott med snus infinner sig endast på morgonen och ibland efter måltider, de övriga snusprillorna tar jag bara för att inte vara sugen, även om de inte är så "goda". Tråkig grej att vara beroende av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Savage_Gray: Din läkare kan skriva ut medicin som gör att du får mindre sug/abstinens, betydligt smidigare. T.ex Champix.

Har hört mycket dåligt om champix, speciellt för oss med annan beroendeproblematik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför börjar man ens röka/snusa, kan ju inte smakat något vidare första gångerna...?

Första gången jag köpte cigaretter var jag 11 år gammal, 1982 fanns ingen åldersgräns på tobak. Jag ville vara tuff. Det var heller inte särskilt farligt att röka på den tiden, alla rökte överallt. Hur de som idag är 18 år och börjar röka är för mig dock ofattbart. Det är ju så oerhört töntigt att röka och snusa idag. Skamligt, associerar till låg intelligens och utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Första gången jag köpte cigaretter var jag 11 år gammal, 1982 fanns ingen åldersgräns på tobak. Jag ville vara tuff. Det var heller inte särskilt farligt att röka på den tiden, alla rökte överallt. Hur de som idag är 18 år och börjar röka är för mig dock ofattbart. Det är ju så oerhört töntigt att röka och snusa idag. Skamligt, associerar till låg intelligens och utbildning.

Du har inte fel, men jag tror att de som är "töntiga" idag bland tonåringarna inte är de som röker och snusar, utan det är de "coola" som gör det. Där har du nog svaret till varför folk börjar. Annars går det ju inte att vara "cool"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Första gången jag köpte cigaretter var jag 11 år gammal, 1982 fanns ingen åldersgräns på tobak. Jag ville vara tuff. Det var heller inte särskilt farligt att röka på den tiden, alla rökte överallt. Hur de som idag är 18 år och börjar röka är för mig dock ofattbart. Det är ju så oerhört töntigt att röka och snusa idag. Skamligt, associerar till låg intelligens och utbildning.

jag vet inte fakta. men tror att det är få som börjar när de är 18.
Snarare börjar man röka/snusa redan vid 14-15 års åldern. Högstadiet.
Men detta att folk är allm'änt outbildade, dumma och har låg intelligens - ja det stämmer. Ta gärna en titt på Paradise Hotel eller Big Brother
3 kilo silikon, 1 dl botox, 2 dl bläck under huden och 3 hjärnceller Det är en bra kombination

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Du har inte fel, men jag tror att de som är "töntiga" idag bland tonåringarna inte är de som röker och snusar, utan det är de "coola" som gör det. Där har du nog svaret till varför folk börjar. Annars går det ju inte att vara "cool"...

Ja, det är konstigt att det är coolt att vara lågintelligent i högstadiet.

Permalänk
Medlem

Ett tips till de som slutar, det finns två starka synergidroger man bör sluta med minst tills man varit nikotinfri några veckor, det är koffein och alkohol. Båda triggar nikotinberoendet och alkoholen minskar dessutom din motståndskraft.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Champix kommer i en förpackning med bra instruktioner. Man börjar med låg dos och provar sig fram. När man märker det går bra slutar man med nikotin. Har för mej man skulle ta en tablett morgon och kväll (decennier sedan så jag minns dåligt). Jag kände av lite biverkningar så jag tog bara en tablett om dagen. Slutade snusa långt innan rekommenderad tid. Halva förpackningen använde jag inte. Du har rätt i att det förekom kritik. Kanske inte fungerar för alla? Om man slaviskt följer instruktionerna med rekommenderad dos kanske man får problem. För mej var det en lösning att dosera själv. Har försökt och återfallit många gånger tidigare. En gång körde jag bil i Köpenhamn. Då skulle Danskarna passa sig väldigt noga. Det slutade med att min blivande fru bönade att jag skulle försöka få tag i snus. Och snus gjorde att jag vart på bra humör igen. Tidigare fick jag många återfall men efter att jag slutade med hjälp av Champix har jag klarat mej.