Extern högtalare till TV:n, hur?

Permalänk

Extern högtalare till TV:n, hur?

Hej!
Jag vill ha bättre ljud i Tvn, denna:
https://www.philips.se/c-p/43PUT6101_12/6000-series-smart-ult...

Vill hitta en variant där det går att justera volymen på enkelt sätt

1.Köpa soundbar, volymen styrs väl med separat fjärr? inkoppling: digital toslink
2. använda befintlig HK bluetooth högtalare, via minitele 3,5mm till tvn hörlursuttag. krånglig volymstyrning?
3. använda befintlig HK bluetooth högtalare, via HDMi arc, om den då går att volymstyra med tvn¨s bef fjärr?
4.använda befintlig HK bluetooth högtalare, sätta in en bluetooth adapter i tvn och få ljudöverföring via bluetooth. hur styrs volymen?

tacksam för hjälp, jag är lite vilsen
mvh
Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan5588:

2. använda befintlig HK bluetooth högtalare, via minitele 3,5mm till tvn hörlursuttag. krånglig volymstyrning?

Hur ljudet styrs med detta beror på hur TV'n hanterar hörlursuttaget, om den stänger av de inbyggda och kör via det istället så bör ljudvolym kunna hanteras via fjärren precis som vanligt.

Dock så blir det "master" styrning via BT högtalarna om de har egen volymkontroll.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:

tyvärr så stänger inte en inkopplad minitele kabel av de inbyggda högtalaren. Har provat att stänga av inbyggda högtalaren i meny, så det går. Men stora problem är volymjusteringen, funkar inte i denna lösning

Har du annan ide?

Permalänk
Medlem

Jag har den här kan styras med tv fjärrkontrollen LG SJ3

Fjärrkontroll medföljer men SJ3 är även kompatibel varierande TV-fjärrkontroller av fabrikaten LG, Samsung, Sharp, Philips, Toshiba, Vizio, Panasonic, Toshiba och Sony så du kan förlita dig på en kontroll för enkel styrning.

Re: Jag kör digital toslink på en https://www.displayspecifications.com/en/model/814e10c4

Visa signatur
Permalänk

Vad tror ni om att köpa denna soundbar i samma märke som Tv:n??

https://cdon.se/hemelektronik/philips-htl1190b-12-svart-p3336...

Philips HTL1190B/12 Svart, kopplas via optisk kabel i mitt fall, har ej Bluetooth på tvn.

Ingen djupbas, men jag har bara tänkt ha soundbaren till vanliga tv program, för att få tydligare ljud. Behöver inte hemmabioljud.

Frågan är om den kan volymstyras med samma fjärr som Tvn eller om jag behöver använda soundbarens på daglig basis för att ändra volym??

Permalänk

Ingen som har koll på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan5588:

Hej!
Jag vill ha bättre ljud i Tvn, denna:
https://www.philips.se/c-p/43PUT6101_12/6000-series-smart-ult...

Vill hitta en variant där det går att justera volymen på enkelt sätt

1.Köpa soundbar, volymen styrs väl med separat fjärr? inkoppling: digital toslink
2. använda befintlig HK bluetooth högtalare, via minitele 3,5mm till tvn hörlursuttag. krånglig volymstyrning?
3. använda befintlig HK bluetooth högtalare, via HDMi arc, om den då går att volymstyra med tvn¨s bef fjärr?
4.använda befintlig HK bluetooth högtalare, sätta in en bluetooth adapter i tvn och få ljudöverföring via bluetooth. hur styrs volymen?

tacksam för hjälp, jag är lite vilsen
mvh
Johan

Bäst ljud får du med HDMI arc. Sedan fins det en typ standard över hdmi som heter CEC vilket ger stöd för tillexempel att kunna styra volymen med tv fjärren bland annat tyvärr alla företag sin "variant" och namn på det bara för att krångla till det lite extra för oss . Men standard saker som volym ska inte vara något problem om du väljer att mixa märkerna

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av johan5588:

Ingen som har koll på detta?

Har man mycket enheter som ska styras, av/på volym +/- eller vilken apparat som gör vad vid olika aktiviteter så rekommenderar jag nåt sånt här

https://www.logitech.com/sv-se/harmony-universal-remotes

Exempel, på aktivitet
slå på tv/välj hdmi1/slå på ljudenhet/välj ingång1/justera volym på enhet1/byt kanal på tv.

Allt med en knapptryckning. Går att ha många olika aktiviteter

Enkelt att få till via deras programvara , stödjer massor med enheter. Om inte så går det lägga in signaler från en annan fjärr manuellt.

Går man på typ Elite som har hubben så styr man allt via wifi. Hur gött är det inte att slippa rikta fjärren mot de olika apparaterna. Exempel så kan man ha enheter i ett skåp helt osynliga
Stirra dig inte blind på priserna på deras hemsida. De är betydligt billigare än så

Helt oumbärlig hemma hos mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@johan5588: ring hemmabiobutiken eller hifibutiken. De kan allt om ljud till tv och projektorer. ange modell nr och serie nr när du ringer de så hjälper de dig rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Har man mycket enheter som ska styras, av/på volym +/- eller vilken apparat som gör vad vid olika aktiviteter så rekommenderar jag nåt sånt här

https://www.logitech.com/sv-se/harmony-universal-remotes

Exempel, på aktivitet
slå på tv/välj hdmi1/slå på ljudenhet/välj ingång1/justera volym på enhet1/byt kanal på tv.

Allt med en knapptryckning. Går att ha många olika aktiviteter

Enkelt att få till via deras programvara , stödjer massor med enheter. Om inte så går det lägga in signaler från en annan fjärr manuellt.

Går man på typ Elite som har hubben så styr man allt via wifi. Hur gött är det inte att slippa rikta fjärren mot de olika apparaterna. Exempel så kan man ha enheter i ett skåp helt osynliga
Stirra dig inte blind på priserna på deras hemsida. De är betydligt billigare än så

Helt oumbärlig hemma hos mig

Troligen onödigt för TS, när han skriver att det bara behöver höja och sänka volymen med tv dosan på en grej. Hdmi-CEC fixar det redan med befintlig kotroll.

Dock super för den som har 5st eller fler olika fjärrkontroller att ha koll på

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Mega-Dark:

Troligen onödigt för TS, när han skriver att det bara behöver höja och sänka volymen med tv dosan på en grej. Hdmi-CEC fixar det redan med befintlig kotroll.

Dock super för den som har 5st eller fler olika fjärrkontroller att ha koll på

Så kan det ju vara om det är det enda som behöver styras

Men finns alltid något mer som behöver styras, kollade lite snabbt och styr 13 olika enheter med min Harmony. Lampor inte inräknat då

Visa signatur
Permalänk