Permalänk
Inaktiv

Dela stora filer över internet?

Jag har en stor fil jag vill skicka till nån annan. Vad är enklaste sättet? Framför allt ska det vara enkelt för denne att ta emot den.

(Hoppas jag lade tråden rätt.)

Permalänk
Medlem

Jag har två sätt:

1) Dela upp i n antal delar via winrar eller liknande och skicka över Discord eller nåt. Filmer från mobilen från en fest ex kan ta flera GB så blir massa klickande att acceptera 50+ småfiler i dessa fall, för att sen sy ihop allt.
2) Raspberry Pi (alla har väl en Pi liggandes? ) FTP-server du för över filerna till och ger access till personen som ska ha. Har gjort detta när jag hjälpt vänner med att ex dra ner deras blog med bilder och databas etc för flytt av domän, eller ex rendering eller datasanering av något så kan de plocka resultatet från servern när de har tid.

Alternativt kan du nog ha en FTP-server på datorn du kör igång när du ska dela ut en fil till någon. Bara ställa in en normalt tom mapp nånstans och lägga filen där så de har åtkomst. Gjorde detta förr och använde då Filezilla iirc.

Utöver det behövs nog program hos både server och klient (dvs den som skickar och den som tar emot), jag tror ex Teamviewer tillåter filöverföring med FTP-interface och drag-and-drop, vilket har funkat för filer på några hundra MB (så jag antar att den saknar ett tak på storlek). Så "enklaste" sättet är väl om du sätter upp något som inte kräver speciella program hos den du skickar till.

Permalänk

Du får nog mer relevanta svar om du specificerar vad "stora filer" är för dig. Kan ju vara allt från 100MB till 1-2TB beroende på vem man pratar med.

https://send.firefox.com/ är sjukt smidigt för filer upp till 2.5GB och kräver inga program eller inloggningar för personen som tar emot.

Permalänk
Medlem

Bittorrent?

Själv har jag en egen webbserver hemma på en Linux-burk där jag lägger upp det jag vill dela på någon bra sökväg.

Permalänk
Medlem

Syncthing kan var ett alternativ, (rätt lik det som var bittorrent sync).

Beroende på hur tekniska personer du har att göra med kanske croc är nåt att tänka på
eller nextcloud om ni har ett återkommande behov.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Avstängd

Wetransfer har jag använt några gånger och det är ganska smidigt. Annars kör vi mycket via Skype for business.

Permalänk
Medlem

Förvånar mig att ingen har föreslagit Google Drive eller Mega.nz än

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Spreand har jag använt för filer upp till 2GB och det är enkelt för mottagaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till att öppna portar så kan du ju öppna upp en vanlig webbserver och slänga upp det, alternativt starta upp en ftp server.
Kräver inte så mycket energi att dra upp, webbserver skulle jag inte rekommendera större filer än 10~20gb. FTP har jag utan problem skickat flera TB med.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Sprend eller wetransfer

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _SquacheN_:

Du får nog mer relevanta svar om du specificerar vad "stora filer" är för dig. Kan ju vara allt från 100MB till 1-2TB beroende på vem man pratar med.

https://send.firefox.com/ är sjukt smidigt för filer upp till 2.5GB och kräver inga program eller inloggningar för personen som tar emot.

Vet inte hur stora det kan bli men iaf över 2,5 GB

Skrivet av Zeedarn:

Har du tillgång till att öppna portar så kan du ju öppna upp en vanlig webbserver och slänga upp det, alternativt starta upp en ftp server.
Kräver inte så mycket energi att dra upp, webbserver skulle jag inte rekommendera större filer än 10~20gb. FTP har jag utan problem skickat flera TB med.

Kanske kan vara nåt 🤔 Fast har läst att folk haft problem med att öppna portar på min router från Bahnhof? (Huawei DG8245W2-10)

Permalänk
Medlem

Jag har använt mig av Google Drive, Dropbox samt Bittorrent i liknande fall.

- Google Drive tillåter väl filer upp till 15GB, har jag för mig?
- Dropbox tillåter upp till 5GB, tror jag?
- Bittorrent var åtminstone enkelt tidigare, då uTorrent hade en inbyggd funktion som lät dig skapa en .torrent-fil av markerade mappar/filer. Du skickar sen .torrent-filen till din polare, som då laddar ner filen från dig - precis som med vilken annan torrent-fil som helst.

Visa signatur

---

Permalänk

Resilio sync är ett bra alternativ till Syncthing.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla tips, ska kika på dom

Skrivet av Gorian:

Jag har använt mig av Google Drive, Dropbox samt Bittorrent i liknande fall.

- Google Drive tillåter väl filer upp till 15GB, har jag för mig?
- Dropbox tillåter upp till 5GB, tror jag?
- Bittorrent var åtminstone enkelt tidigare, då uTorrent hade en inbyggd funktion som lät dig skapa en .torrent-fil av markerade mappar/filer. Du skickar sen .torrent-filen till din polare, som då laddar ner filen från dig - precis som med vilken annan torrent-fil som helst.

Google drive kanske kan vara ett alternativ.
Dropbox använder jag till annat och är nästan full (inte värt för mig att betala för).

Permalänk
Medlem

Du kan ju skapa en egen torrentfil och använda dig av en public tracker, kan även göra filen privat om du vill vara extra säker att ingen annan kommer åt den.
https://opentrackers.org/links/publicly-tracked-torrents/#ind...

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

oavsett transportsätt så bör filen krypteras innan det sänds iväg om innehållet är känsligt eller kan tänkas användas av någon annan på oönskad sätt - det kan räcka att packa den med open source 7zip eller liknande med erkänd och genomlyst AES-kryptering (och använda bra långa och slumpmässig passord/passfras) för att göra det kostsamt för obehöriga att försöka öppna den - dessutom kanske trycker ned storleken en smula om det inte är just mediafiler.

Permalänk
Medlem

Är det något återkommande kan det ju vara värt att sätta upp rsync eller liknande. Annars finns ju Onedrive och Google Drive. Har inte gmail en inbyggd funktion för stora filer typ spreand?

Permalänk
Medlem

problemet för många är det är med öppna port i routern och få en utifrån en nåbar publik IP-adress - ett hinder som för många är svår att ta sig förbi...

gör man inget alls så ligger man ofta i en CG-NAT (eller även kallad CGN) och då syns inget alls utifrån i portväg även om du skulle meddela motparten vilken IP-adress du för närvarande har (identifierad med myip eller liknande) och öppnat upp portar i Routern.

det betyder att man måste begära från sin ISP att få en publik adress och port på ett eller annat sätt