Trasig HDD orsaka krash/instabilitiet??

Permalänk

Trasig HDD orsaka krash/instabilitiet??

Hejsan!

Jag har 1 1tb HDD som är rätt gammal som ja misstänker är på väg att ge upp, fick upp "windows trying to repar disk G:" vid en reboot för ett tag sedan. Innan och efter det har jag även märkt av instabilitet på systemet (någon krash då o då). Så frågar är rätt o slätt om det kan vara så att en mekanisk disk kan spöka så att den kan krasha o/el skapa instabilitet? El är jag bara ovan vid Win10? Är det "baby feets" på det än?

Har precis kört en memtest86 i alla 4 passes utan ett enda fel, har innan prime95at burken när den va ny (3-4v sen) i 2-3h oxå då utan problem...

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Avstängd

@_AntiherO:

Dra hem CrystalDiskInfo och kolla hur disken mår.

Bra att göra en backup av disken ifall om den går sönder så slipper du förlora värdefulla filer.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Efter att du gjort backup och kolla att SMART-värdena ser OK ut - prova att dra ur SATA-sladden till disken du misstänker krångla och se om det beter sig mer stabilt när denna inte är inkopplad.

Osnygga stopp som strömavbrott kan också ge problem på snurddiskar - bl.a WD-RED i NAS och i mitt fall resulterar i totallåsning när man försöker läsa vissa sektorer. - boten mot detta är att skriva disken från sektor 0 till sektor slut på disken med tex 'dd if=/dev/zero of=/dev/sdx bs=1024k status=progress' under linux ('sdx' ersätts med aktuella disken letad efter med lsblk - och skriv nu till rätt disk... finns ingen ångervecka här inte, då all data raderas/skrivs över!), partitionera och formatera om och kan fungera felfritt åtskilliga år efter detta.

en sådan operation kan i många fall göra bättre 'reparation' än vad hårddisktillverkarnas egna program klarar av att göra och tom ge upp - medans med skrivning med 'dd' så skriver man kontinuerligt på diskytan utan att disken tittar efter vad som låg innan och därmed skriver över saker som kan ge problem vid sektorvis läsning - när man efteråt kör med disktillverkarnas egna program så hittar de inga fel trots att de innan ' innan man körde 'dd', försökte mycket och länge och till sist gav upp helt...