Laga Marshall Stanmore högtalare, hjälp med elschema!

Permalänk
Medlem

Laga Marshall Stanmore högtalare, hjälp med elschema!

Hej Clockers, finns det någon här som är en jäkel på elscheman? Har kommit över en billig marshall stanmore som jag tänkte laga och har läst mig fram på lite olika forum att det finns en komponent som kan strula.

Bifogade bilder visar bild på dels PCB:n och dels på elschemat en användare har laddat upp på ett annat forum. PCB:n jag har är precis samma, alltså version 1 av stanmore-högtalaren.

Bild1: https://imgur.com/a/1oT5PS8

Bild2: https://imgur.com/a/ap5bFap

Det som ska strula för honom och får felet fixat är en vad han kallar ''3.3/50 volts e cap'' och jag kan för bövelen inte få till var just den komponenten sitter så att jag kan mäta den ordentligt. Man kan se på schemat han har ritat upp var den mäter just 3,3/50, ungefär i mitten av schemat, ser ut som en treudd med en pil.

Någon som kan lura ut det?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är en elektrolyt-kondensator som sitter på primärsidan.
Antagligen 50V och 3.3µF eller nåt sånt.

Den borde sitta uppe till höger i bild.
Där sitter det tre stycker caps på en vertikal rad helt i kanten av PCB'n. På en av dessa borde det stå 50V 3.3µF.
Gissar på att det är den översta kanske. Men kolla så ser du

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Det är en elektrolyt-kondensator som sitter på primärsidan.

Tack! Ska kika, återkommer!
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Tack! Ska kika, återkommer!
Mvh

Här uppe
https://imgur.com/a/9WI7Feu

Där blixten är som starkast är sekundärsidan.
Du kan att man har delat upp PCB'n i två delar typ ett en tydlig skiljelinje. På ena sidan har man mains och på andra lågspänning.

Men det ska ju sitta en transfomrator till från primär till sekundär som du saknar på bilden iallafall.
Hoppas du har den på plats, annars blir det svårt

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Här uppe
https://imgur.com/a/9WI7Feu

Där blixten är som starkast är sekundärsidan.
Du kan att man har delat upp PCB'n i två delar typ ett en tydlig skiljelinje. På ena sidan har man mains och på andra lågspänning.

Men det ska ju sitta en transfomrator till från primär till sekundär som du saknar på bilden iallafall.
Hoppas du har den på plats, annars blir det svårt

Tack för att du hjälper en novis haha!

Hittat den och precis som du säger, 3,3uf 50v. Med AC på multimetern får jag den bara att mäta upp till 0,97 (Edit: 2,7, hade inte slagit på strömmen), så kanske är värt att byta ut den då?

Haha, ja, du tänker på den stora platsen som är tom? Den sitter på min pcb! Bilden som är länkad till är killens som har skrivit elschemat. Tror bara han har lött bort den av någon anledning. Ingenting saknas på pcbn jag har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Tack för att du hjälper en novis haha!

Hittat den och precis som du säger, 3,3uf 50v. Med AC på multimetern får jag den bara att mäta upp till 0,97 (Edit: 2,7, hade inte slagit på strömmen), så kanske är värt att byta ut den då?

Haha, ja, du tänker på den stora platsen som är tom? Den sitter på min pcb! Bilden som är länkad till är killens som har skrivit elschemat. Tror bara han har lött bort den av någon anledning. Ingenting saknas på pcbn jag har!

Kul att hjälpa till 😊

Humm, 3.3V är max rating för kondensatorn, så att du mäter 2.7 behöver inte betyda att nåt är fel.
Hur ser toppen på kondensatorn ut?
Elektrolytkondensatorer brukar svälla när de blir dåliga. Så toppen buktar ut, kan du se nåt sånt?

Kondensatorn är en del av switch-kretsen som omvandlar 230V från väggen till nåt mer användbart, typ 24V DC.

Vad är egentligen problemet med hela utrustningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Tack för att du hjälper en novis haha!

Hittat den och precis som du säger, 3,3uf 50v. Med AC på multimetern får jag den bara att mäta upp till 0,97 (Edit: 2,7, hade inte slagit på strömmen), så kanske är värt att byta ut den då?

Haha, ja, du tänker på den stora platsen som är tom? Den sitter på min pcb! Bilden som är länkad till är killens som har skrivit elschemat. Tror bara han har lött bort den av någon anledning. Ingenting saknas på pcbn jag har!

Vad mäter du med och vilken enhet?

Kondensatorer och spolar är svåra att mäta med en multimeter och värdet du mäter behöver inte betyda att den laddat ström som den ska...

Varför tror du att just den ska vara trasig? Den ser ganska hel ut på bilden.

Transformatorn som ska sitta i mitten på bilden saknas ju helt (vita rektangeln uppe och lite åt höger med 10 stora lödpunkter (5 uppe, 5 nere)), koppla inte in ström innan den är på plats, den kommer troligen påverka dina mätvärden...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: missade att det inte var din bild...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Hittat den och precis som du säger, 3,3uf 50v. Med AC på multimetern får jag den bara att mäta upp till 0,97 (Edit: 2,7, hade inte slagit på strömmen), så kanske är värt att byta ut den då?

För att kontrollera kondensatorn behöver du först och främst en multimeter (eller annat verktyg) med kapacitansmätning. En enklare multimeter har det sällan. För det andra behöver du löda loss kondensatorn ur kretsen för att kunna få ett korrekt värde. Kondensatorn skall ha en kapacitans på 3.3μF (mikrofarad). "50" anger kondensatorns spänningstolerans, att den skall hantera upp till 50V.

Att basera en reparation på att a) den fungerar inte och b) andra har sagt att den här komponenten kan krångla låter som ytterst skakig grund. Du får börja med att beskriva felsymptomen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Kul att hjälpa till 😊

Humm, 3.3V är max rating för kondensatorn, så att du mäter 2.7 behöver inte betyda att nåt är fel.
Hur ser toppen på kondensatorn ut?
Elektrolytkondensatorer brukar svälla när de blir dåliga. Så toppen buktar ut, kan du se nåt sånt?

Kondensatorn är en del av switch-kretsen som omvandlar 230V från väggen till nåt mer användbart, typ 24V DC.

Vad är egentligen problemet med hela utrustningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Den ser definitivt normal ut, inga svullnader. Problemet är att högtalaren inte startar över huvud taget, inget liv alls, zero! När man drar igång strömmen så hör man ett svagt ''visslande'' från nätdelen.

Jag har utgått från felsökningen från denna tråd: https://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=66580

Det är på sida 2 som personen laddar upp schemat och han har förklarat att han hade samma symptom på sin högtalare, när han bytte ut denna komponent som vi har diskuterat så löste sig hans problem, ansåg därmed att det var det första jag kunde prova att byta ut.

Skrivet av medbor:

Vad mäter du med och vilken enhet?

Kondensatorer och spolar är svåra att mäta med en multimeter och värdet du mäter behöver inte betyda att den laddat ström som den ska...

Varför tror du att just den ska vara trasig? Den ser ganska hel ut på bilden.

Transformatorn som ska sitta i mitten på bilden saknas ju helt (vita rektangeln uppe och lite åt höger med 10 stora lödpunkter (5 uppe, 5 nere)), koppla inte in ström innan den är på plats, den kommer troligen påverka dina mätvärden...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: missade att det inte var din bild...

Inte min bild, men ser precis likadant ut (förutom då att min pcb är komplett och inga delar är avtagna). Har utgått från denna tråd i felsökningen: https://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=66580

På sida två lägger en medlem upp bild på schemat och bilden som jag har länkat här och beskriver att han har ersatt just denna komponent vilket har fått högtalaren att fungera igen. Tänkte således att det kunde vara en bra plats att börja på då han hade samma symptom på högtalaren som jag, nämligen att den inte fungerar över huvud taget, det visslar lite lågt från nätdelen, men inte mer än så.

Skrivet av twit:

För att kontrollera kondensatorn behöver du först och främst en multimeter (eller annat verktyg) med kapacitansmätning. En enklare multimeter har det sällan. För det andra behöver du löda loss kondensatorn ur kretsen för att kunna få ett korrekt värde. Kondensatorn skall ha en kapacitans på 3.3μF (mikrofarad). "50" anger kondensatorns spänningstolerans, att den skall hantera upp till 50V.

Att basera en reparation på att a) den fungerar inte och b) andra har sagt att den här komponenten kan krångla låter som ytterst skakig grund. Du får börja med att beskriva felsymptomen.

Hej! Då får jag löda av den och mäta igen! Jag har baserat felsökningen på denna tråd:

https://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=66580

På sida 2 laddar en person upp bild på sitt pcb och ett schema han har ritat (båda bilderna som är länkade till i första inlägget). Och hans pcb hade precis samma symptom som mitt, vilket är att högtalaren inte fungerar över huvud taget och att det visslar svagt från nätdelen, men när han bytte ut just denna komponent så åtgärdades problemet och högtalaren fungerade som den skulle igen. Tänkte således att det var en bra utgångspunkt att börja i!

Kom gärna med förslag hur jag kan fortsätta felsökningen!

Edit: Har lött av den nu, men min multimeter har inte kapacitansmätning, tips på någon upp till 500kr som skulle duga för detta och annat amatörreparationsarbete?

Kan denna funka?

Länk: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/matinstrument/m...

Permalänk
Medlem

Det är billigare att bara köpa en kondis i så fall och testa att byta.
https://www.electrokit.com/produkt/upw1h3r3mdd-3-3uf-50v-105c...

Blir ju såklart dumt med frakt etc men ändå.
Du kan kanske hitta nån konding i nån elektronik du har tänkt att slänga och ta den annars.

Om det tjuter från nätdelen så är det säkert nåt vajsing med switchningen.
Så det kan vara att det löser dina problem. Är ingen expert på exakt hur det fungerar i praktiken tyvärr..

Visa signatur

Citera för svar..