Nvidias strömningstjänst Geforce Now passerar en miljon nya användare

Permalänk
Melding Plague

Nvidias strömningstjänst Geforce Now passerar en miljon nya användare

Geforce Now lanserades skarpt i början av februari och nu rapporterar Nvidia att över en miljon nya användare börjat använda den strömmande speltjänsten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Jag är en utav dem. Supernöjd än så länge. Knappt några kötider och lite lagg med FiberKoax.
Funderar på att sälja min ordentliga speldator och endast ha kvar en C2Q (kanske uppdatera till tidig i5) med GTX 960 för de få spelen som saknas.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Känns väntat! Hoppas Activision/Blizzard inser sitt misstag så detta kan bli något bra! Denna tjänst är så mycket mer intressant än stadia

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Härligt, riktigt bra tjänst.
Man kan sälja sin speldator och köpa något billigt att spela på.

Bra att man går mot att behöva färre kärnor än flera i spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man är svensk kund och kör Geforce now, var sitter servrarna?

Är det i Sverige eller någonstans i utlandet?

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Kötid?! Vilket år lever vi i?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har använt GFN ett par gånger senaste veckan och det funkar faktiskt skrämmande väl, får en att undra varför man byggde senaste datorn :I
På jobbet så kan jag enkelt hoppa in och röja lite Elder Scrolls Online på min sunkiga jobblaptop via wifi och det känns som att spela på datorn hemma, minus upplösningen då.
Hade varit perfekt att köra hemma också om det gick att välja större upplösningar än 1080p

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

Hade varit perfekt att köra hemma också om det gick att välja större upplösningar än 1080p

Detta. Någon som vet när de tänkt introducera högre upplösningar? Bara 1440p hade gjort mig till en kund.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@Eric Hjalmarsson: Kötid?! Vilket år lever vi i?

Det har varit 10-30 sekunder för mig. Ändå helt okej med tanke på att jag får använda Nvidias dator gratis.
Lär stiga i och med att fler går med och börjar använda tjänsten, men jag är helt klart okej med att kolla lite YouTube medan man står i kö.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Äger en brödrost till dator men som funkar till det här. Men är lite orolig för att köpa spel eftersom bolagen kan dra sig ur när som helst. Då sitter jag med ett spel på Steam som jag inte kan spela på min potatis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag är en utav dem. Supernöjd än så länge. Knappt några kötider och lite lagg med FiberKoax.
Funderar på att sälja min ordentliga speldator och endast ha kvar en C2Q (kanske uppdatera till tidig i5) med GTX 960 för de få spelen som saknas.

Jag har just nu gratis varianten, hur läge får man spela om man betalar för tjänsten?
Är ju inte kul om dem bara ökar den 1 timma och 30 minuter 😜

Permalänk
Medlem

Har bara testat Kingdom come på mobilen ovh är chockad över hur bra det funkar. Har en xbox controller och...fungerar riktigt bra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jag har just nu gratis varianten, hur läge får man spela om man betalar för tjänsten?
Är ju inte kul om dem bara ökar den 1 timma och 30 minuter 😜

Tror det är 6 timmar om man har pro

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Härligt, riktigt bra tjänst.
Man kan sälja sin speldator och köpa något billigt att spela på.

Bra att man går mot att behöva färre kärnor än flera i spel.

Om man har tur att få det att flyta på, för mig är geforce now värdelöst, grafiken är lätt suddig och känns som input lag är över 100 ms, trots 100 mbit fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av talonmas:

Äger en brödrost till dator men som funkar till det här. Men är lite orolig för att köpa spel eftersom bolagen kan dra sig ur när som helst. Då sitter jag med ett spel på Steam som jag inte kan spela på min potatis

Bättre än Stadia i alla fall där du köper spelen i strömningstjänsten. I steam kan du i alla fall spela lokalt om Geforce Now stängs ned.

Skrivet av ExcZist:

Jag har just nu gratis varianten, hur läge får man spela om man betalar för tjänsten?
Är ju inte kul om dem bara ökar den 1 timma och 30 minuter 😜

Betalar man får man spela i 6 timmar i sträck.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Om man har tur att få det att flyta på, för mig är geforce now värdelöst, grafiken är lätt suddig och känns som input lag är över 100 ms, trots 100 mbit fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror säkert på fiberuppkoppling och leverantör, vissa har ju samma med stadia tydligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Bättre än Stadia i alla fall där du köper spelen i strömningstjänsten. I steam kan du i alla fall spela lokalt om Geforce Now stängs ned.
Betalar man får man spela i 6 timmar i sträck.

Lite snålt kanske 😅

Permalänk
Medlem

Kom precis att tänka på en sak. Varför kör man inte samma koncept med folks jobb-laptops?

Det borde ju vara ännu mindre känsligt för ev. lagg (?)

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av ExcZist:

Lite snålt kanske 😅

Är 6 timmar snålt?
Kön du måste sitta i efter 6 timmar är alltså under en minut.
Man borde ju lämna datorn för att gå på toaletten om inget annat.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Woaini: Det gör man typ redan, antingen direkt via rdp, över ssh eller dylikt

Bonus: Microsoft kommer börja pusha hårt för visual studio online under kommande året: https://visualstudio.microsoft.com/services/visual-studio-onl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Kom precis att tänka på en sak. Varför kör man inte samma koncept med folks jobb-laptops?

Det borde ju vara ännu mindre känsligt för ev. lagg (?)

Du menar streamar jobbet? Det är väl det tunna klienter var på 80/90 talen. Borde gå men svårt med nätverk när man inte är på wifi/fiber

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Kom precis att tänka på en sak. Varför kör man inte samma koncept med folks jobb-laptops?

Det borde ju vara ännu mindre känsligt för ev. lagg (?)

Vi gör så med t ex vårt underhållssystem, trendprogram (IDUS, Autarch) m. fl. Remote client. Om det är det du menar, jag är bara slutanvändare, inte IT-systemkunnig

Permalänk
Medlem

Vidhåller att den absolut största fördelen med denna typ av tjänster är om dom förhindrar fuskande i multiplayer. Tänk att t.ex. kunna spela CS GO utan fuskare (eller om det nu är så att jag som halvdan spelare alltid paras ihop med världens bästa spelare med övernaturliga förmågor). Men då krävs det väl att man kan stänga ute alla som inte kör via molnet, vet inte om det är möjligt idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Kom precis att tänka på en sak. Varför kör man inte samma koncept med folks jobb-laptops?

Det borde ju vara ännu mindre känsligt för ev. lagg (?)

Det har man gjort de senaste 10 åren. Det var där det började

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Så när AMD väl kommer till bordet är det alltså inget man längre behöver då det räcker med en gammal i5a från 2011 med lite ram för att göra allt en vanlig desktopdator behöver i prestanda nu när vi alltså inte ens behöver varken CPU eller gpu kraft.

Lite skrämmande ändå att pengen vi konsumenter som vill spela mycket kommer vida överstiga vad hårdvaran man själv förut fått betala för i datorn som nu någon annan gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Så när AMD väl kommer till bordet är det alltså inget man längre behöver då det räcker med en gammal i5a från 2011 med lite ram för att göra allt en vanlig desktopdator behöver i prestanda nu när vi alltså inte ens behöver varken CPU eller gpu kraft.

Lite skrämmande ändå att pengen vi konsumenter som vill spela mycket kommer vida överstiga vad hårdvaran man själv förut fått betala för i datorn som nu någon annan gör.

Skickades från m.sweclockers.com

De som inte nöjer sig med amd prestanda vilket är runt 1080ti med 5700xt, lär ändå inte nöja sig med upplevelsen man får genom att strömma spelen. Detta är något som passar bra för folk som inte är så kräsna.
Jag skulle exempelvis säkert kunna nöja mig med detta om de stödjer 3440x1440 och har bra stöd för VR. Men jag spelar mest långsamma spel.
Tror inte någon som spelar starcraft eller CS orkar med extra latens.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Att ha en miljon gratisanvändare är ju inte riktigt samma sak som att ha en miljon som betalar.

Bör det inte bli något i stil med det här:
Vinst = Intäkter från prenumeranter - kostnad för prenumeranter - kostnad gratisanvändare

Intäkter från x prenumeranter = x*59kr
Kostnad för x prenumeranter = x*(elkostnad1)
Kostnad för y gratisanvändare = y*(elkostnad2)
Totalt antal användare = x+y

Frågan är då: Hur stor andel av alla användare ska vara prenumeranter för att det ska gå runt?

Känns som Microsoft och Sony kommer att ha en bättre utgångspunkt för att få in mer pengar per prenumeration, ha attraktivare deals med spel och lägre driftkostnader.

Skrivet av pv2b:

Om man är svensk kund och kör Geforce now, var sitter servrarna?

Är det i Sverige eller någonstans i utlandet?

Om jag läser det rätt så finns det servrar i STockHolm (NP-STH-01 , NP-STH-02). EU Northwest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det har man gjort de senaste 10 åren. Det var där det började

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså jag menar Word,Excel,ppt, outlook osv.vanliga kontorsprogram.
Jag tror det är.lokalt installerat på våra laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Lite snålt kanske 😅

Hur är det snålt, betalar du för PRO så får du prio i kön, och du får spela 6 timmar, efter det så är det ju bara att köa om och börja spela 6 timmar igen om du nu vill spela 12 timmar med en liten paus.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Alltså jag menar Word,Excel,ppt, outlook osv.vanliga kontorsprogram.
Jag tror det är.lokalt installerat på våra laptops.

På jobbet har vi massa HP burkar liknande denna https://www.newegg.com/hp-t610e-wes09-thin-client/p/N82E16859...
Där ligger allt på servern och vi kan komma åt alla program som vi kan med de vanliga datorerna. Prestandan är totalt värdelös, men vet inte om det beror på servern eller klienten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb