Permalänk
Medlem

Skriva ut bilder i exakt storlek

Har ett foto som jag redigerat i Photoshop så att det har en exakt utskriftsstorlek - det vill säga en storlek angiven i enheten cm x cm. När jag själv skriver ut bilden direkt från Photoshop så skrivs bilden ut i precis den storleken - inga problem.

Nu är det dock inte jag själv som ska skriva ut bilden utan en annan person som har en bättre skrivare, men har inte Photoshop. När hen skriver ut bilden så får den automatiskt en annan storlek. Antagligen är det programmet som bilden öppnas i som automatiskt justerar bilden på något "smart" sätt som man inte har bett om.

Frågan är alltså hur ska vederbörande göra för att skriva ut bilden i den korrekta storleken? Utgå från att endast Windows standardprogram finns tillgängliga.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Har ett foto som jag redigerat i Photoshop så att det har en exakt utskriftsstorlek - det vill säga en storlek angiven i enheten cm x cm. När jag själv skriver ut bilden direkt från Photoshop så skrivs bilden ut i precis den storleken - inga problem.

Nu är det dock inte jag själv som ska skriva ut bilden utan en annan person som har en bättre skrivare, men har inte Photoshop. När hen skriver ut bilden så får den automatiskt en annan storlek. Antagligen är det programmet som bilden öppnas i som automatiskt justerar bilden på något "smart" sätt som man inte har bett om.

Frågan är alltså hur ska vederbörande göra för att skriva ut bilden i den korrekta storleken? Utgå från att endast Windows standardprogram finns tillgängliga.

Enklast är nog för dig att öppna den färdiga bilden med något av windows standard program och testa. Någonstans i utskriftsinställningarna finns det saker som att skala bilden till hela pappret och liknande som då bör stängas av. Man brukar också få en förhandsgranskning på resultatet innan man klickar på skriv ut knappen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows standardprogram för bilder, kallat "Foton" har inget val för att välja originalstorlek vad jag kan se i alla fall. Man kan endast välja dessa val:

Inget av dem är det korrekta formatet, utan det är endast exakt storlek som själva bilden har som utskriften också ska ha.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Redigera bilden med vita kanter till standardstorlek?

Permalänk
Medlem

^Tänkte samma som ovan fast med genomskinlig bakgrund.

Permalänk
Hjälpsam

Skriv ut som PDF från Photoshop, skriv ut från PDF hos person 2.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Redigera bilden med vita kanter till standardstorlek?

Vad är "standardstorlek"?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Vad är "standardstorlek"?

A4?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur tänkte du skriva ut?
om du ska skriva ut på en hemmaskrivare eller liknadne kan du välja A4 som canvasstorlek i PS och sen gör du bara din bild så stor du vill ha den på den ytan.
Spara och skriv ut som PDF så blir det rätt.

Om du har lite mer program från adobe är illustrator bra på just den här typen av grejer, där kan du importera din PS fil direkt och sedan printa ut på A4, så får du automatiskt vita kanter kring ytan.
(byt ut 4 mot valfritt Ax format som passar till både skrivare och bild)

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

@kissekotten4 @Raphaei @medbor
Hur många pixlar är "standardstorlek"? Och motsvarar det verkligen ett _HELT_ A4, utan några kanter, eller alternativt är kanterna alltid lika stora oberoende av program? Tror nog problemet är något mer svårlöst än så.

@Elektroman
Du kan inte be din vän skaffa e.g. Gimp eller något annat gratis program som kan hantera lite mer än Windows standardprogram?

Edit: Borde ju också gå och räkna ut antal pixlar som krävs via PPI hos vännens skrivare, och skriva ut utan någon anpassning som ändrar storlek.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det funkar inte för att få exakt storlek, eftersom om man anger exakt storlek för ett A4 så räknas den som "för stor" när man skriver ut och förminskas till den storlek som motsvarar endast den del av pappret som skrivaren rent fysiskt kan skriva ut på.

Skrivet av e1m1:

@kissekotten4 @Raphaei @medbor

Hur många pixlar är "standardstorlek"? Och motsvarar det verkligen ett _HELT_ A4, utan några kanter, eller alternativt är kanterna alltid lika stora oberoende av program? Tror nog problemet är något mer svårlöst än så.

Precis detta med andra ord.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Det funkar inte för att få exakt storlek, eftersom om man anger exakt storlek för ett A4 så räknas den som "för stor" när man skriver ut och förminskas till den storlek som motsvarar endast den del av pappret som skrivaren rent fysiskt kan skriva ut på.

Precis detta med andra ord.

En pdf har/ska ha dessa marginaler inbyggda. En pdf är faktiskt ett utskrivet dokument, men det menar jag att det är renderat till ett format skriver på skrivarspråk så att det just ska se exakt likadant ut på alla skrivare och skärmar. Det bygger på postscript som alla moderna skrivare förstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Elektroman:

Det funkar inte för att få exakt storlek, eftersom om man anger exakt storlek för ett A4 så räknas den som "för stor" när man skriver ut och förminskas till den storlek som motsvarar endast den del av pappret som skrivaren rent fysiskt kan skriva ut på.

Man brukar nästan alltid kunna välja bort denna nedskalning i alternativen för utskrift.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@kissekotten4 @Raphaei @medbor
Hur många pixlar är "standardstorlek"? Och motsvarar det verkligen ett _HELT_ A4, utan några kanter, eller alternativt är kanterna alltid lika stora oberoende av program? Tror nog problemet är något mer svårlöst än så.

@Elektroman
Du kan inte be din vän skaffa e.g. Gimp eller något annat gratis program som kan hantera lite mer än Windows standardprogram?

Edit: Borde ju också gå och räkna ut antal pixlar som krävs via PPI hos vännens skrivare, och skriva ut utan någon anpassning som ändrar storlek.

Skrivare jobbar inte med pixlar på det sättet, allting bygger på att det som ska skrivas ut kompileras till ett program som skrivaren kan exekvera. Detta program innehåller alla relativa avstånd mellan punkter och linjer så är det sen upp till skrivaren att efter bästa förmåga att försöka få ner det på pappret (översätta till rörelser hos skrivhuvud och sådant)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Man brukar nästan alltid kunna välja bort denna nedskalning i alternativen för utskrift.

Det har nog aldrig hänt mig när jag skriver ut en pdf i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

Det har nog aldrig hänt mig när jag skriver ut en pdf i alla fall

Det kan du absolut ha rätt i. Minns inte hur det brukar vara med just PDF:er och har inte tillgång till skrivare just nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det kan du absolut ha rätt i. Minns inte hur det brukar vara med just PDF:er och har inte tillgång till skrivare just nu.

https://m.youtube.com/watch?v=48tFB_sjHgY

Finns mer videos på samma kanal som går mer tekniskt in på historien bakom med postscript och allt det andra. Ofta var skrivare snabbare och mer avancerade än många datorer förr för att kunna processera utskrifter i realtid. Hela poängen med pdf är att det ska vara stabilt och användas för arkitekter och cad och sådana typer av utskrifter (ca 4 minuter in i klippet)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det jag menade är att du konverterar bilden till max tillåtna storlek för att skriva ut på ett A4, inte till ett A4:as storlek. Då borde den "sitta på plats"?

Eller kika i Windows inställningar, jag vet att jag hade huvudbry förut när jag försökte skriva ut ett PDF från GIMP och fick det rätt men via Chrome blev det grynigt. Vet inte om jag löste det då jag fick önskat resultat genom GIMP.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nu kanske inte detta fungerar för dig eftersom det krävs programvara...

Men, jag brukar använda Photoshop när jag skall skriva ut bilder eller saker med en exakt storlek.
”print preview” -rutan där innehåller exakta mått för utskrifter.

Tror även Abode Reader har samma dialog/ruta som Photoshop’s
(Där krävs ju i alla fall ingen licens)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kanske paint.net annars? Det är ju väldigt mycket vassare än windows inbyggda och är gratis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Har ett foto som jag redigerat i Photoshop så att det har en exakt utskriftsstorlek - det vill säga en storlek angiven i enheten cm x cm. När jag själv skriver ut bilden direkt från Photoshop så skrivs bilden ut i precis den storleken - inga problem.

Nu är det dock inte jag själv som ska skriva ut bilden utan en annan person som har en bättre skrivare, men har inte Photoshop. När hen skriver ut bilden så får den automatiskt en annan storlek. Antagligen är det programmet som bilden öppnas i som automatiskt justerar bilden på något "smart" sätt som man inte har bett om.

Frågan är alltså hur ska vederbörande göra för att skriva ut bilden i den korrekta storleken? Utgå från att endast Windows standardprogram finns tillgängliga.

Fråga 1: Hur stor ska utskriften bli i cm?

Fråga 2: Vad för storlek har skrivaren som du ska skriva ut på för största storlek, brukar var A4 (210 mm × 297 mm) eller A3 (297 mm × 420 mm).

Svara på detta först så kan vi gå vidare sedan.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |