GTX 970 som tappar minnet

Permalänk
Medlem

GTX 970 som tappar minnet

Jag har ett problem med ett EVGA GTX 970 SSC som tappar minnet.

Efter att ha varit strömlöst (PSUn avstängd) över en natt så får jag error code 43 i device managern samt memory size 0 MB i GPU-Z.

Min lösning på detta är att flasha om bios med den bios som redan finns på kortet och som jag kan spara ner via GPU-Z. Efter detta fungerar kortet klockrent tills nästa gång PSUn varit avstängd och man får utföra samma manöver igen.

Någon som råkat ut för liknande och har någon mer permanent lösning?

Permalänk
Hedersmedlem

@svbg79: Aldrig hört talas om ett sådant fel. Låter som att någon elektrisk komponent på kortet har dött, lite som ett CMOS-batteri på ett moderkort.

Permalänk
Medlem

Jo märkligt är det, känns som om någon konding gett upp helt enkelt. Hittar ingen som haft liknade problem vilket är lite surt. Jaja inte hela världen men lite surt är det iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering mest för om det är någon med liknande problem.

Det var fel på ett par av VRMerna efter dessa bytts så fungerar det klockrent. Har dock inte hittat någon som fått liknande symptom vid detta fel vilket är lite konstigt. Slutet gott allting gott iaf och husfriden är återställd (det var sonens kort).

Permalänk
Medlem

@svbg79: Skönt att det löse sig för er och underbart att du skrev med en uppdatering ifall någon hittar tråden vid ett senare datum och har samma problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av svbg79:

En liten uppdatering mest för om det är någon med liknande problem.

Det var fel på ett par av VRMerna efter dessa bytts så fungerar det klockrent. Har dock inte hittat någon som fått liknande symptom vid detta fel vilket är lite konstigt. Slutet gott allting gott iaf och husfriden är återställd (det var sonens kort).

Hur hittade du ersättningskomponenter och hur bytte du dem? Kunde du bara löda dit nya?

/noob

Permalänk
Medlem

Jag mätte upp de felaktiga och köpte samma på mouser. Sen avlödade jag de trasiga med varmluft och lödade på de nya. Låter enkelt men var grymt tidskrävande då jag inte pysslat med SMD lödning tidigare.