Problem med uppdatering Firefox (avaktiverad uppdatering och DisableAppUpdate)

Permalänk

Problem med uppdatering Firefox (avaktiverad uppdatering och DisableAppUpdate)

Av en händelse noterade jag i Firefox meddelandet "Din webbläsare hanteras av din organisation." Efter lite sökning hittade jag att det orsakar av att det finns en policy aktiv som heter "DisableAppUpdate". Detta i sin tur verkar ha avaktiverat uppdateringsfunktionen i Inställningar där det står "Uppdateringar är inaktiverade av systemadministratören". Jag kör Ubuntu och har två konton, ett admin-konto och ett vanligt konto som jag använder för vardagsbruk, så jag tänkte att det beror på att det inte är ett admin-konto, men så verkar det inte vara.

Hur kommer detta sig?

Permalänk
Medlem

@Mysterium:
Det kan vara så att det är inaktiverat genom en policies.json fil i program mappen.

Disable Updates in Firefox 63 and above

När jag gör det så får jag också "Din webbläsare hanteras av din organisation." när man tittar på inställningarna.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Är det inte helt enkelt så att Firefox är installerat via pakethanteraren och ska uppdateras genom pakethanteraren?

Pakethanteraren (APT) kan köra uppdateringarna under root-rättigheter, medan en vanlig användare som försöker uppdatera från Firefox inte har tillräckliga rättigheter. Därmed har den som paketerat Firefox valt att ställa in så att man inte kan köra uppdateringar direkt från Firefox. Har man inte pillat på sin Ubuntu-installation kommer man antagligen få erbjudanden om att uppgradera all mjukvara då och då.

Dessa kommandon borde uppdatera Firefox om pakethanteraren har en ny version tillgänglig:

sudo apt-get update sudo apt-get upgrade firefox

Numera finns det alternativa pakethanterare som kan användas jämte APT på Ubuntu, har man installerat ett paket via dem finns det ett annat sätt att uppdatera via den alternativa pakethanteraren.Snap och Flatpack är två alternativ - jag påstår att man bara bör installera program via dem om programmen inte redan finns tillgängliga via APT.

Om man kommer från Windows kan det vara svårt att förstå att uppdateringar av alla program kan skötas automatiskt, även för program som inte har egen uppdateringsfunktion.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Är det inte helt enkelt så att Firefox är installerat via pakethanteraren och ska uppdateras genom pakethanteraren?

Så måste det kanske vara. Det låter självklart nu när du säger det! Jag undrar bara om det ser ut på detta sätt för alla?