Bästa fläktar med fokus på volym

Permalänk
Medlem

Bästa fläktar med fokus på volym

Tjena, har för tillfället ett Fractal Define R6 chassi med Corsair HD120 fläktar (3 in och 3 ut) och en biffig bequiet-cpu cooler, inga radiatorer. Har nu tröttnat på att fläktarna är så otroligt högljudda när jag spelar, så har tänkt satsa på nya tysta fläktar.

De behöver inte ha RGB, gärna svarta eller vita (noctuas bruna är tyvärr för brunt) men det viktiga är volymen. Några tips? Försökte sätta mig in i hurudana fläktar jag bör skaffa men finns otroligt många olika modeller med olika specs.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av feliz:

Tjena, har för tillfället ett Fractal Define R6 chassi med Corsair HD120 fläktar (3 in och 3 ut) och en biffig bequiet-cpu cooler, inga radiatorer. Har nu tröttnat på att fläktarna är så otroligt högljudda när jag spelar, så har tänkt satsa på nya tysta fläktar.

De behöver inte ha RGB, gärna svarta eller vita (noctuas bruna är tyvärr för brunt) men det viktiga är volymen. Några tips? Försökte sätta mig in i hurudana fläktar jag bör skaffa men finns otroligt många olika modeller med olika specs.

ta bort typ 4 av dina nuvarande fläktar. 2 fläktar 1st in, 1st ut minus eventuella fläktar på vattenkylare i den riktning du kör luften genom kylaren.

tror de var jays 2 cent eller va han heter eventuellt Linus tech tips minns inte som testade detta för nått år sen om fler fläktar verkligen blev bättre och kontentan var typ att allt över typ 2 fläktar gav i stort sett ingen förbättring alls bara extra ljudnivå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ta bort typ 4 av dina nuvarande fläktar. 2 fläktar 1st in, 1st ut minus eventuella fläktar på vattenkylare i den riktning du kör luften genom kylaren.

tror de var jays 2 cent eller va han heter eventuellt Linus tech tips minns inte som testade detta för nått år sen om fler fläktar verkligen blev bättre och kontentan var typ att allt över typ 2 fläktar gav i stort sett ingen förbättring alls bara extra ljudnivå.

Jag skulle nog snarare säga tvärt om i just det här fallet. Håll antalet fläktar uppe, men skruva ner varvtalet på dem ordentligt istället.
En fläkt in och en fläkt ut räcker egentligen bra i många lägen. Det testet du pratar om stämmer säkert väl. För fläktar som körs i lite högre hastighet.
Men kör man dem på ca 400rpm så blir de mer begränsade. Dubbla här inte varvtalet om man vill ha det tyst. Dubbla antalet fläktar istället.

Edit:
Eller ja, frågan är väl om 6 fläktar behövs någonsin. Jag sade väl "tvärt emot" lite för att jag hade en annan take på det hela. Egentligen låter det som en högst rimlig lösning att dra ner antalet fläktar också ;). 4 chassifläktar är säkert mer än tillräckligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

@feliz:

Vad har du för moderkort i nuläget? Kanske finns möjlighet att styra dina befintliga fläktar så att de blir tysta.
Jag är nämligen inte så säker på att resultatet i slutändan blir bättre med färre nyköpta dyra fläktar än om du har dina nuvarande och bara drar ner varvtalet på dem.
Men ja, olika moderkort erbjuder lite olika möjligheter att styra fläktarna. Många klarar nu för tiden att varvtalsreglera (på ett ungefär iaf) även 3pinsfläktar nämlingen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av feliz:

Har nu tröttnat på att fläktarna är så otroligt högljudda när jag spelar, så har tänkt satsa på nya tysta fläktar.

Har du testat att dra ner hastigheten på fläktarna? Testat lägsta hastigheten på fläktarna? Vad har du för temperaturer?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Har än 7700K inte överklockad och en asus prime h270-pro (eländig, jag vet, men hittade inga andra då mitt tidigare moderkort gick sönder). Fastän jag kör fläktarna på 20% är de riktigt högljudda, och då är CPU på runt 60-65c. Skall testa att ta bort ett par, säkert en vettig lösning. Annat alternativ kan ju vara att täppa för taket på chassit och endast ha en fläkt ut.

Permalänk
Medlem

@feliz:

Dessa! 2 in och 1 ut

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13365370

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Eftersom moderkortet inte har någon egen optimering av fläktkurvorna använder jag mig av asus AI suite 3, eländigt program men fastän jag där ändrar hastigheten till minimi (20%) så märkte jag nu att de går upp i hastighet fastän processorn inte nått den temperatur där hastigheten borde öka.

När jag närmare kollade är skillnaden på mina fläktar och t.ex. Noctua NF-A14 4 decibel, men Noctuan flyttar dubbelt så mycket luft (140CFM vs 118CFM). Så kanske en uppgradering inte skulle hjälpa så mycket. Testade även att koppla ur ett par fläktar, men ljudet var ungefär lika högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliz:

Eftersom moderkortet inte har någon egen optimering av fläktkurvorna använder jag mig av asus AI suite 3, eländigt program men fastän jag där ändrar hastigheten till minimi (20%) så märkte jag nu att de går upp i hastighet fastän processorn inte nått den temperatur där hastigheten borde öka.

När jag närmare kollade är skillnaden på mina fläktar och t.ex. Noctua NF-A14 4 decibel, men Noctuan flyttar dubbelt så mycket luft (140CFM vs 118CFM). Så kanske en uppgradering inte skulle hjälpa så mycket. Testade även att koppla ur ett par fläktar, men ljudet var ungefär lika högt.

Kan du, med HWiNFO eller liknande, se hur snabbt de faktiskt snurrar vid idle och när du spelar?
Jag kör mina chassifläktar i 450 RPM tills CPU:n når 65 grader, och då börjar de snurra lite snabbare. Vid 450 RPM är de ohörbara för mig från det avståndet jag sitter från datorn.

Permalänk
Medlem

@feliz: Tryck F6 inne i setupen så kan du ställa in fläktkurvan, eller det har du gjort?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless