Speldator för 10-11k till en vän.

Permalänk
Medlem

Speldator för 10-11k till en vän.

Hej.

Tänkte hjälpa en vän att plocka ihop delar till en ny dator. Hans första dator.

Han tänker använda den till allt möjligt och spela alla möjliga spel, nya som gamla. Önskemålet han hade var att den skulle ha wifi och vara tystgående.
Budget 10-11k någonstans där, kan vara några hundringar mer eller mindre om det är värt det.

Efter att kollat igenom forumet, har jag plockat ihop dessa delar:

Processorn och ram är väl standard i de flesta byggen. Grafikkortet valde jag för att hålla priset nere, men ändå funka i de flesta spel, kanske inte i 4k upplösning, men 1080p utan problem, tänkte först på ett rtx 2060, men det gick över budget för mycket.

Moderkortet har inte wifi, men jag tänkte att han kan köpa wifi kort för några hundringar, eller om ni har förslag på moderkort med wifi.

Cpu-kylaren som kommer med processorn kanske inte är så tyst, så jag la till en sådan också.

Kanske kan få ner priset om man byter ut vissa komponenter. Gärna att alla komponenter köps in från samma butik, så kan han köpa till montering av dator.

Förslag på ändringar?

Han har ingen datorskärm heller, har ni förslag på en vettig skärm för 2-3k?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut. Skulle nog bytt till ett Zotac AMP när den ändå kostar så lite mer.
Verkar dock som den inte är i lager i nuläget.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@Virro: Alternativt har du ju den här datorn på Elgigantens veckorea. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Du får betydligt mer prestanda för pengarna, med nackdelen att den är OEM och gissningsvis låter mer än det du har föreslagit.

Permalänk
Medlem

@Dundaj: Det skulle vara en tyst dator och det där grafikkortet du har i ditt paket är allt annat än tyst.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Dundaj:
Kollade igenom inet på det där Asrock moderkortet och då måste man väl uppdatera bios för att den ska fungera med processorn? Och den jag valt är väl redan klar att användas direkt. Grafikkortet radeon rx 5700, har jag läst de senaste dagarna att många haft problem med drivrutiner och andra problem, och han är inte så kunnig på datorer. Därför valde jag ett geforce kort istället.

@Chrisism8:
Har tittat på den också, är ett alternativ, kanske håller i några år och sen får han byta ut hela datorn, och som du säger så kommer den låta en aning mer. Men i alla fall ett alternativ.

Om man plockar ihop själv, kan han säkert uppgradera bara grafikkortet om 2-3 år om han skulle vilja.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Virro: Bra och prisvärd dator.

Skrivet av Virro:

Kollade igenom inet på det där Asrock moderkortet och då måste man väl uppdatera bios för att den ska fungera med processorn?

Kanske om det är ett gammalt exemplar, men det är prisvärt i övrigt och ni skulle väl låta någon annan montera som det lät ovan i tråden och då uppdaterar de ju åt en.

Skrivet av Virro:

Om man plockar ihop själv, kan han säkert uppgradera bara grafikkortet om 2-3 år om han skulle vilja.

Grafikkortet kan du uppgradera i HP:n också, men det kan bli värre med processor, vilken du enkelt kan uppgradera om du bygger själv, RAM som tar stopp på 32GB och lagring.
HP:s kundsupport - kunskapsdatabas - Stationära HP-datorer - specifikationer

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Tack för infon. Jo tänkte att inet skulle bygga upp den åt honom. Men kunde inte välja moderkortet i datorbyggaren.

Uppdatering:

https://www.inet.se/datorbygge/b1136740/datorbygge

Moderkortet gick inte och välja i byggaren, men annars byta ut det mot Asrock moderkortet, tomahawken är 300 kr dyrare, kanske är värt 300 kr mer?

Modulärt nätagg ser väl bättre ut i chassit med mindre kablar och lättare att koppla in och ur i framtiden. 1 tb ssd så att det räcker för en tid frammåt, vad han nu än kommer göra med datorn.

Grafikkortet tänkte jag uppdatera till rtx 2060, men priset gick över budget. Han kommer nog bara spela i 1080p, då borde 1660 super räcka?

Han skulle ha wifi också, så tänkte nått sånt här kan vara ett alternativ?
https://www.inet.se/produkt/5404626/asus-pce-ac56-ac1300

Skärm: 24 tum 144hz spelskärm. Har inte bestämt mig ännu. ca 2500 kr.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Virro:

@Eric Hjalmarsson: Tack för infon. Jo tänkte att inet skulle bygga upp den åt honom. Men kunde inte välja moderkortet i datorbyggaren.

Skit i datorbyggaren. Det är bara att slänga in allt i varukorgen och klicka på köp. Den gör bara allt mer krångligt. XD

Chassit verkar väldigt slut på Inet, det grå kommer i lager väldigt snart, kostar dock 80 kronor mer, värt att tänka på.
Kanske Define C TG kan vara ett alternativ?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13377954

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13377962

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa denna och få bättre prestanda samt RTX för mycket mindre peng? https://www.webhallen.com/se/product/312333-Lenovo-Legion-T53...

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av XFTality:

Varför inte bara köpa denna och få bättre prestanda samt RTX för mycket mindre peng?

För att datorn skulle vara tystgående och RTX 2060 presterar lika bra/dåligt som GTX 1660Ti i RTX i en del aktuella spel.

Dold text

Men absolut, skiter man fullständigt i ljudnivå, garantitider (endast 2 år medans Inet ger 2 års garanti på hela datorn och Corsair LPX har livstids garanti, Seasonic FOCUS GX 10 år, Crucial P1 5 år och R5 3600, 1660S, Tomahawk & Pure Rock 3 år), I/O och uppgraderbarhet så presterar den ju bra för pengarna, men det är inte alla som skiter i alla de punkterna.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

För att datorn skulle vara tystgående och RTX 2060 presterar lika bra/dåligt som GTX 1660Ti i RTX i en del aktuella spel.

Bara att ta och byta ut originalkylaren mot en Pure rock 3 eller 212 Evo. Man sparar fortfarande avsevärda mängder pengar på detta vis. Hellre 2-3k extra överblivet så att man kan köpa finare kringsutrustning.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av XFTality:

Bara att ta och byta ut originalkylaren mot en Pure rock 3 eller 212 Evo. Man sparar fortfarande avsevärda mängder pengar på detta vis. Hellre 2-3k extra överblivet så att man kan köpa finare kringsutrustning.

Då har du inte längre någon garanti.
Om man går ned till liknande kvalitet som i Lenovon så kommer det dessutom inte vara någon avsevärd prisskillnad längre, runt en tusenlapp, dessutom är Custom byggda datorn för en tusenlapp mycket lättare att uppgradera än Lenovon.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13379278

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Det var längesedan. Men det har blivit lite prisändringar och ändrade lite på komponenterna.

Inet:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13405454

Webhallen:

Nästan samma delar, utom några ändringar. Chassit tyckte han såg fint ut med lite rgb,
tänkte först mellan define c tg eller p400s, för en lite tystare dator med hjälp av ljuddämpningen.

Moderkortet ändrade jag till Asrock om de kan uppgradera bios och spara lite pengar, annars hoppa upp till ett msi tomahawk max eller nått annat om det är värt de extra hundralapparna.

Grafikkortet har jag inte tagit med, rtx 2060 kort för 1000-1500 kr mer är nog inte värt priset om det är en liten prestanda ökning, så jag tänkte beställa det här och installera det åt honom:
https://www.komplett.se/product/1148757/datorutrustning/dator...

Vissa komponenter finns inte i lager på webhallen, och jag vet inte hur lång tid det tar för dem att komma i lager igen. Annars får det bli från inet som har det mesta i lager utom m2 ssd.

Han kommer troligen inte överklocka datorn, men en dator som han kan ha i några år och sen uppgradera med grafikkort och minnen om det skulle behövas.

Ser det bra ut eller ska nått ändras?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Virro:

Det var längesedan. Men det har blivit lite prisändringar och ändrade lite på komponenterna.
Ser det bra ut eller ska nått ändras?

Aktuell rea gör att det inte är värt att köpa ett moderkort och separat WiFi kort.

Här med allt i lager förutom Pure Rock som kommer om bara tre dagar:

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:

Tack så mycket. Det moderkortet fick man med allt och slapp ett extra kort för wifi. Och grafikkortet ser bra ut?

Snackade med honom idag och nu kan han inte bestämma sig över lådan, glas, utan glas, define c. Får hoppas han bestämmer sig till söndag. Men define c verkar vara den populäraste.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Virro:

Och grafikkortet ser bra ut?

Superbra rea, men...

Skrivet av Webhallen:

Om CPUn eller moderkortet inte innehåller integrerad grafik krävs dessutom ett grafikkort.
Webhallen Config Custom

Tror att Inet skall montera utan grafikkort, då det inte står med på deras lista över vad man behöver ha i varukorgen, men det kan vara att det bara gäller om processorn har integrerad grafik.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:

Ok. tack. Det enda jag hittade på webhallens sida om grafikkort var detta: Om CPUn eller moderkortet inte innehåller integrerad grafik krävs dessutom ett grafikkort.

Då borde det funka att köpa grafikkortet från andra sidor.

Och en undran över ram minnet, det finns ram minnen där det står ryzen på som denna:
https://www.webhallen.com/se/product/281974-Corsair-Vengeance...

Är det bättre att ta den istället för den utan som inte är anpassad för ryzen, eller det spelar ingen roll?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Virro:

Ok. tack. Det enda jag hittade på webhallens sida om grafikkort var detta: Om CPUn eller moderkortet inte innehåller integrerad grafik krävs dessutom ett grafikkort.

Det var exakt det jag citerade från Webhallens hemsida... -_-

Skrivet av Virro:

Då borde det funka att köpa grafikkortet från andra sidor.

Nej, det gör det inte. Eftersom att Ryzen 5 3600 inte har integrerad grafik så krävs det ett grafikkort för att Webhallen skall montera datorn.

Skrivet av Virro:

Är det bättre att ta den istället för den utan som inte är anpassad för ryzen, eller det spelar ingen roll?

Det betyer att de är optimerade för Ryzen. De andra kan fungera i 3200MHz CL16 eller så gör de inte det.
De som är optimerade för Ryzen har större chans att fungera i 3200MHz CL16 med en Ryzen processor än de som inte är det.
Men om du skall lägga 60 kronor extra för att få Ryzen optimerade minnen är det lika bra att lägga 50 kronor till och gå upp till dessa:

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:

Ok, men jag fattade det som att en av de måste innehålla integrerad grafik, inte att båda två måste ha det för att de ska kunna bygga ihop datorn. Kan ringa dem imorgon och fråga.

Ram-minnet för 929 kr borde ju duga, om det nu funkar eller inte får man väl se.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Virro:

Ok, men jag fattade det som att en av de måste innehålla integrerad grafik, inte att båda två måste ha det för att de ska kunna bygga ihop datorn. Kan ringa dem imorgon och fråga.

Antingen moderkortet eller processorn måste innehålla integrerad grafik för att man skall kunna få datorn monterad utan grafikkort.
Vare sig processorn eller moderkortet innehåller integrerad grafik i det här fallet.
"Integrated Graphics in the AMD Ryzen with Radeon Vega Graphics Processors" betyder bara att moderkortet kan utnyttja den integrerade grafiken i en APU, inte att moderkortet har integrerad grafik.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:

Ok kollade med webhallens support och det behövs inget grafikkort med den där att de bygger, och supporten sa att det var integrerad grafik i moderkortet. Nu ändrades priserna också.

Annars så är det inet förslaget med gigabyte gtx 1660 super, eller om du har nått förslag på grafikkort från samma butiker?

Permalänk
Medlem

Fick ett annat svar på eposten från webhallen, att om cpu inte har integrerad grafik så måste jag köpa till ett.

Ok, nytt försök då.

Inet:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13413251

Webhalen:

I webhallens lista finns inget grafikkort med, om ni har något tips på grafikkort från samma butik, tänkte mig ett liknande 1660 super, men vet inte vilket märke, eller om ni har andra förslag eller ändringar?

Permalänk
Medlem

Ok nu är det bara grafikkortet som saknas i webhallen valet, så är datorn komplett.

Bytte ut m2 disken till en Intel 660p, den andra tog slut:
https://www.webhallen.com/se/product/292378-Intel-660P-SSD-M-...

Grafikkort som jag kollat på, för att de bygger inte ihop datorn annars om man inte har ett sånt med:

Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6GB
https://www.webhallen.com/se/product/309381-Gigabyte-GeForce-...

ASUS GeForce GTX 1660 Super 6GB DUAL EVO OC
https://www.webhallen.com/se/product/309324-ASUS-GeForce-GTX-...

Eller nått annat?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Virro:

Fick ett annat svar på eposten från webhallen, att om cpu inte har integrerad grafik så måste jag köpa till ett.

Stod på deras hemsida också, som jag försökte förklara...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:

Japp, skulle varit bättre om de skrev ut informationen tydligare på moderkorten.

Permalänk
Medlem

Var ett tag sen sist, men har varit lite prisändringar, justeringar och snack med han som ska ha datorn.

Skärm, mus och tangentbord köper han till och är inte med i priset. Han vet inte riktigt vad han kommer spela på den, men kommer säkert testa lite olika spel, kolla film och surfa. Han kommer troligen köpa en 1080p skärm, freesync eller gsync har jag ingen aning om.

Priserna i de olika butikerna ändras titt som tätt så man blir galen, och lagersaldona också.

Antingen köper man till byggnation, men jag kunde annars ställa upp och bygga den, 10 år sen jag byggde en dator. Men jag är lite orolig för att bios på moderkortet måste uppdateras och att han inte får någon garanti på datorn, att han kommer ringa mig sen om det händer nått och agera support dygnet runt.

Det jag har kommit fram till just nu är detta:

Grafikkortet jag hade tänkt först var ett, Gtx 1660 super för 3000 kr, men han som ska ha datorn tänkte kanske att ett lite dyrare grafikkort ger bättre kvalite.

Inet har lite rabatt på grafikkort, problemet är att om man tar byggnation, så måste de flesta delar vara just från samma butik, dessa har jag kollat på:

https://www.webhallen.com/se/product/313064-ASUS-GeForce-GTX-...
https://www.inet.se/produkt/5410356/gigabyte-radeon-rx-5700-x...
https://www.inet.se/produkt/5410571/asus-geforce-rtx-2070-8gb...

Han som ska ha datorn var okej med att priset höjdes om han får bättre kvalite och datorn håller minst 3 år. Geforce korten är bara att köra, radeon korten har jag bara hört om drivrutinsproblem, så kanske för en nybörjare är det lättare med nått som bara funkar, utan att behöva felsöka hela tiden.

Några förslag på ändringar eller på ett inet bygge med montering istället, eller chansa på att bygga själv?
Räcker ett 1660 super till i 3 år frammåt beroende på spelen som kommer eller ska man slå till på nått lite dyrare?

Permalänk
Medlem

Kollat på en Inet variant också med annat moderkort.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13455512

Eller så beställer jag delarna separat och bygger ihop det åt honom, med moderkortet från webhallen.

Tacksam för svar.