Skriva testamente sambo med barn

Permalänk
Medlem
Skrivet av azar:

Ber om ursäkt för att jag bumpar en gammal tråd, men Sweclockers är typ det enda forumet där jag är helt anonym och jag vill inte fråga nära och bekanta eftersom jag skäms lite över allt det här.

Det är nämligen så att jag har barn sedan tidigare. Jag var ung och blev kontaktad av en tjej jag hade träffat flera månader tidigare. Hon ville verkligen behålla barnet och hade en pojkvän som ville agera som barnets pappa. Jag har alltså aldrig funnits där för barnet eller haft någon kontakt. Nu har jag en riktig familj och vill att min sambo ska ärva allt efter mig. Enligt https://www.signat.se/testamente/ kan jag inte ge bort allt till min sambo, samtidigt skriver vissa här att jag visst kan göra det och det är inga problem om inte barnet säger till. Jag skrev aldrig på några papper när barnet föddes men det är ju ändå biologiskt mitt barn. Är ni säkra på att jag kan ge bort allt till min sambo och det bara blir problem om barnet klagar?

För det första, du säger att du aldrig skrev på några papper vid födelsen. Stämmer det så är du inte (legalt) pappa till barnet, var ni inte gifta (antar det) så måste man fastställa faderskap och skriva på faderskapsintyg. Kan ju faktiskt vara så att hennes pojkvän "erkände" sig som far och skrev på faderskapsintyget. Det är inte så att socialtjänsten kräver DNA-prov om en kvinna och en man säger att X är pappan. De ställer lite kontrollfrågor om man hade sex vid beräknat befruktningsdatum o.s.v.

Men är du legalt far till barnet så kan du ändå testamentera som du vill och som du skriver ifrågasätter inte särkullsbarnet testamentet så blir det giltigt. MEN särkullsbarn har alltid rätt att få ut sin arvslott (hälften), så ifrågasätter särkullsbarnet testamentet så kan du aldrig göra något åt det utan barnet kommer få ut sin arvslott.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är en helt absurd ordning att det gäller olika regler för gifta. Att äktenskap borde helt rensas ut från all lagstiftning och bli som vilken ceremoni som helst inom det religiösa. Jämför med nattvard eller dop, som helt saknar juridisk vikt.

Jag hoppas verkligen att politiker snart vågar lyfta detta och göra det enda rätta: avskaffa äktenskapet juridiskt.

Du utgår ifrån att äktenskap är en religiös sak, det är det inte!
Går utmärkt att gifta sig borgligt, så det är numer en helt och hållet juridisk konstruktion som väl uppfyller sitt syfte.

Sen kan man implementera denna juridiska konstruktion mellan två människor med hjälp av en religiös instans som ombud om man så önskar. (d.v.s. gifta sig)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Ponera att man är mamma och pappa.

Mamman har ett barn sedan tidigare.

Pappan kan då skriva i sitt testamente att mammans barn får ärva pappan förutsatt att pappan får bo kvar i orubbat bo om mamman dör först.

Är en lösning på ett sånt problem.

Särskullsbarn har alltid rätt att begära ut sin arvslott när dess förälder dör. Orubbat bo blir mest en önskan, som kommer eller inte kommer respekteras av barnet, helt upp till särskullsbarnet. (denne har ju inget släktskap till den som skulle sitta i "orubbat bo").

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du utgår ifrån att äktenskap är en religiös sak, det är det inte!
Går utmärkt att gifta sig borgligt, så det är numer en helt och hållet juridisk konstruktion som väl uppfyller sitt syfte.

Sen kan man implementera denna juridiska konstruktion mellan två människor med hjälp av en religiös instans som ombud om man så önskar. (d.v.s. gifta sig)

Du missuppfattade mig. Jag anser att äktenskapet ska tas bort som juridiskt begrepp och företeelse, och helt återgå till en rent religiös grej utan nån som helst juridisk eller ekonomisk betydelse. Som dop eller nattvard.

Att staten hanterar personer olika beroende på om de ingått äktenskap eller inte är bedrövligt och måste bort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Hej
Jag är sambo sedan länge och har nyligen fått barn, vi skulle vilja skriva ett testamente så att vi sambos ärver varandra, och att sonens arvslott "betalas ut" när han fyllt 25år. Om något skulle hända någon av oss så vill man ju inte att ens efterlevande sambo blir lottlös. Har visserligen en livförsäkring via bliwa där sambo står som första arvstagare men ändå. Vi bor i hyresrätt idag och om vi köper ett hus så vill man ju även att efterlevande sambo får ta över bostad och bohag, tänkte teckna försäkring vid ev bolån så att vid ev dödsfall så att inte efterlevande blir tvungen att flytta. En lösning är ju att gifta sig förstås, tänkte att det skulle finnas överflöd av såna mallar att få tag i då det måste vara bland det vanligare dokumenten man skriver men inte hittat något tillförlitligt har någon nåt förslag eller är det jurist som gäller?

Jag har skrivit testamente och läste på en hel del innan.

Det smidigaste var helt klart att gå till Fonus eller valfri familjejurist och skriva det med dem. Har läst om skräckexempel där testamenten varit ogiltiga pga felskrivet.
Se också se till att det som testamenteras ska vara enskild egendom, för att slippa ev. arvstvist.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du missuppfattade mig. Jag anser att äktenskapet ska tas bort som juridiskt begrepp och företeelse, och helt återgå till en rent religiös grej utan nån som helst juridisk eller ekonomisk betydelse. Som dop eller nattvard.

Att staten hanterar personer olika beroende på om de ingått äktenskap eller inte är bedrövligt och måste bort.

Ok, men jag håller inte med, jag tycker det är bra att det finns olika nivåer av juridiskt beroende av varandra att välja på. Varför skulle en enda variant passa alla? Är väl bra om två människor vill bo ihop men inte ha så många andra regleringar sinsemellan eller om man vill ha tydligare regleringar mellan sig så kan man enkelt gifta sig och får en färdigpaketerad och väl beprövad uppsättning lagar och regler.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

För det första, du säger att du aldrig skrev på några papper vid födelsen. Stämmer det så är du inte (legalt) pappa till barnet, var ni inte gifta (antar det) så måste man fastställa faderskap och skriva på faderskapsintyg. Kan ju faktiskt vara så att hennes pojkvän "erkände" sig som far och skrev på faderskapsintyget. Det är inte så att socialtjänsten kräver DNA-prov om en kvinna och en man säger att X är pappan. De ställer lite kontrollfrågor om man hade sex vid beräknat befruktningsdatum o.s.v.

Men är du legalt far till barnet så kan du ändå testamentera som du vill och som du skriver ifrågasätter inte särkullsbarnet testamentet så blir det giltigt. MEN särkullsbarn har alltid rätt att få ut sin arvslott (hälften), så ifrågasätter särkullsbarnet testamentet så kan du aldrig göra något åt det utan barnet kommer få ut sin arvslott.

Jag blev lite fundersam när jag fick skriva på papper hos familjerätten, eller snarare varför någon som är gift inte behövde det. För gifta är väl aldrig otrogna, eller vad? Och det handlade inte bara om att skriva på pappret utan personen där skulle också göra en bedömning om det stämde och så, även om det i praktiken bara var att skriva på.

Min gamla chef hade två barn med sin fru, sen skilde de sig men blev ihop igen och fick ytterligare ett barn. Men de struntade i att skriva på dessa papper av någon anledning. Hans fru berättade att det blev rätt stora problem att få in de två äldre barnen i USA efter deras efterföljande separation då hon inte hade pappans medgivande men den yngre dottern hade ju "ingen pappa" så hon fick hon ta med över landsgränser hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

utan nån som helst juridisk eller ekonomisk betydelse. Som dop

OT: Dop har f.ö. en ekonomiskt betydelse, staten börjar samla in kyrkoskatt när man börjar tjäna pengar...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

https://lexly.se

Tror de har rabatt via unionen också eller om det är via IF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag blev lite fundersam när jag fick skriva på papper hos familjerätten, eller snarare varför någon som är gift inte behövde det. För gifta är väl aldrig otrogna, eller vad? Och det handlade inte bara om att skriva på pappret utan personen där skulle också göra en bedömning om det stämde och så, även om det i praktiken bara var att skriva på.

Att gifta sig är en "framtidsfullmakt" att alla barn som föds inom äktenskapet är man pappa till. Klart folk är otrogna och brukar man inte säga att cirka 10% har en annan pappa än de själva tror. Men det handlar nog mest om att trygga omgivningen för barn, inte om att det ska vara 100% korrekt vem som är pappa eller inte. ...så det blir mer att man går med på att ta ekonomiskt ansvar för alla barn som föds inom ett äktenskap när man väljer att gifta sig.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Att gifta sig är en "framtidsfullmakt" att alla barn som föds inom äktenskapet är man pappa till. Klart folk är otrogna och brukar man inte säga att cirka 10% har en annan pappa än de själva tror. Men det handlar nog mest om att trygga omgivningen för barn, inte om att det ska vara 100% korrekt vem som är pappa eller inte. ...så det blir mer att man går med på att ta ekonomiskt ansvar för alla barn som föds inom ett äktenskap när man väljer att gifta sig.

Jo ok, makes sense.

Den där siffran på tio procent tror jag inte riktigt på. Vad jag minns byggde den på att 10% av de test som utfördes visade på en annan pappa men det finns ju oftast en anledning till att man gör ett sånt test liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Att gifta sig är en "framtidsfullmakt" att alla barn som föds inom äktenskapet är man pappa till. Klart folk är otrogna och brukar man inte säga att cirka 10% har en annan pappa än de själva tror. Men det handlar nog mest om att trygga omgivningen för barn, inte om att det ska vara 100% korrekt vem som är pappa eller inte. ...så det blir mer att man går med på att ta ekonomiskt ansvar för alla barn som föds inom ett äktenskap när man väljer att gifta sig.

Nja, riktigt så kan man inte säga. Det handlar om det som kallas för faderskapspresumtion, så det handlar om att när folk är gifta utgår man i första hand från att mannen är far till barnet, men annars inte. Det blir också lite knepigt att ha någon presumtion annars, för vad ska den utgå ifrån? Det kan ju i bästa fall fungera om endast två personer är skrivna på samma adress, men så är det inte nödvändigtvis.

Att det finns en faderskapspresumtion innebär inte heller att denna inte kan ändras till något annat. Detta regleras i början av föräldrabalken, där det genom dom kan fastställas att det ligger till på ett annat vis.

Bl a lyder 2 § så här:

"2 § Rätten skall förklara att mannen i äktenskapet ej är fader till barnet, om
1. det är utrett att modern har haft samlag med annan än mannen under tid då barnet kan vara avlat och det med hänsyn till samtliga omständigheter är sannolikt att barnet har avlats av den andre,
2. det på grund av barnets arvsanlag eller annan särskild omständighet kan hållas för visst att mannen ej är barnets fader, eller
3. barnet har avlats före äktenskapet eller under det att makarna levde åtskilda och det ej är sannolikt att makarna ha haft samlag med varandra under tid då barnet kan vara avlat.

Godkänner mannen i äktenskapet skriftligen annan mans bekräftelse av faderskapet och har i fråga om bekräftelsen iakttagits bestämmelserna i 4 §, skall därigenom anses fastställt att mannen i äktenskapet ej är barnets fader. Bekräftelsen skall dock i detta fall alltid vara skriftligen godkänd av modern. Lag (1990:1526)."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den där siffran på tio procent tror jag inte riktigt på. Vad jag minns byggde den på att 10% av de test som utfördes visade på en annan pappa men det finns ju oftast en anledning till att man gör ett sånt test liksom.

Håller nog med dig om siffran. Brukar dock använda den till att skämta med frun om att jag bara har hennes ord på att barnen är mina... (även om jag nog har sannolikheten "emot mig" eftersom jag var där vid tillfället för befruktandet och det finns lite för många likheter i utseende/beteenden)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nja, riktigt så kan man inte säga. Det handlar om det som kallas för faderskapspresumtion, så det handlar om att när folk är gifta utgår man i första hand från att mannen är far till barnet, men annars inte. Det blir också lite knepigt att ha någon presumtion annars, för vad ska den utgå ifrån? Det kan ju i bästa fall fungera om endast två personer är skrivna på samma adress, men så är det inte nödvändigtvis.

Absolut, man kan alltid "överklaga", men gör man inget så anses man vara pappa bara genom att vara gift tillskillnad från sambos som måste skriva på faderskapsintyg. (skräckhistorien som brukar dyka upp är sambos där mamman dör under förlossning innan faderskap är fastställt (tips: man kan skriva på faderskapsintyg i förväg))

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter mycket, betalade runt 1500 även om det är ett gäng år sen..

Det beror på att juristen kommer att ta 10% när något händer.

Permalänk
Medlem

Ja, det är sant. Varför inte ta reda på hur det ligger till med faderskapet? Ring Skatteverket och begär ut information från folkbokföringen om dig själv. Eller be nån kompis. Det är offentlig handling som jag förstått det. Men du borde ju i så fall åkt på att betala underhåll kan man tycka... Sånt släpper väl inte Försäkringskassan (?).

Skrivet av azar:

Är det sant? Jag vet inte hur tjejen och hennes kille gjorde med faderskap eller hur deras situation ser ut idag. Vi har ju ingen kontakt som sagt. Jag har ju inte heller skrivit på något papper om att jag är pappa så det kanske aldrig ens kommer fram?
Tack allihopa för svaren, det kanske är bäst att kontakta en jurist och få alltihopa utrett. Inte direkt för att jag kommer lämna mycket efter mig som är värt att slåss om, men det vore skönt om min nuvarande familj slapp dras in i massa bråk över lite pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsv:

Ja, det är sant. Varför inte ta reda på hur det ligger till med faderskapet? Ring Skatteverket och begär ut information från folkbokföringen om dig själv. Eller be nån kompis. Det är offentlig handling som jag förstått det. Men du borde ju i så fall åkt på att betala underhåll kan man tycka... Sånt släpper väl inte Försäkringskassan (?).

Bör väl stå om man beställer rätt personbevis, typ familjebevis eller 120 - alla relationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Allmänna arvsfonden är dit arv går från personer som inte har några legala arvingar och inte heller har skrivit något (giltigt) testamente. Den delar ut pengar till allehanda saker och det har ingenting med att kräva ut arv i ett sammanhang där man anser att det gått till fel person(er). Sedan skulle förstås situationen kunna uppstå att det tros att det saknas arvingar, vilket visar sig vara felaktigt, och att någon därför skulle försöka få tag i ett arv som varit på väg till eller gått till Allmänna arvsfonden.

Jag tänkte på det som sades om att kräva tillbaka ett arv.

Om det ens är möjligt att faktiskt kunna få några pengar om de redan spenderats t.ex.