Hur tjockt är ett grafikkort med vattenblock monterat?

Permalänk
Medlem

Hur tjockt är ett grafikkort med vattenblock monterat?

Alla mått jag hittar på produktsidor är typ 41,5mm vilket jag antar är höjden på en 2-slot bracket.

Jag tycker om att göra livet jobbigt och därför ska jag bygga en custom loop i ett Inwin A1 Plus. Har precis fått tillbaka pengarna för ett defekt 2080 Ti och därför kollar jag nu på ett med vattenblock förmonterat, mest troligt MSI Seahawk EK X.
Måste få plats med en 240mm radiator under kortet och det blir tight. Det finns ju XSPC TX som bara är drygt 20mm men det vore såklart bättre om ett på 27mm fick plats.

Från backplaten på 780:t jag kör tillfälligt ner till golvet i chassit är det ca 55mm. Om jag vill ha, säg, 5mm mellanrum för luftflöde så ger det en max tjocklek på 23mm (över själva blocket, tjockare bitar så som infästningen till slangkopplingar eller RGB-moduler borde inte ha någon påverkan).

Är det någon som har ett RTX-kort med ett block från EK som kan vara vänlig och mäta sitt? För rimligtvis är alla nya har i stort sett samma tjocklek, men rätta mig gärna om det inte stämmer. Jag skulle också nöja mig med en garanti att vattenblocket inte sträcker sig lägre än t.ex en enkel PCI-slot då det måste innebära att kortet inte är tjockare än hälften av 41,5mm.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Har du fläktarna under chassit då?

https://www.pccasegear.com/products/46050/ek-vector-trio-rtx-...
Detta såg väldigt tunt ut.
Men du har väl också en single 120mm där bak som hjälper till lite antar jag?

Sedan är väl frågan om du inte kan uppnå ett grymt resultat med ett 2080ti som har lite bättre 3eparts-kylare samtidigt som man sänker klock/spänningen lite.

Permalänk
Avstängd

Har ett nyare Seahawk EK X. Du har rätt i att kortet i sig är 1 enhet tjockt (jag garanterar dock inget) och att backplaten således sticker ut en enhet. MEN, det sitter kontakter på båda backplate-enheterna och en grej som leder från kortet till en kontakt tar 2 enheter i anspråk nära backplaten. Så om din radiator behöver hela längden mot backplaten blir det svårt.

Dessutom gjorde jag själv misstaget att inte inse kortets gigantiska mått på längden och höjden. Kolla också att du får plats med fittings och slang där in-/utloppen sitter utöver att själva kortet passar.

Permalänk
Medlem

@gabriel15:
Fläktarna sitter i chassits "fot" ja.
Och det stämmer, det blir en 120mm där bak också.
Det hade jag nog, men den stora frågan när det kommer till vatten är: Varför inte?

@sweborn:
Efter att jag lade upp tråden insåg jag att kortet är riktigt fett på höjden, och faktiskt inte kommer få plats, haha. Så istället beställer jag ett ROG Strix + vattenblock!
Det blir några cm mellan radiatorn och bakre väggen så det är ingen fara med kontakterna.