Permalänk

Asus 5700XT

Hej

Jag har köpt ett Asus 5700XT.
Jag har problem med temperaturen.
Jag har hört om att Asus bjuder på uppgraderings skruv nåt sånt ?
Vet nån om det ?

Snälla hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiAgO DiGo:

Hej

Jag har köpt ett Asus 5700XT.
Jag har problem med temperaturen.
Jag har hört om att Asus bjuder på uppgraderings skruv nåt sånt ?
Vet nån om det ?

Snälla hjälp

Kolla här vart du ska vända dig för att få hjälp.
https://www.sweclockers.com/nyhet/29140-asus-erkanner-kylprob...

Permalänk
Medlem

Det gäller Strix-kortet, du kan nog undersöka själv om kylaren flexar över VRM delen (nära strömanslutningen) när du klämmer över kortet. Men det är antydningar om att de kanske ska skruva tightare över gpu'n också.

För TUF kortet vet jag inte om det finns någon räddning (kolla asus recall lista),
där är problemet att kylflänsarna inte täcker minnet ordentligt.

Så kolla om du kan få ut temperaturer för VRM, Minne och GPU separat.
När det gäller GPU kan man ju lätt bli skrämd av höga 'junction' temperaturer, men de mäts inuti kretsen har högre gränsvärden.

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaks kortet, köp ett Gigabyte OC/Sapphire Nitro eller till och med Sapphire Pulse...

De fixar Asus erbjuder är reparation och BIOS-uppdatering, varav det sistnämnda bara sänker strömförbrukningen.

Man ska inte behöva byta ut skruvar på nya prylar...

Skrivet av pacc:

Det gäller Strix-kortet, du kan nog undersöka själv om kylaren flexar över VRM delen (nära strömanslutningen) när du klämmer över kortet. Men det är antydningar om att de kanske ska skruva tightare över gpu'n också.

För TUF kortet vet jag inte om det finns någon räddning (kolla asus recall lista),
där är problemet att kylflänsarna inte täcker minnet ordentligt.

Så kolla om du kan få ut temperaturer för VRM, Minne och GPU separat.
När det gäller GPU kan man ju lätt bli skrämd av höga 'junction' temperaturer, men de mäts inuti kretsen har högre gränsvärden.

TUF-kortet är kört, bara returnera, den är till och med med fixar otroligt varm och då är det moddar, inte Asus lösningar som tillämpats.

Angående Junction så är det enligt AMD i princip samma som Hotspot var tidigare, dock kunde hotspot också betyda HBM/VRM-temp så det är kanske lite mer specifikt nu med GDDR.

Finns en del reddit poster om detta där folk från AMD product teamet svarat på, verkar vara lite luddigt hur mycket det skiljer från Hotspot.

Sen påverkar junction temp boostklock innan det börjar throttla, börjar, når man temp där den throttlar så är något väldigt fel med kylningen.

Permalänk
Medlem

Returnera kortet och köpt inget mer av en ansvarslös producent.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Är det strix kortet? Isåfall kontakta asus i mars så byter de ut kortet mot ett med den nya kyldesignen.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med Asus egentligen? Jag har ett nvida-kort från Asus, även det med en asdålig kylare som jag fick byta till en tredjeparts. Dom slutar uppdatera bios för sina moderkort (sitter på ett Rog Strix B350-F med trasig GPU passthrough med nyare bios p.g.a. gammal agesa-version. Har fått downgradea bios).
Kvalitetskontrollen och engagemanget verkar ju vara noll hos Asus numera.
Blir inga mer asus-prylar för mig.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |