Permalänk
Medlem

pfsense och sonos, VLAN

Hej hej

Jag har läst på nätet, kollat youtube videor, men blir inte riktigt klok på sonos med vlan, någon som kan förklara hur man går tillväga?

Upplägget:
Vlan 10 LAN
Vlan 12 MEDIA

de är härimellan de behövs någon koppling

Har pfSense 2.4.4

Tacksam för lite hjälp med denna fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensl:

Hej hej

Jag har läst på nätet, kollat youtube videor, men blir inte riktigt klok på sonos med vlan, någon som kan förklara hur man går tillväga?

Upplägget:
Vlan 10 LAN
Vlan 12 MEDIA

de är härimellan de behövs någon koppling

Har pfSense 2.4.4

Tacksam för lite hjälp med denna fråga

Vad vill du uppnå, vad har du gjort, vad fungerar inte?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Sonosappen i telefonen (VALN10) hittar inte någon sonos enhet som befinner sig på VLAN 12 , nätverket media är öppet ut mot nätet så alla funktioner fungerar om jag är på samma vlan.

https://forum.netgate.com/topic/139218/sonos-speakers-and-app...
https://forums.lawrencesystems.com/t/inter-vlan-routing-multi...

Har jag kollat på, men ser lite annorlunda ut i min version.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jensl:

Hej hej

Jag har läst på nätet, kollat youtube videor, men blir inte riktigt klok på sonos med vlan, någon som kan förklara hur man går tillväga?

Upplägget:
Vlan 10 LAN
Vlan 12 MEDIA

de är härimellan de behövs någon koppling

Har pfSense 2.4.4

Tacksam för lite hjälp med denna fråga

Trafiken ska routas mellan vlan om det är det du menar ?
Router on a stick är en teknik som ofta används för det men jag vet inte hur du gör det i Pfsense men det finns säker nån guide att söka upp.
https://www.geeksforgeeks.org/configuration-of-router-on-a-st...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag har testat med "portforwarding" mellan vlanen men de får det inte att fungera, gissar att det är något med broadcast som jag inte får till och kanske något med IGMP. någon som har ett fungerande system?

Permalänk

Kan vara värt att prova och installera "Avahi" via package manager på din pfSense box.

Permalänk
Inaktiv

Slogs med detta på jobbet för flera år sedan. Sonos och dess appar behöver finna varandra automagiskt via broadcast. Jag hittade ingen lösning på det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jensl:

jag har testat med "portforwarding" mellan vlanen men de får det inte att fungera, gissar att det är något med broadcast som jag inte får till och kanske något med IGMP. någon som har ett fungerande system?

Trafiken måste routas mellan vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@jensl: Vill minnas att jag löste med mDNS!
Mvh

Permalänk
Medlem

Du behöver en mdns-proxy mellan vlanen. Det är så sonos-enheterna hittar varandra och den information skickas inte mellan olika subnät automatiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du behöver mdns-proxy och i linux/pfsense så finns det en som heter avahi-daemon.

Sedan behöver du ställa in den att aktivera Wide Reflector som gör att den distribuerar multicasttrafiken över subnät/vlan. Ställ också in avahi att vara aktiv på de interfaces du vill att den ska jobba (alltså t.ex. vlan10 och vlan12. Samt om du har några virtuella enheter med.)

Sedan ska du tillåta följande i brandväggen.

  • allt nytt från lan-media

  • all related/established från media-lan

  • all forward till 224.0.0.0/4 från media

  • all TCP samt UDP trafik från media-lan på portintervall 49152-65535

  • all input 224.0.0.0/4 från media

Jag vet inte om allt är nödvändigt för just Sonos men den här konfigurationen fungerar för mig med AirPlay samt chromecast och trådlösa skrivare på ”media”/”IOT” vlanet.

Jag använder Iptables som brandvägg men vet inte exakt hur man ställer in det i pfsense. Den använder väl PF som brandvägg om jag inte minns fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jensl:

Hej hej

Jag har läst på nätet, kollat youtube videor, men blir inte riktigt klok på sonos med vlan, någon som kan förklara hur man går tillväga?

Upplägget:
Vlan 10 LAN
Vlan 12 MEDIA

de är härimellan de behövs någon koppling

Har pfSense 2.4.4

Tacksam för lite hjälp med denna fråga

Man behöver inte trunka Vlanen? hur ser din nätverksutrustning ut?

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |