Permalänk
Medlem

Antenn till mobilt nätverk

Tjena

Jag har precis börjat testa Telias mobila nätverk. Fick en sån här router.
https://www.telia.se/privat/bredband/surfplattor-4g/produkt/w...

Dock när jag testar med bredbandskollen så snittar jag på ca 30-40 Mbit/s. Jag hade velat komma upp i 100 iom att jag ska kunna köra upp till 300Mbit/s

Så jag funderar på om en antenn skulle lösa problemet.. t.ex en sån

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...

Permalänk
Medlem

Kort svar: Nej.
3dBi Gain är inte mycket, för att göra någon skillnad behöver du upp minst 10dBi och då är det utomhus riktantenner (Yagi) som gäller.

Permalänk
Medlem

Det är rätt mycket som skall till för att komma upp i fart om mottagningen inte är den bästa.
Dels måste man ha tillräcklig bra antenn och sedan måste man få in rätt band.
På de låga banden, 700-900 Mhz, så är max hastigheten 75 Mbit/s.
Om man har inte har bra täckning så det nästan alltid dessa band man får in.

Så för att kunna få upp farten så gäller det att få till en bra utomhus antenn som klarar mimo.
Routern måste kunna låsas på ett band annars finns det stor risk att den väljer ett av de låga banden.
Sladden till antennen måste också vara så kort som möjligt, dvs. routern måste vara nära antennen.
Detta krockar i många fall med ett bra placering av routern ur Wifi synpunkt, så en extra AP kan behövas.

Bra antenner är t.ex. Poynting XPOL 5G LTE MIMO 11dBi 698-3800 MHz eller Poynting Riktantenn 11dBi SMA med kabel 698-3800 MHz (3G, 4G, 5G)
Den sistnämda är en Yagi antenn så man måste ha två stycken. Den ena monteras horisontellt och den andra vertikalt.

Sist men inte minst så måste man också ha en mast som inte är överbelastad. Har sett en hel del exempel på dåliga och väldigt varierande hastigheter trots fina värden på 4G signalen. Så om det fungerar bra på natten men dåligt på kvällen så är nog masten överbelastad.
Telia brukar vara bäst på att undvika detta men inte alltid.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@NoWin: Jag tror inte jag kan ha en riktantenn. Jag bor i lägenhet så jag har inte så mycket att montera i än typ fönstret eller från terassen..

Permalänk
Medlem

@Prelatur:

Men jisses, jag hade hoppats jag kunnat komma undan med billigare antenner iom jag inte bor mitt ute på vischan..
Men 2k för en sån antenn är mer än vad routern man fick från telia kostar x'D

Kanske är mer värt att hålla sig till sitt sketna ADSL man kan sitta på..

Permalänk
Medlem

@Dassh:
Kan du öppna fönstren?
Kolla med telefonen vad du får med öppet fönster. En del har ju isolerglas som inte bara isolerar från värme utan också från radiovågor.
Om du har fönster åt flera håll så se om det blir bättre i något annat.

För en lägenhet inomhus är nog den här bättre: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

För en lägenhet inomhus är nog den här bättre: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...

Jag har en Huawei B525 från Telia och har testat den antennen. Den gav sämre signalstyrka än att använda routerns inbyggda antenner. Inget jag rekommenderar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

press nu1mlock