Permalänk
Medlem

Laga en displayport kabel?

Hej. Jag har köpt en pimax 5k secondhand och det visar sig att displayporten blivit utsliten lite vårdslöst och är kass, nu avklippt för att undersöka om det går att skarva dit en ny? Är det bara svårt är det ok men jag har hört att det finns en del fällor att gå i så vad ska man tänka på?

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa en ny kabel?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Haptic: för att den är fast monterad i headsetet

Permalänk
Medlem

Lite dyr men kan kanske vara ett alternativ? https://store.pimaxvr.com/shop/product/xpp2-120-0003-pimax-2-...

Om den nu passar till ditt headset.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte försöka skarva ihop med en ny kabel. Köp en ny kontakt för lödanslutning istället. Finns på AliExpress, eBay, Elfa, Mouser, RS, etc.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: ja den har jag kollat på och den är backup planen

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Kalito:

@BM-Mods: ja den har jag kollat på och den är backup planen

Gör om det till den primära planen istället skulle jag säg...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@Mayhem SWE: ja det är något sånnt jag tänker. Jag har en kille som är grym på detta men han kan bara lödda rakt över eller hur man säger. Men jag har hört att det finns någon fälla att trilla i som kan bränna både gpu och skärm och det kan bli dyrt. Jag tänker såhär, om det finns någon standard färgpå de olika sladdarna om om det i så fall bara är att koppla rakt eller om det kan vara spegelvänt i andra änden eller om det finns någon annan fälla. Jag har hört att det finns en pinn som inte får vara kopplad och den skulle jag gärna vilja veta hur man hittar den.

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: ja du har rätt. Det är min iver att testa den som gör att jav laga den befintliga. Men det kan ju kosta mig ett 2080ti och det hade varit ett större problem. Vi få se vad det kommer in för tips idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalito:

@andreas_dock: ja du har rätt. Det är min iver att testa den som gör att jav laga den befintliga. Men det kan ju kosta mig ett 2080ti och det hade varit ett större problem. Vi få se vad det kommer in för tips idag

Har du ett 2080Ti så skulle jag nog inte rekommendera att prova, då det kan bli ett dyrt misstag. Jag tror dock att dom små kablarna har samma färger så det kan nog gå att bara löda ihop T.ex. "Röd - Röd" men jag är inte säker. tror det är Pin20 eller om det är 21 som är den felande pinen i DP om vi tänker på samma sak nu.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: vi tänker nog på samma. Jag får testa det i laptopen först

Permalänk
Medlem

Finns också kontakter likt denna:

https://www.ebay.com/itm/Displayport-Male-connector-Breakout-...

Kanske kan vara ett alternativ, verkar dock vara svårt att hitta från europeisk leverantör utifall du behöver den inom ett par månader...

Permalänk
Medlem

@Affe0: nu börjar vi närma oss. Bra tips den tackar jag för. Några sånna får jag ju ha ändå

Permalänk
Medlem

Går det inte att skicka den på service och få den åtgärdad professionellt?

Permalänk
Medlem

@dabman: jag kan inte hitta något som tyder på det. Men jag får leta vidare. Jag är sämst på att hitta information på internet. Sweclockers är mitt Google