Permalänk
Medlem

Ny datorskärm (Gammal = GD245HQ)

Hej,

Då var det dags att hoppa in i träsket igen och ja... det har ju hänt en del de senaste 10 åren.

Det jag letar efter,

27' "Gaming" Monitor
144 Hz eller mer
IPS eller TN

Som jag förstått det så vill man ha TN för gaming tack vare snabbare responstid (Oftast) men finns också IPS med låg responstid. IPS fördelar jämfört med TN är färger och betraktningsvinklar men en potentiellt stor nackdel är BLB osv.

Efter lite googlande hittade jag,

Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS

ASUS 27" ROG Swift PG279Q 165 Hz G-Sync

Tyckte att Acer'n verkade bättre på QC men lite sämre på allt annat förutom panelen i sig då dom använder sig utav samma.
Blev mer och mer taggad på att införskaffa mig Acer skärmen men efter lite mer googlande så verkar det vara en riktig "bias" och finns väldigt mycket diskussioner där folk säger att det finns bättre skärmar ute för den slanten då dessa 2 skärmar har några år på nacken.

Sen finns det folk som inte tycker att de nyare skärmarna är speciellt mycket bättre osv osv.

Så nu vänder jag mig hit för att försöka få lite mer insikt, vad tycker folk egentligen? Håller Acer skärmen fortfarande? Om inte, finns det något annat där ute med tillräckligt mycket data/tester för att kunna backa upp någon annan skärm?

Budget nu är väl runt 6-7k men skulle kunna ändras beroende på förslag med mer.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kollade reviews och tack för tips! Utan tvekan är den definitivt där uppe med mina alternativ, mycket folk frågar dock samma fråga, den som du länkade eller Acer skärmen.

Alla är ju snarlika mer eller mindre som det ser ut som, du nämnde att jag vinner med på den du länkade, förstår inte riktigt varför jag skulle få ut mer, 1ms delen är ju mer marketing även om det tekniskt är sant så fungerar det inte lika bra i verkligheten.

Ser folk som inte märker större skillnad i färger med mer i jämförelse med t.ex. Acern.

Permalänk
Medlem

@daLLEEE: Okej du vinner inte mycket mer. Men den ger bättre färger lägre strömförbrukning och lite annat.
Länkar jämförelsen https://www.inet.se/jamfor?compare=2205480&compare=2215350

Permalänk
Medlem

TN för FPS och riktigt snabba rörelser, IPS för allt annat du gör med en dator, bara att välja.

Jag skulle köpa IPS alla dagar i veckan, dom millisekunderna tror jag inte spelar någon roll ens för proffsspelare.

Skickades från m.sweclockers.com