HTC Vive Cosmos Elite är entusiast-VR med extern och intern spårning

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive Cosmos Elite är entusiast-VR med extern och intern spårning

Cosmos Elite är en av tre VR-nyheter i HTC Vive-familjen, där stöd för både Steam VR-spårning och HTC:s egna lösning kombineras i ett.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns väl inte som att det kommer med något nyskapande här, varken pris eller prestanda imponerar speciellt mycket...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Varje gång jag funderar på att skaffa VR blir man slagen av "the hot new tech" och utan erfarenhet av tidigare produkter blir man fan lite kallsvettig av dessa mastiga priser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Cosmos Elite är en av tre VR-nyheter i HTC Vive-familjen, där stöd för både Steam VR-spårning och HTC:s egna lösning kombineras i ett.

Läs hela artikeln här

En ny när deras nuvarande knappt fungerar ordentligt jämfört med Rift S eller Quest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eunha:

En ny när deras nuvarande knappt fungerar ordentligt jämfört med Rift S eller Quest?

Kan ju vara så att dom lägger till stöd för basstationer för att dom inte får ordning på sin inside-out tracking. Oklart varför man ska köpa den för det priset när Index finns dock.

Permalänk
Medlem

PRISET! Detta är helt sjukt! Lägg på en dator som orkar 100+ FPS stabilt i 1700p. Räcker 30000? Kanske, och 5k extra på tillbehör som kontoller, fyrar, frontar...

Fattar nada!

Okej att VR är under utveckling och så, men Quest är ju i en helt annan liga!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor: Japp. Finns en anledning varför Playstation VR har blivit den mest "framgångsrika" än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

PRISET! Detta är helt sjukt! Lägg på en dator som orkar 100+ FPS stabilt i 1700p. Räcker 30000? Kanske, och 5k extra på tillbehör som kontoller, fyrar, frontar...

Fattar nada!

Okej att VR är under utveckling och så, men Quest är ju i en helt annan liga!

Skickades från m.sweclockers.com

De säljer mycket till företag som skapar miljöer virituellt för utveckling av maskinparker i lokaler osv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Vill ha VR men kostar 11 000 kronor för mycket :(((((

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

De säljer mycket till företag som skapar miljöer virituellt för utveckling av maskinparker i lokaler osv.

Ja, i en sån miljö är ju sällan komponenterna den stora kostnaden, men denna är inte för någon som är sugen på vr eller vill haka på Alyx-hypen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om inte Valve kan börja leverera Index snart får det nog bli en Elite istället! Blir bra till nya Half-Life så.

Permalänk

Med tanke på hur mycket skit det verkar ha varit med vanliga Cosmos och dess tracking så undrar man hur Eliten ska fungera? Har ingen jätteerfarenhet själv av VR, men köpte mig en Quest för halva priset av vad Elite kommer och kosta och jag gillar den skarpt. Suveränt med funktionen att kunna välja om man vill köra helt trådlöst eller med kabel för att kunna utnyttja PCVR spel. Desutom fungerar det riktigt bra att köra PCVR via WiFi med och trackingen fungerar även bra i dunkla rum. Quest har inte riktigt hittat hem här i Europa än, men i USA verkar de vara riktigt stora. För tillfället är de dock slutsålt överallt. (Edit: Finns att köpa direkt från Oculus).

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

PRISET! Detta är helt sjukt...

Det är en enthusiast variant så inte särskilt udda. Lite som att kolla på en superbil och konstatera att den är dyr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Vill ha VR men kostar 11 000 kronor för mycket :(((((

Rekomenderar Oculus Quest eller Rift S (om du bara vill köra med kabel till PC)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

Varje gång jag funderar på att skaffa VR blir man slagen av "the hot new tech" och utan erfarenhet av tidigare produkter blir man fan lite kallsvettig av dessa mastiga priser

Kan glatt rekommendera Oculus Rift S eller Quest. Efter kört vanliga Rift så var Rift S en rejäl bump i både kvalité och komfort samt inte kostar skjortan (ca 4800 sek inkl frakt från deras egna hemsida). Att inte behöva ha några basstationer utan kamerorna är i headsetet och trackar kontrollerna är som natt och dag.

Bor du i göteborg är du välkommen hem till mig att prova nån dag

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Är inte denna sämre än index? Känns som den slottar in i ett mättat segment och kostar mer till och med. Speciellt med frontplattan inkluderad

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Man kan ju se att Oculus nog ändock gjort ett rätt val teknik kontra pris. Visst hade man (jag inkluderad) velat haft lite vassare specifikationer än vad Quest och Rift S hade, men när man ser vad det i praktiken innebär i pris hos konkurrenterna så förstår man att Oculus har en home run här. Den teknik som står för gen 2 i VR är inte mogen än så det blir ju en evolution istället för revolution på nuvarande produkter. Med lite mer tid och forskning så kommer det nog en revolution också så småningom. Förmodligen och förhoppningsvis kommer det inte innebära markant högre priser då tekniker som foveated rendering och eye tracking kommer att minska lasten på grafikprestanda. Kan vi också få till sfäriska paneler och slipper tunga och klumpiga linser så börjar det likna nåt!

Visst är Index (och Pimax etc) de vassaste exemplen på var VR står idag, men det är faktiskt bara att de sträckt ut prestanda i nuvarande gen lite extra. Skillnaden i bildupplevelse mellan en Index och en Quest tror jag inte är så väldigt stor som prisskillnaden kan antyda faktiskt. Men självklart vinner Index i en direkt jämförelse, och den har bättre ljud och komfort. Mycket värt det också, även om Questen kan moddas till motsvarande.

P.S Foveated rendering betyder att man renderar skarpt just där ögonen tittar. En bit utanför det renderas det med lägre upplösning. Inget man märker av då ögat ser som skarpast just rakt på, med gula fläcken. Så utan att tappa faktisk upplevd upplösning avlastar man grafikpipelinen oerhört - vilket då innebär att man kan höja upplösningen utan att det slår på prestanda. D.S

Permalänk
Medlem

Som sagt, köper inget VR-headset innan det finns med Tobii eye tracking till rimlig peng. Men 2020 känns som året då det släpper på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Rekomenderar Oculus Quest eller Rift S (om du bara vill köra med kabel till PC)

Skickades från m.sweclockers.com

Har kollat på Oculus Quest men vet inte om datorn orkar driva dem spel jag vill. Specs hittar du i signatur.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, i en sån miljö är ju sällan komponenterna den stora kostnaden, men denna är inte för någon som är sugen på vr eller vill haka på Alyx-hypen...

Skickades från m.sweclockers.com

Den där Alyx hypen är svårbegripligt. Ja jag har spelat half life 1 & 2.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Den där Alyx hypen är svårbegripligt. Ja jag har spelat half life 1 & 2.

Håller med. Hade HL3 kommit för 10 år sedan hade mitt intresse kanske levt, men nu är det bara avlägsna minnen och nostalgi...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Har kollat på Oculus Quest men vet inte om datorn orkar driva dem spel jag vill. Specs hittar du i signatur.

Ingen aning faktiskt om din dator orkar driva VR.
Det är iaf i lägsta laget.
Därför skulle ju Quest vara perfekt för man behöver ingen dator om du håller dig på quest-platformen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Rekomenderar Oculus Quest eller Rift S (om du bara vill köra med kabel till PC)

Skickades från m.sweclockers.com

Vet när VR "kom" så var det mycket prat om att man behövde ha minst 90 HZ för att vr skulle upplevas mjukt. Quest har bara 72hz, har du testat något med 90+hz och hur upplever du i så fall att gå tillbaka till 72?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet när VR "kom" så var det mycket prat om att man behövde ha minst 90 HZ för att vr skulle upplevas mjukt. Quest har bara 72hz, har du testat något med 90+hz och hur upplever du i så fall att gå tillbaka till 72?

Lenovo Explorer som jag också har, har 90Hz.
Kan inte så här på rak arm säga att jag märker nån stor skillnad.
Det skulle väll vara om man viftar svärden snabbt framför ansiktet i Beat saber då.
Annars spelade jag senast Boneworks med Lenovo och Quest och märkte ingen skillnad förutom hur mycket bättre trackingen är på Quest och att färgerna var bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Har kollat på Oculus Quest men vet inte om datorn orkar driva dem spel jag vill. Specs hittar du i signatur.

Tyvärr kommer din dator inte orka driva ett VR headset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Tyvärr kommer din dator inte orka driva ett VR headset.

Skickades från m.sweclockers.com

Fördelen med quest är ju att den går fristående också för en hel del titlar, då är man trådlös och utan krav på dator alls...

Då kan man ju fortsätta använda det med nästa dator om man uppgraderar senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Lenovo Explorer som jag också har, har 90Hz.
Kan inte så här på rak arm säga att jag märker nån stor skillnad.
Det skulle väll vara om man viftar svärden snabbt framför ansiktet i Beat saber då.
Annars spelade jag senast Boneworks med Lenovo och Quest och märkte ingen skillnad förutom hur mycket bättre trackingen är på Quest och att färgerna var bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej kanske inte spelar roll för de som är vana med vr, de som lätt blir åksjuka är det nog värre för. Men det minskar ju i alla fall kraven på datorn en del om man kan komma undan med 72 FPS vilket är bra.
Själv kör jag med första vive så står nog över denna generationen också även om jag är sugen på högre upplösning. Men då åker man även på att byta GPU...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej kanske inte spelar roll för de som är vana med vr, de som lätt blir åksjuka är det nog värre för. Men det minskar ju i alla fall kraven på datorn en del om man kan komma undan med 72 FPS vilket är bra.
Själv kör jag med första vive så står nog över denna generationen också även om jag är sugen på högre upplösning. Men då åker man även på att byta GPU...

Ja och hade man haft en Valve index och ett RTX 2080Ti kanske man hade märkt "nedgraderingen" mer.

Men som du säger, lider man av eller inte lyckas vänja bort "VR Sjukan" så underlättar nog högre Hz en del då jag hört att det är i bla racingspel man har stor fördel. Ej provat racing själv så vet inte hur det är.

Edit passar på att fråga hur är det att spela "dagens spel" med Vive's kontroller som bla saknar styrspak?
Eller har du bytt till index-kontroller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja och hade man haft en Valve index och ett RTX 2080Ti kanske man hade märkt "nedgraderingen" mer.

Men som du säger, lider man av eller inte lyckas vänja bort "VR Sjukan" så underlättar nog högre Hz en del då jag hört att det är i bla racingspel man har stor fördel. Ej provat racing själv så vet inte hur det är.

Edit passar på att fråga hur är det att spela "dagens spel" med Vive's kontroller som bla saknar styrspak?
Eller har du bytt till index-kontroller?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör fortfarande med vive standard kontrollerna, tänkte testa nya halflife innan jag tar något beslut om jag ska köpa nya kontroller de kostar ju en slant.
Jag har inte upplevt de dåliga men har inte provat de mer avancerade alternativen så vet inte vad jag går miste om.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av medbor:

Fördelen med quest är ju att den går fristående också för en hel del titlar, då är man trådlös och utan krav på dator alls...

Då kan man ju fortsätta använda det med nästa dator om man uppgraderar senare

Absolut. Dock ska man vara medveten om att spelen som laddas in i Questen har lägre kvalitet samt är kortare än de som körs via kabel och dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest