Hur kan jag få ut 144hz genom min laptop?

Permalänk
Medlem

Hur kan jag få ut 144hz genom min laptop?

Hej!

Använder idag en relativt ny MSI Laptop som jag enbart har använt till skolarbete osv, men känner nu att jag vill komma tillbaka till spelandet!

Jag ska införskaffa nytt gear som skärm, tangentbord, headset och mus och jag vill att min laptop ska kunna fylla samma funktion som en stationär dator.

När det kommer till skärm så är jag helt inne på att skaffa en med 144hz då jag tidigare haft en och det verkligen var en game changer.

- Min laptop har HDMI och Mini-displayport uttag, jag har hört att mini-displayport är det bästa och kanske enda sättet för att jag ska kunna få ut 144hz, stämmer detta?

Har fått ett bra erbjudande att köpa min kompis 144hz skärm (Benq XL2411Z) , denna skärm har dock inget displayport uttag så jag undrar om det är möjligt att få ut 144hz genom en Mini-displayport till DVI adapter?

BENQ XL2411Z : https://www.inet.se/produkt/2205181/benq-24-xl2411z

Tack i förhand för hjälpsamma svar!

Permalänk
Medlem

Nej det kommer inte att gå. Gör dig själv en tjänst och köp inte den skärmen, det kostar mer än en tusenlapp att fixa 144Hz på den och det kan du hellre lägga på en ny skärm.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av belin:

Använder idag en relativt ny MSI Laptop

Du måste berätta vilken dator det handlar om när du startar en sådan här tråd.

Citat:

- Min laptop har HDMI och Mini-displayport uttag, jag har hört att mini-displayport är det bästa och kanske enda sättet för att jag ska kunna få ut 144hz, stämmer detta?

Går inte att veta säkert utan att veta vilken dator det är, men DP klarar garanterat 144 Hz i relevanta upplösningar på både dator- och skärmsidan; HDMI kanske eller kanske inte gör det på datorn och kanske eller kanske inte på skärmen, beroende på skärm.

Citat:

Har fått ett bra erbjudande att köpa min kompis 144hz skärm (Benq XL2411Z) , denna skärm har dock inget displayport uttag så jag undrar om det är möjligt att få ut 144hz genom en Mini-displayport till DVI adapter?

Det kan du inte räkna med, och en sådan aktiv omvandlare (inte passiv adapter) kostar i vilket fall tusenlappen eller mer, så det blir inte mycket till "bra erbjudande" totalt sett.

Min rekommendation är att du inte köper en XL2411Z; den är ökänd för att just kräva DVI Dual Link för att gå över 60 Hz.

Skrivet av Sinery:

Nej, använd HDMI.

?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Nej, använd HDMI.

tveksamt. de flesta skärmar stödjer inte för mer än 60Hz via HDMI och i detta fall om nu datorn klarar 120-144Hz via hdmi om än tveksamt så kommer garanterat inte den begagnade skärmen göra det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Permalänk
99:e percentilen

I MSI:s specifikationer anges att HDMI-utgången klarar 4K @ 30 Hz, vilket borde innebära att 1080p @ 120 Hz, och troligtvis 144 Hz, också fungerar. Däremot stöder ju inte XL2411Z det över HDMI. Min starka rekommendation att undvika den skärmen kvarstår.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers