Permalänk
Medlem

Värsting kontorsdator!

Hej,
Har byggt ihop många datorer i mitt liv, men efter att ha blivit tillfrågad att byta ut flera av datorerna på jobbet behöver jag Er hjälp

Jag undrar vad jag skall köpa till ett kontor som INTE kör redigering eller spelar.

De kör databaser och "löneprogram" och det skall gå så fort som möjligt och hålla så länge som möjligt. De har uttryckt att de önskar Intel och välkända märken
Budget ca 10 tusen, men flexibelt både upp och ner.

Vad skulle Ni föreslå bygga ihop en mindre burk eller köra på något färdigt? I så fall från vem?

Tack för all hjälp! Skall bli spännande att se vad Ni tycker!

Permalänk
Medlem

När (inte om) något börjat strula riskerar du att få all skit.

Ha det i åtanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp från typ Dell med bra supportavtal annars kommer du inte göra något annat än att vara IT-support.

Permalänk
Medlem

Färdiga märkesdatorer kan ha snålt med SATA kontakter mm. Så kolla innehållet innan köp.

Permalänk
Medlem

Hihi skälet de frågade var just att det jag byggde till de för 6 år + har fungerat felfritt... så jag tänkte iaf. kanske plocka ihop komponenter och låta komplett, Inet etc plocka ihop den? Det det ett bra alternativ? då vet man ju att man får komponenter, plats att använda sakerna igen tex.
Bara en fundering.

Permalänk
Medlem

Det finns inget värde i att det ska vara bärbara datorer då? En dockningsstation kan dock gå på nån tusing. Men det finns många fördelar i bärbara arbetsdatorer. Och då blir det ju inte så mycket snack om att bygga eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Färdiga märkesdatorer kan ha snålt med SATA kontakter mm. Så kolla innehållet innan köp.

På vilket sätt skulle detta vara en begränsning för normala kontorsdatorer? Det vanligaste är väl att man jobbar mot en gemensam filarea och inte har allt lokalt.

Permalänk
Medlem

För företag? Köp färdigt med serviceavtal, 100%.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@joakim99: Vad dom behöver på det aktuella kontoret vet vi inget om. Men jag har sett sk. märkesdatorer där inkråmet var minimalt. Ska man köpa färdigt så är det ju bra att kolla. Kanske onödigt påpekande i detta forum?

Permalänk
Medlem

Tack, jo det stämmer att ibland vill man sätta dit en extra HD för att kunna ha som backup.
Men jag bestämmer mig nog att köpa en färdig HP eller liknande.

Tänker slå till på en med bra rabatt och låta den rulla på. Om det vore något speciellt behov, som för redigering eller 3D då kunde man trixa lite med komponenter men kom fram till att snabbast och enklast blir en sådan här lösning. Det är inte värt potentiella problem etc. Hem till mig själv har jag inget emot att skruva lite så jag får väl fråga mer när den nya Rocket lake kommer

Permalänk
Skrivet av wasabi:

Tack, jo det stämmer att ibland vill man sätta dit en extra HD för att kunna ha som backup.
Men jag bestämmer mig nog att köpa en färdig HP eller liknande.

Tänker slå till på en med bra rabatt och låta den rulla på. Om det vore något speciellt behov, som för redigering eller 3D då kunde man trixa lite med komponenter men kom fram till att snabbast och enklast blir en sådan här lösning. Det är inte värt potentiella problem etc. Hem till mig själv har jag inget emot att skruva lite så jag får väl fråga mer när den nya Rocket lake kommer

Klokt beslut!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@joakim99: Vad dom behöver på det aktuella kontoret vet vi inget om. Men jag har sett sk. märkesdatorer där inkråmet var minimalt. Ska man köpa färdigt så är det ju bra att kolla. Kanske onödigt påpekande i detta forum?

En kontorsdator behöver inte mer än en NVMe-port för lagring. Innehållet i en kontorsdator bör vara minimalt; tyst och ta lite plats på skrivbordet är det viktigaste, prestandamässigt så är det sällan några problem.