Permalänk
Medlem

Bygga in wifi-router i plastlåda

Jag vill få bort min WiFi-router och dess kablage från vardagsrummet och funderar på att bygga in den i en sån här. Kommer dessutom måla lådan med vit lackfärg.
https://www.malmbergs.com/Products/2533528

Hur mycket dämpar denna typ av målad plastlåda?

Jag har tänkt att borra massor med luftningshål i topp och botten.

Permalänk
Medlem

@MrHertz: inget i stor sett, om den varit i metall hade det blockat hårt

Edit: är det inte väldigt mycket snyggare att köpa en låda i trä?
äger du huset/lägenheten eller hyr du, är det betong eller trä väggar? frågan är för äger du huset/lägenheten och väggen är i trä, så finns det snyggare apparatlådor som fälls in i väggen där du sätter routern.

Edit2: hmm något som tydligen är rätt poppis är att gömma hemmaroutrar bakom foton eller djupare tavlor.
sätter du den i väggen finns det genomföring med svart eller vit borst som ger en snygg genomföring (jämfört med endast hål)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon:
Det är betongväggar, och jag tänkte sätta lådan väggmonterad över både vägguttag, nätverksuttag samt router. Vägguttag samt Comhems nätverksuttag sitter nära varandra i ett hörn, så lådan kommer inte synas så mycket, och som sagt så hade jag tänkt att måla den i vitt och väggarna är oxå vita.

Det jag tyckte var bra med den lådan som jag länkade till var att den var lagom stor för att liggandes rymma båda vägguttagen med routern i mitten. Jag gillade även att den inte byggde för långt ut. Bara 11 cm. Med detta sagt så tar jag jättegärna emot tips på snygga trälådor. 😊

Tack för konstruktivt svar! Jag tog en bild på hur jag hade tänkt mig, men jag märker nu att man inte kan ladda upp bilder och orkar nog inte mecka med att anmäla mig till nån bildsite. Synd att forumet inte stödjer bilder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHertz:

@aragon:
Det är betongväggar, och jag tänkte sätta lådan väggmonterad över både vägguttag, nätverksuttag samt router. Vägguttag samt Comhems nätverksuttag sitter nära varandra i ett hörn, så lådan kommer inte synas så mycket, och som sagt så hade jag tänkt att måla den i vitt och väggarna är oxå vita.

Det jag tyckte var bra med den lådan som jag länkade till var att den var lagom stor för att liggandes rymma båda vägguttagen med routern i mitten. Jag gillade även att den inte byggde för långt ut. Bara 11 cm. Med detta sagt så tar jag jättegärna emot tips på snygga trälådor. 😊

Tack för konstruktivt svar! Jag tog en bild på hur jag hade tänkt mig, men jag märker nu att man inte kan ladda upp bilder och orkar nog inte mecka med att anmäla mig till nån bildsite. Synd att forumet inte stödjer bilder...

Du har inte funderat på att ha någon mindre hylla/skåp framför?
Kapslingarna är väl inte supersnygga..

https://imgur.com/ kan du ladda upp bilder utan konto.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir bra så som du tänkt. Kommer inte dämpa signalen märkbart. Tänk dock på storleken på lådan så att inte framtida ny router inte får plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHertz:

@aragon:
Det är betongväggar, och jag tänkte sätta lådan väggmonterad över både vägguttag, nätverksuttag samt router. Vägguttag samt Comhems nätverksuttag sitter nära varandra i ett hörn, så lådan kommer inte synas så mycket, och som sagt så hade jag tänkt att måla den i vitt och väggarna är oxå vita.

Det jag tyckte var bra med den lådan som jag länkade till var att den var lagom stor för att liggandes rymma båda vägguttagen med routern i mitten. Jag gillade även att den inte byggde för långt ut. Bara 11 cm. Med detta sagt så tar jag jättegärna emot tips på snygga trälådor. 😊

Tack för konstruktivt svar! Jag tog en bild på hur jag hade tänkt mig, men jag märker nu att man inte kan ladda upp bilder och orkar nog inte mecka med att anmäla mig till nån bildsite. Synd att forumet inte stödjer bilder...

Tänk på att du kommer nog få slipa lådan och tvätta med någon form av t-röd liknande medel för att lackfärg ska fästa på abs plasten.
bäst är nog att sprutmåla, kör du roller eller pensel brukar det mest se slarvig ut.

Jag gillar nog dom olika bokgömman som finns: https://www.amazon.com/Covobox-electronics-outlets-documents-...

vill du absolut ha den vit och kantig skulle en träram med antingen ett gångjärn eller hake lösning vara snyggt.
eller ännu bättre det är inte så att det är i hallen och du tex behöver skoställ eller en spel? skulle ju vara väldigt lätt att integrera en gömma i något sådant.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@CRHASH:
Ah, tack!

Så här tänkte jag mig lådan (hoppas det funkar): https://imgur.com/a/0SyN0Mg

Och, ja, nu har jag en blomma framför. Men det är så jäkla mycket sladdar och skit oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Haha, där tänker vi helt olika. Jag har nyss flyttat, och jag har inte en synlig bok i lägenheten. Jag är inte antiintellektuell, men jag har bara bestämt mig för att inte visa massor med böcker. Det är fult, och jag tror att folk gör det bara för att visa för andra att de minsann läser en del. Så ingen bokgömma för mig! 😊

Men jättebra input såklart. Min post ska tas med en klackspark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHertz:

@CRHASH:
Ah, tack!

Så här tänkte jag mig lådan (hoppas det funkar): https://imgur.com/a/0SyN0Mg

Och, ja, nu har jag en blomma framför. Men det är så jäkla mycket sladdar och skit oxå.

Och om du lägger länken som ovan så blir det som nedan

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHertz:

Haha, där tänker vi helt olika. Jag har nyss flyttat, och jag har inte en synlig bok i lägenheten. Jag är inte antiintellektuell, men jag har bara bestämt mig för att inte visa massor med böcker. Det är fult, och jag tror att folk gör det bara för att visa för andra att de minsann läser en del. Så ingen bokgömma för mig! 😊

Men jättebra input såklart. Min post ska tas med en klackspark.

eller så är dom som min fru som vägrar läsa på digital media eller göra sig av med böcker när hon läst dom typ 10 gånger
med den bilden skulle jag nog fortfarande säga en slät vit låda, dock med nätade sidor typ frontgaller från Biltema, med tanke på hur routern ser ut verkar den kräva bra rätt bra ventilation. tänker att kör du på plast lådan och borrar jäkla massa hål i sidorna kommer det nog se rätt skumt ut, sätter du någon form av galler ser det åtminstone snyggt ut.
hmm det kanske är något, bygg en låda av finmaskigt galler som du sedan målar vitt (typ trafo gömma)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.