"Delay" på Windows anslutning till NAS vid uppstart

Permalänk
Medlem

"Delay" på Windows anslutning till NAS vid uppstart

Hej!

Har ett problem som inte är begränsnade men något störande.

Varje gång jag startar Windows får jag en popupp som säger att jag saknar kontakt till min NAS (RPI4 m Samba), vilket försvinner så fort jag går in på den via utforskaren.

Finns det något sätt att säga till Windows att "vänta" med att söka efter anslutna nätverksenheter tills mitt nätverk är anslutet? (Tar ~2 sekunder efter varje uppstart)

Mvh
Daniel

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv

Detta funkade förut. Vet ej om det är detsamma i W10, vilket jag antar.

https://docs.microsoft.com/en-us/previous-versions/technet-ma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Detta funkade förut. Vet ej om det är detsamma i W10, vilket jag antar.

https://docs.microsoft.com/en-us/previous-versions/technet-ma...

Ingen lycka, har fortfarande ingen anslutning till NAS vid uppstart, förän jag aktivt klickar och går in på den.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det finns väl en bock att markera för automatisk inlogging i samband när du skapar nätverksvolymen, det är inte samma ruta som du senare markerar för att den skall komma ihåg inloggningsuppgifterna då de just aktiveras först när du skall gå in på aktuella nätverksvolym.

Så du får ta bort dina nätverksvolymerna igen och återskapa dem och titta noga på var frågeruta att du bockar in rätt funktion för de olika stegen gissar jag - det är inte helt logiskt att man ser dessa och förstår vad som egentligen menas med dem och vilket steg i kedjan de används...

Permalänk
Inaktiv

Har alltid haft så på mina 2 NAS, inget jag brukar bry mig om eftersom de alltid funkar så fort man klickar på respektive disk i varje NAS.

Permalänk
Medlem

En osnygg lösning borde väl kunna vara att schemalägga en batchfil som tar bort mappningarna när man stänger av, och sen schemalägga en annan batchfil som mappar om delningarna vid uppstart, och med en delay på den.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem på win10. Jag har löst problemet genom att ta bort "återanslutning vid uppstart". Manuell anslutning går snabbt eftersom rätt adress dyker upp som val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det finns väl en bock att markera för automatisk inlogging i samband när du skapar nätverksvolymen, det är inte samma ruta som du senare markerar för att den skall komma ihåg inloggningsuppgifterna då de just aktiveras först när du skall gå in på aktuella nätverksvolym.

Så du får ta bort dina nätverksvolymerna igen och återskapa dem och titta noga på var frågeruta att du bockar in rätt funktion för de olika stegen gissar jag - det är inte helt logiskt att man ser dessa och förstår vad som egentligen menas med dem och vilket steg i kedjan de används...

Gjort detta och dem är satta som "Reconnect at sign-in", vilket jag förutsätter är någonlunda samma på svenska..

Fortfarande ingen lycka. Kommer en pop-up att Windows saknar anslutning till nätverksenhet, och någon sekund senare ansluter nätverket och det går finfint att ansluta manuellt, men jag är ute efter att det är automatiskt är anslutet vid start då flera program saknar anslutning till nätverksenheten efter start och måste således startas om varje gång för att få kontakt.

Skrivet av Irre:

Jag har samma problem på win10. Jag har löst problemet genom att ta bort "återanslutning vid uppstart". Manuell anslutning går snabbt eftersom rätt adress dyker upp som val.

Skickades från m.sweclockers.com

Se ovan

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Skript med net use (inte persistant) skulle nog lösa biten med uppmappningen. Testa att lägga det som en scheduled task med trigger datorstart. Förhoppningsvis kan skriptet köras klart innan inloggning, är det tjänster som drar igång kan du klart lägga dem med fördröjd start.

Skickades från m.sweclockers.com