Köpråd grafikkort runt 3 000 samt assistans med moderkort och fläktar

Permalänk
Medlem

Köpråd grafikkort runt 3 000 samt assistans med moderkort och fläktar

Hej!

Jag tänkte införskaffa en ny dator till hemmet. Jag ska främst spela spel (typ wow, battlefield, wolcen, diablo) men även arbeta i Excel och då behöver jag dubbla skärmar (har redan två 1080 60hz).

Jag har kikat runt lite på forumet och kommit fram till nedan delar. Vilket grafikkort kan ni rekommendera till nedan bygge samt stödjer flera skärmar?

Finns det något annat moderkort som passar bättre till bygget än det jag plockat ut? Är det något annat jag missar? Vilken fläktstorlek skall jag ha 120 eller 140? Några rekommendationer där?

https://komponentkoll.se/bygg/sGHyr

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du bör klara dig med de fläckt at som följer med chassit. Skulle köppt ett beg grafikkort typ 1080ti och Windows på eBay för typ 50kr för att få mer pengar till grafikkort. Moderkort har jag ingen koll på

Permalänk
Medlem

MSI B450 Tomahawk MAX är nog det bästa moderkortet du kan få för pengarna och det funkar garanterat direkt med Ryzen 3000 serien utan en massa strul med BIOS etc.

Grafikkort med den budgeten och spel i 1080p hade jag nog landat på ett GTX 1660 Super, eller om man går upp lite till ett 2060/2060 Super om man hittar en bra deal.

Sen hade jag personligen hellre köpt en billigare 1TB NVMe SSD typ Crucial P1 M.2 2280 1TB för typ samma pengar som Samsung 970 och helt skippat den mekaniska disken om du klarar dig med 1TB totalt och kanske komplettera med en SATA SSD senare om du har behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

MSI B450 Tomahawk MAX är nog det bästa moderkortet du kan få för pengarna och det funkar garanterat direkt med Ryzen 3000 serien utan en massa strul med BIOS etc.

Grafikkort med den budgeten och spel i 1080p hade jag nog landat på ett GTX 1660 Super, eller om man går upp lite till ett 2060/2060 Super om man hittar en bra deal.

Sen hade jag personligen hellre köpt en billigare 1TB NVMe SSD typ Crucial P1 M.2 2280 1TB för typ samma pengar som Samsung 970 och helt skippat den mekaniska disken om du klarar dig med 1TB totalt och kanske komplettera med en SATA SSD senare om du har behovet.

Detta var solida råd och låter som det jag tänkte skriva

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Plygflan:

Vilken fläktstorlek skall jag ha 120 eller 140? Några rekommendationer där?

Följer med tillräckligt många tillräckligt bra fläktar för att kyla ett system som detta.

Dold text
Skrivet av b1ghen:

MSI B450 Tomahawk MAX är nog det bästa moderkortet du kan få för pengarna och det funkar garanterat direkt med Ryzen 3000 serien utan en massa strul med BIOS etc.

Tomahawk Max har endast 1 M.2 plats, helt befängt på ett moderkort i den prisklassen. Men det har bäst VRM, så skall man överklocka mycket är det vettigt.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Asus ROG Strix B450-F Gaming VS MSI B450 Tomahawk Max

  • 2st USB 2.0, 4st USB 3.0, 2st USB 3.1 Gen 2 (2st USB 2.0, 2st USB 3.0, 2st USB 3.1 Gen 2 på MSI B450 Tomahawk Max)

  • Displayport & HDMI 2.0 (vilka båda saknas på MSI B450 Tomahawk Max)

  • Optisk S/PDIF (vilket saknas på MSI B450 Tomahawk Max)

  • 3st PCIe x16 (2st på MSI B450 Tomahawk Max)

  • inbyggd I/O shield

  • 2st M.2 (endast 1 på MSI B450 Tomahawk Max)

  • 4st RAM slots

  • Intel I211-AT (medan MSI B450 Tomahawk Max kör Realtek RTL8111H som kan ge högre CPU load vid stor nätverksanvändning (Intel i211 vs Realtek RTL8111E)

  • Trevligt BIOS

Enda nackdelen jag kan se med ASUS moderkortet är VRM och VRM kylning. Som dock enkelt klarar en 2700X på 4,2GHz om man har en fläkt bak som man alltid brukar ha.
https://youtu.be/EqQcgwz1hYA?t=307

Personligen hade jag sparat några hundralappar och kört på Asrock.
Finns med i videon, helt okej VRM, 2st M.2 och väldigt billigt.

Skrivet av b1ghen:

Sen hade jag personligen hellre köpt en billigare 1TB NVMe SSD typ Crucial P1 M.2 2280 1TB för typ samma pengar som Samsung 970 och helt skippat den mekaniska disken om du klarar dig med 1TB totalt och kanske komplettera med en SATA SSD senare om du har behovet.

Allting man har behöver inte vara på SSD.
Om TS valt över 1TB för att hen behöver över 1TB är dessa 3TB väldigt mycket lagring för pengarna

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

MSI B450 Tomahawk MAX är nog det bästa moderkortet du kan få för pengarna och det funkar garanterat direkt med Ryzen 3000 serien utan en massa strul med BIOS etc.

Grafikkort med den budgeten och spel i 1080p hade jag nog landat på ett GTX 1660 Super, eller om man går upp lite till ett 2060/2060 Super om man hittar en bra deal.

Sen hade jag personligen hellre köpt en billigare 1TB NVMe SSD typ Crucial P1 M.2 2280 1TB för typ samma pengar som Samsung 970 och helt skippat den mekaniska disken om du klarar dig med 1TB totalt och kanske komplettera med en SATA SSD senare om du har behovet.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Följer med tillräckligt många tillräckligt bra fläktar för att kyla ett system som detta.

Tomahawk Max har endast 1 M.2 plats, helt befängt på ett moderkort i den prisklassen. Men det har bäst VRM, så skall man överklocka mycket är det vettigt.
Personligen hade jag sparat några hundralappar och kört på Asrock.
Finns med i videon, helt okej VRM, 2st M.2 och väldigt billigt.
https://komponentkoll.se/bild/krBaM.png
Allting man har behöver inte vara på SSD.
Om TS valt över 1TB för att hen behöver över 1TB är dessa 3TB väldigt mycket lagring för pengarna
https://komponentkoll.se/bild/hTdSx.png

Ett stort tack för era svar!

Har landat i:

Vet ni om man behöver uppdatera moderkortet enligt nedan?:
AMD Ryzen 5 3600sync_problemASRock B450 Pro4 Moderkort
Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (Endast X570-kort har garanterat stöd)

Kommer köpa win10 från ebay eller dyl.
Något tips på 1660 super alternativt 2060 super?

/MVH

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Plygflan:

Vet ni om man behöver uppdatera moderkortet enligt nedan?:
AMD Ryzen 5 3600sync_problemASRock B450 Pro4 Moderkort
Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken.

Borde inte behöva göras, men kolla med butiken för att vara säker.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Borde inte behöva göras, men kolla med butiken för att vara säker.

Okej, tack så mycket!

Är Nvidia RTX 2060 super FE värt 3000?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Plygflan:

Är Nvidia RTX 2060 super FE värt 3000?

Begagnat? 2060 Super kostar från 4200 kronor nytt.
Det presterar bättre i de flesta spel än ett GTX 1080 som också kostar 3000 kronor begagnat, så aaa.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Begagnat? 2060 Super kostar från 4200 kronor nytt.
Det presterar bättre i de flesta spel än ett GTX 1080 som också kostar 3000 kronor begagnat, så aaa.

Tack, ja det fanns begagnat nära mig!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Plygflan:

Tack, ja det fanns begagnat nära mig!

Riktigt bra begagnatpris faktiskt!
Tradera RTX 2060 Super

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Tomahawk Max har endast 1 M.2 plats, helt befängt på ett moderkort i den prisklassen. Men det har bäst VRM, så skall man överklocka mycket är det vettigt.
Personligen hade jag sparat några hundralappar och kört på Asrock.
Finns med i videon, helt okej VRM, 2st M.2 och väldigt billigt.
https://komponentkoll.se/bild/krBaM.png

Håller med om att 1st M.2 är i snålaste laget på Tomahawk, dock ska man veta att andra M.2 porten på Asrock "bara" kör i PCI-E 2x hastighet och inte 4x så man kan inte tillgodoräkna sig all prestanda från en modern NVMe.

Har byggt med en del sådana Asrock kort med (både ATX och mATX) och de är helt ok som du säger, speciellt för priset man betalar. Funderar man på att slänga in en 3900X eller 3950X om några år så hade jag hellre kört med Tomahawk kortet dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Riktigt bra begagnatpris faktiskt!
Tradera RTX 2060 Super

Skrivet av b1ghen:

Håller med om att 1st M.2 är i snålaste laget på Tomahawk, dock ska man veta att andra M.2 porten på Asrock "bara" kör i PCI-E 2x hastighet och inte 4x så man kan inte tillgodoräkna sig all prestanda från en modern NVMe.

Har byggt med en del sådana Asrock kort med (både ATX och mATX) och de är helt ok som du säger, speciellt för priset man betalar. Funderar man på att slänga in en 3900X eller 3950X om några år så hade jag hellre kört med Tomahawk kortet dock.

Ett stort tack för hjälpen! Blev tillslut nedan:

Sitter och skriver inlägget från nya datorn nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plygflan:

Ett stort tack för hjälpen! Blev tillslut nedan:
https://komponentkoll.se/bild/CaIIH.png

Sitter och skriver inlägget från nya datorn nu

Ser bra ut! Hoppas du blir nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com