Vad gör du med överblivna stockkylare?

Permalänk
Medlem

Vad gör du med överblivna stockkylare?

Du har just köpt en ny processor, men har en eftermarknadskylare. Vad gör du med stockkylaren?

  • Lägger den i en låda (för att slänga den om 10 år?)

  • Sparar den, för att använda den senare. Till vad?

  • Ger bort den. Till vem?

  • Säljer den. Vem köper?

  • Slänger den.

  • Återvinner den.

  • Ramar in och sätter upp den på väggen.

  • Gör en futuristisk helikopterleksak av den.

  • Köpte processor utan medföljande kylare. Finns det?

  • Något annat?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av lydell:

Du har just köpt en ny processor, men har en eftermarknadskylare. Vad gör du med stockkylaren?

  • Köpte processor utan medföljande kylare. Finns det?

Min i5 6600K kom utan kylare. Alla Intels K processorer kommer utan kylare och både Intel & AMD säljer Tray processorer där du inte får kylare.

Skrivet av lydell:
  • Säljer den. Vem köper?

En som köpt en R5 3600 kanske kan vara intresserad av att köpa en Wraith Prism eller en Wraith Max då medföljande Wraith Stealth är lite högljudd.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Köpte en ryzen 5 3600, men använder inte original kylaren. Tänkte att det vore bra att spara för ev försäljning av processorn, men antagligen slänger jag den efter 10 år när jag städar i något förråd för jag vet inte var den funnits. Precis som för processor/kylaren innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d, 32gb GSkill 6000 Mhz CL30, RX 7900XT, 2TB Nvme

Permalänk
Medlem
Skrivet av lydell:

Vad gör du med stockkylaren?

  • Återvinner den.

Jupp!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag skulle önska att AMD slutar skicka med kylare till processorerna. Jag har nu en liggande som jag aldrig kommer att använda till nåt. Slöseri med resurser och pengar. Kan inte föreställa mig att mer än några procent av köparna faktiskt använder den medföljande, förutom på de allra enklaste och billigaste processorerna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Brukar ligga kvar i förpackningen som sedan åker in i garderoben.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jag skulle önska att AMD slutar skicka med kylare till processorerna. Jag har nu en liggande som jag aldrig kommer att använda till nåt. Slöseri med resurser och pengar. Kan inte föreställa mig att mer än några procent av köparna faktiskt använder den medföljande, förutom på de allra enklaste och billigaste processorerna.

Jag tror tvärtom att det är väldigt få i det stora hela som vill, kan, eller orkar lägga tiden på att läsa på om eftermarknadskylare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Jag tror tvärtom att det är väldigt få i det stora hela som vill, kan, eller orkar lägga tiden på att läsa på om eftermarknadskylare.

Bygger man datorn själv så tror jag nog majoriteten skippar kylaren som följer med, med tanke på hur pass billigt de är med en bättre kylare.

Permalänk
Medlem

Låter den ligga kvar i lådan för eventuell försäljning.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

När man samlat tillräckligt många kan man sälja dom som ett paket: https://www.tradera.com/item/344513/384840992/30st-amd-wraith...

Permalänk
Medlem

Följde ej med någon med min AMD Ryzen 5 1600X

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Ligger på skrothögen i källaren. Vet aldrig när man behöver en kylare till något projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag tror tvärtom att det är väldigt få i det stora hela som vill, kan, eller orkar lägga tiden på att läsa på om eftermarknadskylare.

Så du menar att folk köper en högpresterande processsor för många tusen, och sen struntar i att skaffa en separat kylare för några hundra?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av cyklonen:

Så du menar att folk köper en högpresterande processsor för många tusen, och sen struntar i att skaffa en separat kylare för några hundra?

Den som följer med funkar ju.
Varför lägga extra pengar på en om man som de allra flesta inte tänkt överklocka?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Den som följer med funkar ju.
Varför lägga extra pengar på en om man som de allra flesta inte tänkt överklocka?

Du kan ju läsa de här så förstår du nog att de är bra att sätta in en bättre kylare oavsett om du ska överklocka eller ej.

https://www.novatech.co.uk/blog/upgrading-cpu-cooler-stock-af...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag skulle önska att AMD slutar skicka med kylare till processorerna. Jag har nu en liggande som jag aldrig kommer att använda till nåt. Slöseri med resurser och pengar. Kan inte föreställa mig att mer än några procent av köparna faktiskt använder den medföljande, förutom på de allra enklaste och billigaste processorerna.

Jasså? När jag gick in på Reddit på buildapc så var majoriteten av AMD byggarna med stock kylarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Tja.. >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den åker i återvinningen

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av anon301768:

Du kan ju läsa de här så förstår du nog att de är bra att sätta in en bättre kylare oavsett om du ska överklocka eller ej.

Jag har läst artikeln. Jag vet att det är bra att sätta i en bättre kylare.
Men det är absolut inte nödvändigt. Stockkylarna håller processorerna inom säkra temperaturer.
Jag har en Core 2 Duo som jag har haft i över ett decenie på en stockkylare plus ett par till som jag inte haft hela deras livslängd och ingen av dem har dött. PC hårdvara lever i regel längre än vad den är aktuell att använda.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Du kan ju läsa de här så förstår du nog att de är bra att sätta in en bättre kylare oavsett om du ska överklocka eller ej.

https://www.novatech.co.uk/blog/upgrading-cpu-cooler-stock-af...

Jesus vilket nonchalant svar, du länkar alltså till en artikel hos en återförsäljare av eftermarknadskylare som tycker att du borde lägga dina slantar på dessa kylare och som dessutom länkar till sitt eget sortiment i artikeln...

Ryzens kylare är ju erkänt fullt dugliga för en Svensson dator med gott luftflöde och ingen överklockning.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Jag slänger chassifläktar och eventuellt medföljande kylare omedelbart.

Permalänk
Medlem

I något skåp eller i garaget. Har väl tänkt att man kunde göra något kul med dom nån gång men aldrig blivit av. Typ hemmagjord megastark LED ficklampa/strålkastare

Permalänk
Medlem

Såklart man monterar den ovanpå en PS4 Pro kylfläns genom att såga ett hål i PS4ans chassi, vad skulle man annars göra med den.

https://linustechtips.com/main/topic/1115429-my-weird-yet-eff...

Vad finns det för andra saker som kan behöva lite extra kylning? Kanske en raspberry pi 4. Dom är väl ganska varma.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

både Intel & AMD säljer Tray processorer där du inte får kylare.

Dumt nog så verkar de, av Prisjakt att döma, i regel ha en högre prislapp än en full retailbox. Troligtvis för att de inte är utsatta för samma prispress/konkurrens. Hade priset varit åtminstone samma hade nog många som inte behöver stockkylaren tagit tray men inte fasen vill man betala mer för att slippa den…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Zibbit:

Ryzens kylare är ju erkänt fullt dugliga för en Svensson dator med gott luftflöde och ingen överklockning.

Intels är sämre, men duger också ifall man bara skall surfa eller spela.

Skrivet av Mayhem SWE:

Dumt nog så verkar de, av Prisjakt att döma, i regel ha en högre prislapp än en full retailbox. Troligtvis för att de inte är utsatta för samma prispress/konkurrens. Hade priset varit åtminstone samma hade nog många som inte behöver stockkylaren tagit tray men inte fasen vill man betala mer för att slippa den…

Aaa, det är lite dumt. Ganska så säker på att återförsäljarna får de billigare än Box dock då tillexempel Sweclockers vinterdator skickas med en R5 3600 Tray.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Jasså? När jag gick in på Reddit på buildapc så var majoriteten av AMD byggarna med stock kylarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju helt otroligt!? Som att köpa en snabb Ferrari och sätta på budgetdäck i plast.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Det låter ju helt otroligt!? Som att köpa en snabb Ferrari och sätta på budgetdäck i plast.

Nja, snarare som att använda anpassade originaldäck, originalkylarna funkar perfekt för att kyla om man inte ska överklocka oavsett vilken cpu de följer med, det Intels kylare lider av är snarare att de har hög ljudnivå men det är inget som är nått problem med de som AMD skickat med Ryzen, de är ganska tysta men inte tystast, deras kylförmåga är det absolut inget fel på utan de funkar utmärkt och nått annat vore ju befängt att tro.
Originalkylarna är inte bäst på nått sätt men de är definitivt funktionella för annars skulle de inte ha följt med, tänk dig vad som skulle hänt i USA med alla stämningar om de inte fungerat att kyla cpun.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Så du menar att folk köper en högpresterande processsor för många tusen, och sen struntar i att skaffa en separat kylare för några hundra?

Det tror jag, ja. Jag tror även att du gravt överskattar andelen datorköpare som a) kommer till ett forum som SweC för hjälp eller b) bryr sig över huvud taget.

Skrivet av cyklonen:

Det låter ju helt otroligt!? Som att köpa en snabb Ferrari och sätta på budgetdäck i plast.

Dålig liknelse på flera plan. Ferrari skickar med premiumdäck anpassade till sina bilar som du inte behöver göra något med. Det är inte så att du självmant byter dem till något sämre. Kylarna som AMD och Intel producerar är också anpassade för processorerna de är bundlade med och gör jobbet utmärkt även om det finns bättre alternativ du kan leta upp om du vill.

Dessutom lär 99,99% (om det ens räcker) av folk som köper bil ta för givet att däcken som kommer på bilen duger för vardagliga uppgifter. Andelen köpare som vet att du kan byta däck, vet hur man gör och vill lägga tid, energi och pengar på att ta reda på vad som är bäst till just deras bil och användningsområde och sedan faktiskt köpa det och göra bytet är försvinnande liten.

På samma sätt tror jag att de allra flesta som köper datorkomponenter resonerar men jag kan ha fel. Kommer min processor med en kylare tar jag för givet att den duger. Det perspektiv du ser här på SweC är riktigt skevt. Det skulle vara intressant att se återförsäljarnas statistik.

Permalänk
Medlem

Jag tenderar att vaska dem. Lite slöseri kanske, men vad göra? Inte värt besväret att försöka kränga för knappa femtiolappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det låter ju helt otroligt!? Som att köpa en snabb Ferrari och sätta på budgetdäck i plast.

Nu bygger ju inte de som bygger Ryzen datorer med 3950X och 2080Ti utan det handlar ju givetvis om Ryzen 5 2/3600, 2/3700X i de flesta fall kombinerat med billigare kort som 2060 / 5700/5700XT / 1060 / 580. Men du kanske tror att alla köper datorer för 30 000 kr?

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB