Värt att leta ett till R9 290/x för crossfire?

Permalänk
Medlem

Värt att leta ett till R9 290/x för crossfire?

Hej!

Funderar om jag ska försöka hitta ett till 290 eller 290x för att köra crossfire. Har datorn kopplad till tvn nu så lirar lite 4K. Lite tungdrivet med ett kort =D Funkar det hyffsat idag? Sist jag provade var med Radeon 5770. Katastrof....

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Spelar du spel som har stöd för CF?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Spelar mest trippel A titlar. Just nu: Witcher 3, Star Wars Jedi: Fallen Kingdom, Metro Exodus.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

@Pantsoff: Du får ha stenkoll på vilka spel som stödjer det och funkar ordentligt med.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/59afwk/list_of_games_th...

Witcher 3 funkade jättebra för mig i CF.

Hittar du ett billigt kort så why not?

En sak.. läs på om det verkligen är dom senaste drivrutinerna du ska ha till det.
Bäst att vara säker innan du installerar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Ligger alla profiler kvar ju nyare drivrutinerna är?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Jag skulle starkt rekommendera att du kör vattenkylning om du ens funderar på att köra två (eller fler) 290(x).

Jag testade själv crossfire med två stycken HD 7970 för några år sedan och den ökade ljudnivån i kombination med de mycket högre temperaturerna var inte värt prestandan. Temperaturen på det översta grafikkortet gick från strax över 65 C (vid 1700-1800 RPM) till nära 85 C (strax under 3000 RPM). Detta var i ett NZXT 820 som har betydligt bättre kylning än de flesta chassin på marknaden.

Jag tvekar på att det skulle gå bättre med 290(x) då dessa både generellt går varmare ensamma och producerar mer värme. Kanske skulle fungera bättre om det undre kortet är ett referenskort så att det inte blåser sin varmluft direkt in i det andra, men då har du problemet att det kortet kommer att låta som en dammsugare på grund av den dåliga kylaren istället.

Jag kan tillägga att jag senare uppgraderade till två vattenkylda 290x vilket fungerade utmärkt. De låg båda under 50 grader med knappt märkbart fläktljud.