Första året på datavetenskaplig linje, söka sommarjobb

Permalänk
Medlem

Första året på datavetenskaplig linje, söka sommarjobb

Hej!

Studerar mitt första år datavetenskap och är inte speciellt sugen på att hoppa tillbaka till kassan på ica i sommar. Istället hade jag gärna "praktiserat" som programmerare för något företag, efter ett år känner jag inte riktigt att jag har kunskapen för att verkligen söka som en programmerare utan vill istället arbeta för erfarenheten och ett steg in i arbetsmarknaden. Har någon nått tips på företag där man kan få kanske vara delaktig i ett mindre projekt eller helt enkelt bara få följa med och lära mig hur det ser ut på en förhoppningsvis framtida arbetsplats.
Jag kommer vid slutet av denna termin ha arbetat i C ett helt år och känner mig självsäker att jag har djup förståelse för språket, jag arbetar även i Java men inte riktigt lika djupt. Skulle även tycka det vore roligt om jag fick lära mig något nytt språk då detta inte borde ta lång tid då jag startade med C.
Helt enkelt vill jag bara hitta något där jag får "praktisera", tror ni det är smartast att bara maila företag och beskriva vad jag är ute efter eller försöka hitta en jobb annons som söker något liknande.
Om ni har några tips på företag så får det gärna vara i Stockholms området.
Mvh

Permalänk
Medlem

Var glad för det jobb du får. Mitt första sommarjobb var att förpacka läkemedel. Jag var 15 och det var nog det roligaste jobbet jag haft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan definitivt skriva till företag och fråga, tyvärr så är det inte allt för vanligt att ta in sommarjobbare ( i alla fall inom konsult-delen vilket är den del jag kan mest om).

Om jag skulle fålägga mitt förslag så hade jag nog sagt att om du kan hitta ett kod-sommarjobb ås hade det varit bra gjort! Men jag hade nog snarare sagt att jobba på ICA och koda på fritiden. Många arbetsgivare blir väldigt glada att höra att du har projekt på sidan om för det visar genuint intresse och vilja att bli bättre/lära sig saker.

Permalänk
Medlem

Absolut, släng iväg ett gäng mail till en handfull företag så får du se. Men jag skulle säga att chansen är rätt liten. Problemet med ett sommarjobb inom just utveckling är att du inte hinner komma in i företagets miljöer och tänkt. Det här då det oftast tar lång tid. Ibland flera månader/upp till ett år.
Enklaste vägen in för ett sommarjobb är att under året försöka hitta extrajobb. Då är det lättare att jobba sommaren.

Kan nämna som en kontrast att jag läser just nu mitt 4e år på civilingenjör datateknik och får fan inte ens ett extrajobb inom just utveckling... Och då ÄR jag redan anställd på ett företag som sysslar med utveckling och som jag jobbar hos under sommaren. Fast i en annan stad och inte just med utveckling utan snarare systemdrift.

Och det du säger att gå bredvid för att lära sig. Tror även det är rätt svårt att hitta då företaget inte får något direkt värde av dina kunskaper då du inte är självgående i den meningen. Men nu ska jag inte vara negativ osv utan skulle säga att det inte är omöjligt. Hittar du något ställe så är det guld värt. Ger extremt mycket.

Lycka till!

Visa signatur
Permalänk

Vad sägs om att försöka hitta ett jobb på kundsidan för att få en bättre insikt om vad det är dom vill ha osv? Nu vet jag inte riktigt om det funkar med det du utbildar dig till.
Men som exempel så bytte min förra arbetsgivare kassasystem, och dom som gjort det systemet hade noll koll på hur en restaurang fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som andra varit inne på så skadar det inte att höra runt. Har aldrig sett en annons för ett sommarjobb inom programmering.

Ett alternativ är kanske Google Summer of Code.

Du skickar in ett projektförslag till en deltagande open source organisation. Blir du antagen så får du en mentor och förväntas lägga 30h i veckan under 3 månader för att genomföra projektet. Utöver feedback från sin mentor och GitHub-historik så får man även ett stipendium på $6600.

Annars så sker ansökning till sommarkurser nu. Inte jämförbart med arbetslivserfarenhet men du kan lära dig ytterligare språk samtidigt som du får CSN och fritid att utveckla egna projekt. Går ju även att kombinera med ditt ICA-jobb för att få en dräglig inkomst.