Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

@TheCW: gpu ligger på ca 30 grader idle. Kommer inte ihåg under load tyvärr. Kan testa igen.

edit: under load hamnade gpu på 85 grader

Testade att spela Wolcen 5 minuter. CPU på 98 grader och GPU på 86..

För en novis, vad borde dessa temperaturer ligga på? Är problemet att den kommer överhetta nu? Eller att den låter för mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här har du en tjej/kille som gjort en tråd om exakt samma värmeproblem:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1587701-nykopt-fardigb...

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kek80:

För en novis, vad borde dessa temperaturer ligga på? Är problemet att den kommer överhetta nu? Eller att den låter för mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Som referens så har jag en 3700x och ett 2070 vilket är likt ett 2060s. Jag snittar 50-60 grader på cpu under gaming och och absolut max under tortyrtest är ca 85. Dock har jag en väldigt biffig luftkylare.

GPU är ca 60 under gaming.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Hej, var precis på Elgiganten och stod på mig gällande priset 8888:- så det slutade att jag fick den för det. Får hem och testa och se om temperaturerna är så höga som ni får.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Hej, var precis på Elgiganten och stod på mig gällande priset 8888:- så det slutade att jag fick den för det. Får hem och testa och se om temperaturerna är så höga som ni får.

Grymt av dig , grattis 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Hej, var precis på Elgiganten och stod på mig gällande priset 8888:- så det slutade att jag fick den för det. Får hem och testa och se om temperaturerna är så höga som ni får.

För det priset så hade jag nästan strippat datorn oavsett. Du kan använda delarna i ny burk om du tar bort moderkortet.

Permalänk
Medlem

8888 kr är ju def. värt det! Men däremot skulle jag tveka på det andra priset över 10k - med tanken på hur man kan steka ägg på den där CPU:n....

Och dessutom verkar chassit vara väldigt litet? Passar ju inte ens saker och ting och hur är luftflödet egentligen?

Billiga saker måste inte betyda att det är värt det - beroende på HUR billigt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

8888 kr är ju def. värt det! Men däremot skulle jag tveka på det andra priset över 10k - med tanken på hur man kan steka ägg på den där CPU:n....

Och dessutom verkar chassit vara väldigt litet? Passar ju inte ens saker och ting och hur är luftflödet egentligen?

Billiga saker måste inte betyda att det är värt det - beroende på HUR billigt det är.

Jag köpte den igår och lämnade tillbaka idag, dock för det högre priset.

Prime95 = 99 grader efter 10 minuter, värdelös kylning.
All mjukvara uppdaterad.

Blir ett nytt köp istället där jag bygger själv. Har en AOC 24g2u 144hz, tyvärr bara 1080p men det räcker gott o väl för mig för föredrar en mindre skärm(24").

Permalänk
Medlem

Nu kostar den över 16 000 kr . Så min fråga var den värd 8888kr ?

Vad tycker ni och vad skulle man behövt göra för att optimera den ?

https://www.elgiganten.se/product/50822/?itm_source=incito&it...

Permalänk
Medlem

@niklasjh: Har den hemma i kartongen fortfarande, inte hunnit packa upp och testa den.
Jag har flera AM4-moderkort och en Ryzen 3600 och en Ryzen 2600 så funderar på plocka ut 3700X om HP-datorn blir för varm och byta den med 3600. Jag kan återkomma när jag hunnit starta och testa HP-datorn. Men skulle nog säga att 8888:- är den nog värd. Ser nu att datorn kostar 16 995:- så jag betalade halva priset.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Har testat datorn nu och riktigt snabb
Lätt värd 8888:- som jag betalade för den.
Lite bloatware från HP men det kan man avinstallera om man önskar.
Har inte testat spela allt för hårt eller belastat datorn ännu men hwmonitor visade lite över 44 grader på processorn och 42 grader på grafikkortet. Utför mer utförliga tester och återkommer med temperaturer.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Har testat datorn nu och riktigt snabb
Lätt värd 8888:- som jag betalade för den.
Lite bloatware från HP men det kan man avinstallera om man önskar.
Har inte testat spela allt för hårt eller belastat datorn ännu men hwmonitor visade lite över 44 grader på processorn och 42 grader på grafikkortet. Utför mer utförliga tester och återkommer med temperaturer.

Ah vad kul du är nöjd. Vart sugen att köpa den då de var så bra pris men många klagade på att den var varm så vågade inte.

Är inte sÅ kunnig men förstått att de var mkt data för pengarna.

Helst om du fick den för 8888kr