Tips på ny familjebil modell lite större?

Permalänk
Medlem
Skrivet av devildenied:

Blir barnen större eller mindre med åren?
Ingen kombi kommer duga i längden.
Antingen mpv eller ren minibuss skulle jag rekomendera.

Beror väl lite på hur man ser det. En är ju trots allt 12år, då kommer den ungen inte vilja följa med på familjeutflykter några år. Sen så kommer väl barnen börja bråka lite också, det är ju en riktigt höjdare att i ett trångt baksäte! Men det är ju lugnt om ens resor är 30min, och långresor på max 1h. Man får ju glömma allt skoj som fjällresa, bilsemester, stuga i andra delen av landet, hälsa på släkt osv.

Jag hade inte heller köpt en kombi om det ska hålla mer än något år. 3 ungar, i snart tonår, storväxta, i en trång bil. Nej.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Beror väl lite på hur man ser det. En är ju trots allt 12år, då kommer den ungen inte vilja följa med på familjeutflykter några år. Sen så kommer väl barnen börja bråka lite också, det är ju en riktigt höjdare att i ett trångt baksäte! Men det är ju lugnt om ens resor är 30min, och långresor på max 1h. Man får ju glömma allt skoj som fjällresa, bilsemester, stuga i andra delen av landet, hälsa på släkt osv.

Jag hade inte heller köpt en kombi om det ska hålla mer än något år. 3 ungar, i snart tonår, storväxta, i en trång bil. Nej.

Jo, levde i villfarelsen att det måste ju gå med en kombi, v60n är liten men vi har ju även en v70 också.
Visst så har vi barnvagn att ta i beaktande..men kan inte riktigt se hur man transporterar 5 pers varaktigt i annat än minst mpv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Vi har precis köpt en Seat Alhambra -17 och vår familj är jättenöjda med den. Automat, fyrhjulsdrift, 184 hästkrafter, automatiska dörrar och baklucka, elutfällbar dragkrok, etc etc..

Det är en VAG...

Och även om jag skulle tänka om angående VAG så blir den för dyr. Spanade lite på Blocket och ska det kännas vettigt blir det snabbt 250k och uppåt. Sedan det där med att inte kunna åka tre i baksätet i en vanlig, rymlig, bil - gick utmärkt när jag var barn. Trots avsaknad av surfplattor och mobiler...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

@[SH]: vi köpte vår för 190 tusen. Har gått 9000 mil. Bilen är som ny. Inga kamremsbyten bara en översyn vid 21000 mil vid vilket vi säkert kommer att ha en annan bil ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Det är en VAG...

Och även om jag skulle tänka om angående VAG så blir den för dyr. Spanade lite på Blocket och ska det kännas vettigt blir det snabbt 250k och uppåt. Sedan det där med att inte kunna åka tre i baksätet i en vanlig, rymlig, bil - gick utmärkt när jag var barn. Trots avsaknad av surfplattor och mobiler...

Men förr var väl baksätena mer som en soffa typ, nu ska det vara skålade sportstolar i baksätet på en kombi med 100 hk.

Jag brukade ligga och sova med kudde och täcke och allt i baksätet på vår Volvo 245 på långresor. (Bälte?)

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men förr var väl baksätena mer som en soffa typ, nu ska det vara skålade sportstolar i baksätet på en kombi med 100 hk.

Jag brukade ligga och sova med kudde och täcke och allt i baksätet på vår Volvo 245 på långresor. (Bälte?)

/hulle.

Stämmer, så är det i vår gamla Audi A6. I exempelvis Kia Optima och Toyota Avensis är baksäte betydligt planare. Dessutom har ingen av de bilarna någon stor, uppstickande, kardantunnel.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Kör själv en Kia Optima (dock en hybrid men finns rena bensinare också. Väldigt trevlig bil med gott om utrymme i baksätet, inga problem med tre ungar där enligt min erfarenhet!

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Skrivet av [SH]:

Stämmer, så är det i vår gamla Audi A6. I exempelvis Kia Optima och Toyota Avensis är baksäte betydligt planare. Dessutom har ingen av de bilarna någon stor, uppstickande, kardantunnel.

Om du ska ha en rymlig bil så kolla på renå espace. Visst ni är bara 5 men siken koffert ni kommer att få.. har en själv jätteskön å köra och åka med.. den modellen jag har har ingen kardantunnel utan där är det riktiga säten som man i sin tur kan plocka bort när man inte behöver dem (när man ska lasta mkt med saker).. skulle nog få plats med en madrass på 120 utan bakstolarna. Men bör ha en zen2 versionen på den om du ska diesel och vill betala lite i skatt.. annars är den sista årsmodellen på v70 bra. Fast med kardantunnel fast ganska smal sådan tycker jag.. men nu är det ju en smak sak så alla tycker olika så det är ju vad du känner dig för märke och modell.. och jag vill inte bli nerkränk bara för att jag tycker som jag tycker.. för det brukar bli som så att för vissa folk bara svartnar för när man skriver vad man tycker och sånt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Om du ska ha en rymlig bil så kolla på renå espace.

Är för feg (och troligen lite fördomsfull) för att köpa franskt. Tog dock en titt men hittade heller inga lämpliga objekt att köpa. Hade inte tid att vänta längre så mitt övervägande kring en Espace blev mest teoretiskt.

För att avsluta tråden, vi har köpt en bil nu. Det blev en Kia Optima Sportswagon, diesel och GT-line med panoramatak. Efter en provtur med hela familjen kan jag konstatera att detta känns helt rätt för vår familj. Tack för alla tips och kommentarer som kommit in. Det är många modeller som jag tagit en extra titt på tack vare diskussionen här.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Vi har precis köpt en Seat Alhambra -17 och vår familj är jättenöjda med den. Automat, fyrhjulsdrift, 184 hästkrafter, automatiska dörrar och baklucka, elutfällbar dragkrok, etc etc..

Har precis samma. Så jääävla nöjd. Elektriska skjutdörrar är en skänk från ovan <3

Skrivet av [SH]:

Med dina små sträckor hade jag nog tittat på laddhybrid om du har möjlighet att ladda hemma. Finns mycket pengar att spara då.
Jag tycker om att sitta högt (kör själv MPV) så min spontana tanke är en Mitsu Outlander PHEV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Har precis samma. Så jääävla nöjd. Elektriska skjutdörrar är en skänk från ovan <3

Absolut. Kidsen älskar bilen så mycket. Den är perfekt för oss då vi har 4 små barn.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Absolut. Kidsen älskar bilen så mycket. Den är perfekt för oss då vi har 4 små barn.

Fyra barn här med. Till den minsta på 2 år köpte vi en Britax Dualfix i-size. Vardagslyx att kunna snurra barnstolen 90 grader när man ska bälta tösen i den jättestora skjutdörren.

https://youtu.be/kPUdTJZjKLg?t=81