Xbox Series X får hårdvaruaccelererat 3D-ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Microsoft hade ju den dåliga smaken att ta bort hårdvauaccelererat ljud från Windows så man får väl hoppas att det här kan vara ett tecken på att det kommer tillbaks

Precis, dessutom med Windows 7 (fanns det i Vista) plocka bort native stöd för dubbla ljudkort. Som är väldigt bra att ha om man ex. är en Deejay eller dyl. Jag körde dubbla soundblaster ljudkort på Windows XP när det begav sig.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu är jag "ljudamatör" och absolut inte utbildad inom ämnet. Men hur sjutton skall det bli "3D-ljud i hörlurar" som jämfört med att faktiskt ha 4 högtalare runtomkring sig i rummet där man lyssnar på "3D-ljudet"?

Hur löses det klassiska problemet med "dött centrum" i hörlurar? Jag välkomnar stödet för 3D-ljud men att inbilla sig att riktigt 3D-ljud skulle kunna produceras i hörlurar är jag än så länge mycket tveksam till.

Nu är jag långt i från någon expert, men vi har trots allt bara två öron, anledningen till att vi kan lokalisera ljud är ju tidsskillnaden och styrkan mellan mottagandet i båda öronen, en schyst algoritm skulle nog kunna simulera det på ett acceptabelt vis utan att vi behöver vrida huvudet fram och tillbaka.
(DS3D med EAX var riktigt bra på detta, som andra nämnt, lite wallhack över det)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lär lätt handla om interpolation om de tänker satsa på 120fps.

Näe, det spel som har ett 120 Hz-läge kommer förstås även rendera i (upp t.o.m.) 120 Hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Finns det någon anledning att satsa på ljudet när majoriteten antagligen endast har TV högtalarna som ljudkälla?

Finns det någon mening med en ny konsol när de flesta nöjer sig med ps3 spel? Klar att de måste föra utvecklingen framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu är jag "ljudamatör" och absolut inte utbildad inom ämnet. Men hur sjutton skall det bli "3D-ljud i hörlurar" som jämfört med att faktiskt ha 4 högtalare runtomkring sig i rummet där man lyssnar på "3D-ljudet"?

Hur löses det klassiska problemet med "dött centrum" i hörlurar? Jag välkomnar stödet för 3D-ljud men att inbilla sig att riktigt 3D-ljud skulle kunna produceras i hörlurar är jag än så länge mycket tveksam till.

Det funkar ganska bra. Lyssna på https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA
eller https://www.youtube.com/watch?v=G-SRoil79g0. med hörlurar. Det funkar även riktigt bra med creatives super-xfi som skannar ens öron form efter bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Men fungerar det öht i praktiken? Eller har jag blandat ihop det med nått annat. För googlar man spatial audio å nått spel så kommer man ofta till reddit trådar som idiotförklarar hela grejen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns väldigt många förståsigpåare inom ljud som påstår både det ena och det andra. Reddit verkar tyvärr samla de värsta eftersom den som säger något först får flest "upvotes" och efterföljande kommentarer typiskt får "downvotes" om de inte håller samma linje.

Mitt råd är att testa själv och se om du hör någon skillnad.

Jag gick nyligen över till balanserade hörlurar efter att ha testat det själv då jag uppskattar den extrema stereoseparationen tillsammans med Atmos for Headphones. Samtidigt är det väldigt polariserat på forum huruvida man kan höra skillnad eller inte. Brukar vara samma sak med rörförstärkare; antingen är det "the holy grail" eller så är det bortkastade pengar. Personligen hör jag skillnad där också men tycker inte det ena låter sämre än det andra, de bara låter olika.

Så tumregeln med ljud är helt enkelt att testa istället för att lyssna på forum. Bara du kan avgöra om du tycker det låter bättre och bara du kan avgöra om det är värt pengarna. Men om du får chansen borde du testa balanserade lurar med Atmos.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Kul, hittade denna tråd när jag googlade lite på polarens ramverk som han tittar på för sitt spel. Såg att det nämdes Steam audio tidigare i tråden enligt honom så är Project Acoustics överlägset. De simulerar ljudvågorna på riktigt medans Steam Audio fuskar med raycasting.
Det häftiga med äkta ljudvågsspårning är att du får både akustik (hur ljudet ska låta givet viss geomitri) samt diffraktion (hur ljud fortplantas runt objekt) helt gratis. Här kan ni höra rätt bra hur akustik fungerar, lyssna på fotstegen när man går från utomhus till inomhus https://www.youtube.com/watch?v=thNIZERV_Lw

Här är ett demo på diffraktion, https://www.youtube.com/watch?v=wqolsXlUQHg

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.