Fel på RX5700 XT/amd software eller COD MW?

Permalänk
Medlem

Fel på RX5700 XT/amd software eller COD MW?

Jag har precis bytt ut hela datorn till AMD. dvs en rysen 5 3600 6-kärnor. ett Radeon RX5700XT 8 gb Vram, 3200mhz 16 gb minnen. alllt är mer eller mindre nytt och utbytt. Jag har uppdaterat amd software till senaste versionen lika så drivrutiner till GPUn,

Problemet är att undertiden jag spelade COD så bara helt plötsligt så blir båda skärmarna svarta, och jag får reboota hela systemet.
Utan tvekan ska min upgrade klara av spelets grafik settings på high. Jag hinner ju inte se vad som gör att allt fastnar. Att allt bara blir svart har hänt en eller två gånger. Men detta känns väldigt konstigt med tanke på att prestandan är ju inte på något sätt dålig för spelet, och borde helt klart klara av inställningarna som beskrivet. ända som jag skulle kunna tänka mig sätter sig snett och strular till det är kanske PSUn vilket är på 650W. Det borde också räcka?
Känns som att problemet ligger på GPUn, med tanke på att skärmarna svartnade helt.
Det borde ju funka! Jag fattar inte, allt är uppdaterat och mina delar är knappast dåliga på något sätt
Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe09:

Jag har precis bytt ut hela datorn till AMD. dvs en rysen 5 3600 6-kärnor. ett Radeon RX5700XT 8 gb Vram, 3200mhz 16 gb minnen. alllt är mer eller mindre nytt och utbytt. Jag har uppdaterat amd software till senaste versionen lika så drivrutiner till GPUn,

Problemet är att undertiden jag spelade COD så bara helt plötsligt så blir båda skärmarna svarta, och jag får reboota hela systemet.
Utan tvekan ska min upgrade klara av spelets grafik settings på high. Jag hinner ju inte se vad som gör att allt fastnar. Att allt bara blir svart har hänt en eller två gånger. Men detta känns väldigt konstigt med tanke på att prestandan är ju inte på något sätt dålig för spelet, och borde helt klart klara av inställningarna som beskrivet. ända som jag skulle kunna tänka mig sätter sig snett och strular till det är kanske PSUn vilket är på 650W. Det borde också räcka?
Känns som att problemet ligger på GPUn, med tanke på att skärmarna svartnade helt.
Det borde ju funka! Jag fattar inte, allt är uppdaterat och mina delar är knappast dåliga på något sätt
Vad ska jag göra?

Det är ett välkänt fenomen med AMDs grafikkort.
Det är drivrutinerna som spökar.

https://community.amd.com/thread/176003

Du kan testa göra detta och se om det blir bättre.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe09:

Jag har precis bytt ut hela datorn till AMD. dvs en rysen 5 3600 6-kärnor. ett Radeon RX5700XT 8 gb Vram, 3200mhz 16 gb minnen. alllt är mer eller mindre nytt och utbytt. Jag har uppdaterat amd software till senaste versionen lika så drivrutiner till GPUn,

Problemet är att undertiden jag spelade COD så bara helt plötsligt så blir båda skärmarna svarta, och jag får reboota hela systemet.
Utan tvekan ska min upgrade klara av spelets grafik settings på high. Jag hinner ju inte se vad som gör att allt fastnar. Att allt bara blir svart har hänt en eller två gånger. Men detta känns väldigt konstigt med tanke på att prestandan är ju inte på något sätt dålig för spelet, och borde helt klart klara av inställningarna som beskrivet. ända som jag skulle kunna tänka mig sätter sig snett och strular till det är kanske PSUn vilket är på 650W. Det borde också räcka?
Känns som att problemet ligger på GPUn, med tanke på att skärmarna svartnade helt.
Det borde ju funka! Jag fattar inte, allt är uppdaterat och mina delar är knappast dåliga på något sätt
Vad ska jag göra?

Så det betyder inte att det är fel på mitt grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Å andra sidan, om detta är såpass "vanligt" hur kommer de sig att inte AMD har fixat de då?

Permalänk
Medlem

@coffe09: det finns otaliga trådar om detta och i klistrade tråden....
Ofantligt många som fått svartskärm av AMD kort tyvärr....

Jag bytte till ett Nvidia ja aldrig haft problem med ett nvidia kort faktiskt...

Permalänk

@coffe09: Det kan man undra. Det verkar vara på senare tid som dom verkligen har uppmärksammat det även om många har haft problem länge däribland jag själv sedan jag köpte mitt kort i september. Nån utgåva av drivrutinerna funkar ganska ok och vissa är urusla.. Det finns en ganska lång tråd (just nu 81 sidor) på amds forum om du vill läsa lite...
https://community.amd.com/thread/243837?messageTarget=all&sta...

Det som har hjälpt bäst för mig är att installera drivrutinerna 19.12.1 UTAN radeon software, alltså att ladda ner drivrutinerna, packa upp dom och installera via enhetshanteraren.

Mvh Daniel

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981