Macbook Pro 15" 2017 problem efter byte av tangentbord/ top case

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 15" 2017 problem efter byte av tangentbord/ top case

(Högst förvånad att jag inte hittar någon tråd ang. tangentbordsstrulet för Macbook Pro, har jag sökt dåligt?)

Jag har en Macbook Pro mid 2017, den köptes begagnad för cirka en månad sedan. Efter någon vecka reagerade jag på att G och J slog dubbelt var 5:e till 10:e gång. Detta var något jag var beredd på innan jag köpte datorn så jag lämnade in den till MacForum i GBG. Mottagandet har varit trevligt och de har varit tillmötesgående.

Problemet jag märkte direkt när jag kom hem efter den lagats var att baksidan sviktade och då kom även ett metalliskt knarrande ljud. Dagen efter ringde jag och frågade vad det kunde vara, teknikern i fråga föreslog att jag kunde testa att trycka på baksidan med båda handflatorna ifall det var två clips som inte satt sig ordentligt. Denna lösning fungerade inte. Så jag fick lämnat in datorn igen och de satte in ett nytt Top case och teknikern upplevde inget knarrande. Dum som jag var testade jag inte själv i butiken, istället litade jag på hans kommentar och la den i väskan och cyklade hem. När jag tog upp datorn och kollade så var det samma knarrande metalliska ljud fortfarande

Jag ringde direkt upp till service-teknikern och ifrågasatte detta. Han kunde inte svara på vad ljudet kommer ifrån och han vet inte riktigt hur han ska få bort det. Eventuellt kunde han testa att byta bottenplattan. Han sa också att ingen annan upplevt detta vad han hört och då byter de Top case hela tiden. Det är lite därför jag vänt mig hit. Är det någon som fått sitt Top case bytt och upplevt ett ljud om man pressar försiktigt mot undersidan av datorn? Och skulle det kunna vara skadligt i längden? Det är väl mest det jag är orolig över. Teknikern sa dock att den inte kan skadas av det då det inte finns något där som kan skadas. Garanti för tangentbordet har jag ju i 2 år till, men om detta skulle skapa problem om 6 - 12 månader så kanske jag bara får slänga datorn och det är ju inte riktigt planen...

Så, har någon märkt av att datorn ger ifrån sig ljud efter ett top case byte?
Kan det vara farligt att undersidan sviktar/ låter metallsikt/knarrande?
Borde jag kräva att den ska vara ljudlös som när jag lämnade in den eller är det meningslöst att driva detta?

(Undersidan är platt precis som den ska vara. Den buktar inte utåt eller är skev på något sett.)

Finns det en bättre tråd att ta detta i så lägger jag det gärna där. Men jag har sökt, men inte funnit.

Permalänk
Medlem

Min macbook air jag köpte 2010 gjort ett liknande ljud du beskriver. Jag skruvande upp skruvarna och skruvade tillbaka dem så förändrade jag ljudet och efter ett tag gick det bort. Var metal mot metal och lite rörelse som skapade ljudet. Alltså de 2 olika styckena, och botten sviktar mer än resten av chassit när man sätter tryck på det.

Permalänk
Medlem

@Sidde: Okej tack! Det låter ju betryggande! Han sa att det troligtvis kunde försvinna med tiden när jag pratade med honom idag. Men då jag betalat 13500kr för datorn så är jag inte supersugen på att den ska paja för att de gjort fel. Nu säger jag inte att de har gjort fel, men om det nu skulle vara så.