Permalänk
Medlem

Tack för ett utförligt svar 🙂 jag beställde en HP omen x 27 idag 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@w4nt3n: Betraktningsvinkeln är så viktigt som man gör den. Det vill säga att om du vill lita på det du ser inte är påverkat av hur du för stunden håller huvudet så väljer du IPS framför TN.

Alla TN jag sett har en avvikelse som vid 10 grader från mitt mot skärmen (tänk en kon på 20 grader) är så stor att den räknas som felaktig i förhållande till 0 graders avvikelse. Det motsvarar att du flyttar huvudet en decimeter åt sidan för att färgerna ska avvika. En del TN-paneler, dock inte några av de nyare spel-TN jag har sett, kan vid stora vinklar få inverterade nivåer där svart är ljusare än grått.

De flesta IPS:er avviker först vid 30 grader från mitten (60 graders kon) och är först vi kanske 45-60 grader från mitten så problematisk att det räknas som fel. Det motsvarar då på ett skrivbord att du har skärmen så snett åt sidan att du inte längre har den framför dig. Därför är IPS:er ofta en bra val som skärm nummer två tänkt att vara på just sidan av. Medan TN-paneler inte alls passar för den uppgiften.

VA-paneler är någonstans mittemellan IPS och TN.

Det jag tycker folk sällan nämner när det handlar om TN och vinklar så är det den vertikala varianten. Dvs upp och ner. Nrä det är den som spelar som mest roll i mitt tycke då man skiftar mer upp & ner rent fysiskt. När de flesta går in i gamemode så hukar de sig framåt och därmed neråt. Vilket då gör den övre halvan noterbart mörkare än resten av displayen. Och detta kan då leda till black crush, att mörka detaljer helt försvinner och t.ex grått blir kolsvart. Nackdel i spel med nattmiljöer.