Ytstorlek på VRM + VRAM på GTX 1080?

Permalänk
Medlem

Ytstorlek på VRM + VRAM på GTX 1080?

Hej!

Jag har precis konverterat mitt EVGA GTX 1080 ti 11gb till vätskekylning med Kraken G12 och Kraken X42. Det funkar alldeles utmärkt och det finns ju en separat fläkt som blåser på kringliggande komponenter. Men jag skulle vilja komplettera med kylflänsar till VRM och VRAM eftersom de blir ganska varma.

Jag har försökt hitta information om ytan på dessa komponenter på nätet utan framgång. Förvisso kan jag ta fram ett skjutmått och mäta själv, men jag tänkte först kolla om någon har mått och antal? Så slipper jag montera isär allt igen bara för att mäta.

Tack på förhand!

/Thomas

Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander

Permalänk

just minnena brukar vara relativt standardiserad storlek runt 10x15mm med grovkalibrerat ögonmått och brukar passa med de flesta generik minneskylflänsar man kan köpa.

typ som dessa
https://www.coolerkit.se/shop/alphacool-gpu-heatsinks-1763p.h...
gör inget om de hänger lite över kanterna på chippet eller inte når ut hela vägen till kanten åt något håll då majoriteten av värmen kommer från centrum av chippet.

tror det är 11st 1Gb chip på 1080 ti

till vrm ser de flesta ut att köra på liknande de ovan även på dessa dock känns det som att det borde finnas någo kylfläns på typ 10x145mm eller något som räcker över hela raden/erna vore bättre

finkamma elfa efter det. är det en aluminium kylfläns låna någons bandsåg och kapa till passande storlek sålänge du köpt för stor fläns aluminium är relativt lättarbetat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!
Jag fick det också till 11 vilket känns naturligt på ett kort med 11GB VRAM. Borde ha tänkt på det innan.

Jag tittade lite på BCC9 från EnzoTech för VRAM, men de är hiskeligt dyra.

Det borde gå att hitta billigare grejer i aluminium som gör ett fullgott (om än inte lika bra) jobb med att kyla VRAM. När det gäller VRM så är jag inne på samma linje som du - de ligger ju snyggt och prydligt på en rad så det känns enklare att ta en eller ett par större flänsar och lägga dem rakt över hela raden.

Ett återkommande problem när man googlar efter små kylflänsar är att de ofta är ganska höga (över 1 cm). Det är jättebra för att skapa yta som leder bort värme, men eftersom Kraken G12 har en panel med en fläkt så finns det inte jättemycket utrymme mellan fläkten och komponenterna. Man vill helst hålla sig under 1 cm.

Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander

Permalänk
Medlem

Dessa kopparklossar från "Lost Ocean" (skönt kinafabrik-hittepå-varumärke) verkar vara ganska populära bland folk som satt kylflänsar på sina VRAM-chip. Men de ser ju för j**liga ut. Typ som om någon sågat till dem själv i träslöjden.

Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander

Permalänk
Medlem

Tjena,

Har inte använt vattenkylare av Kraken G12 typen för gpu själv, kör med komplett EK vattenblock till gpu:n själv.
Så har inte så bra koll på hur det du jobbar med faktiskt ser ut men när det kommer till kylflänsar dock så kan jag rekommendera att du kollar elektrokit.com, köper mkt grejer för jobbet därifrån.

Alla deras kylflänsar:
https://www.electrokit.com/produkt-kategori/kylning/kylflansa...

Här har du lite exempel:
https://www.electrokit.com/produkt/kylflans-bga-20x20mm/
https://www.electrokit.com/produkt/kylflans-bga-14x14mm/

Lång för att täcka flera (något stor kanske):
https://www.electrokit.com/produkt/kylflans-100x37-5x15mm/

Kan inte säga något om kylflänsarnas kvalité dock då jag inte använt kylflänsar av denna typ själv.

Visa signatur

Summer Rose, Thus Kindly I Scatter

Permalänk
Medlem

@Nakite: Tack för tipset!

Jag har handlat mycket från Electrokit tidigare (pysslade med analoga syntar) så jag följde ditt råd och köpte kylflänsar och termisk dubbelhäftande tejp från dem. De är snabba och proffsiga!

Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander

Permalänk
Medlem

Jag har nu plockat loss kortet och börjat montera kylflänsarna.

Dimensionerna på de olika chippen är följande:
VRAMs: 10x14mm
MOSFETs: 6x5mm
Induktorer: 10x10mm
Kondensatorer: 7x5mm

Vill man sätta en enda stor kylfläns över alla MOSFETs så är 100x22mm ett ganska bra mått.

Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander

Permalänk
Medlem

@thokahn: Inga problem.

Trevligt att höra att du hittade något som funkade.
Du får uppdatera om det har någon märkbar påverkan på prestandan, då det borde förbättra kylning markant iaf.

Visa signatur

Summer Rose, Thus Kindly I Scatter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nakite:

@thokahn: Inga problem.

Trevligt att höra att du hittade något som funkade.
Du får uppdatera om det har någon märkbar påverkan på prestandan, då det borde förbättra kylning markant iaf.

Det kommer inte att påverka prestanda annat än om jag själv överklockar. Ingen av dessa komponenter har egna temperatursensorer så kortet har ingen aning om hur varma de blir. Därmed kan kortet inte automatiskt gå ner i varv om komponenterna skulle bli för varma. Så egentligen är det bara som extra säkerhetsåtgärd som jag monterar kylflänsar på chippen. Det känns helt enkelt lite tryggare ifall jag får för mig att överklocka, även om t.ex. MOSFET:arna är byggda för att klara temperaturer över 100 grader C.

EVGA har en teknik som de kallar ICX där de monterar sensorer även på andra chip än GPU:n, men mitt kort har inte ICX.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander

Permalänk
Medlem

@thokahn: Ah okej.

Då lär den ju inte heller gå tystare i stock.
Men bra såklart oavsett.
Hur som helst så gick ju det här snabbt och smärtfritt

Visa signatur

Summer Rose, Thus Kindly I Scatter