Intel Core i7-10700F "Comet Lake" visar lovande prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Absolut ingen dålig kontorsdator, i alla fall inte om man enbart beaktar prestanda.

Men på vilket sätt är det en bättre kontorsdator än t.ex. i7-1065G7 (finns som laptop), i7-8665U/i7-10710U (finns som laptop och NUC)? Kontorslaster är typiskt extremt "burstiga", vilket är exakt det U-serie i7 är tokoptimerad för. Ytterst få kontorslaster har någon relevant skalning förbi ens 2C/4T CPUer.

Min laptop (i7-8665U) når 4,8 GHz som mest, men den kan bara hålla den frekvensen <1s. Kan låta värdelöst, men vid interaktiv användning är ju spikar på några tiotals millisekunder normalfallet, en laptop med maxboost som en stationär med TDP på ~100 W är då i praktiken likna pigg!

Comet Lake tar ju in mer teknik från bärbara, vi lär knappast se 5,3 GHz när man kör Cinebench (fast varför rendera på en CPU år 2020 när RTX-korten till och med kliver förbi TR?). För just spel kan en rejält hög maxboost ge positiva effekter i lägsta FPS, detta då CPUn kommer inte vara närheten av 100 % lastad i normalfallet och då finns "budget" för att öppna spjällen lite extra vid partier som tillfälligt lastar CPU hårt.

Generellt ja men många sitter med någon inhouse-programvara eller annan mer krävande mjukvara som exempelvis Autocad där vissa operationer kan ta en minut på en laptop-cpu som körs på några sekunder på en välkyld desktop i7. Pivottabeller i excel baserade på stora dataset. Macron i excel som skrevs för årtionden sedan. Men visst finns det många som skulle klara sig på en laptop-cpu.

Jag tänkte mest vad som kommer sitta i desktops från Dell/HP om ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Spel ... drar inte 100 % last på alla CPU-kärnor ... det är lite som att mäta bränsleförbrukning hos en bil i bromsbänk: reproducerbart, kommer ge skithög förbrukning men rätt värdelöst mått för de flesta...

Mitt exempel med 100% last visar att du i praktiken måste sätta utnyttja en (genomsnittlig) effektbudget på <<70W med en Core i9-9900K i spel för att dra mindre energi än en Ryzen 5 3600X, eftersom den senare definitivt drar <70W i snitt när man kör ett spel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Olle P:

Mitt exempel med 100% last visar att du i praktiken måste sätta utnyttja en (genomsnittlig) effektbudget på <<70W med en Core i9-9900K i spel för att dra mindre energi än en Ryzen 5 3600X, eftersom den senare definitivt drar <70W i snitt när man kör ett spel.

Att en i9-9900K drar klart under 70 W i spel borde väl knappast vara att för svårt att tro. Moderna CPUer är extremt snabba på att power-gate:a när de inte jobbar och en 9900K kommer befinna sig i vila i rätt stor utsträckning. Faktiskt helt rimligt att t.ex. i5-8600K drar mer i spel jämfört med 9700K/9900K då de två senare, man designar laptop CPUer för race-to-sleep specifikt så att de "offrar" högre aktiv förbrukning mot att snabbare gå i vila då detta ger lägre genomsnittlig förbrukning (vilket är det enda som spelar roll för batteritid).

Sedan tillkommer en faktor just för spel. AMD sina kretsar betydligt hårdare mot gränsen för kislet, det kopplat mot att W/Hz kurvan får ett allt skarpare knä ju mindre transistorerna är gör att man snabbare får riktigt hög CPU effekt när man pushar förbi "sweetspot".

Det är alltså fullt möjligt (givet data lär det vara så) att Ryzen 3000 är klart mer energieffektiv vid säg 4,0 GHz medan 9000-serien blir mer energieffektiv om man går upp till 4,5 GHz. Båda kommer vara mindre energieffektiva vid den högre frekvensen, men om man passerat "sweetspot" (vilket man definitivt gjort för Zen2) straffas man hårdare där.

Just av den anledningen lär vi knappast se Intel nå lika högt på 10 eller 7 nm som de nu kommit med 14 nm, den stora frågan är hur högt deras design når innan den passerar "sweetspot" (för Sunny Cove verkar den ligga vid ~3,8-4,0 GHz, men det verkar som en av nyheterna i Willow Cove är att man fått upp detta).

Sedan har AMD just nu en mer avancerad algoritm för att maximera effekten när färre än 100 % av trådarna användas, det visar sig bl.a. i att 3000 serien är betydligt mer strömhungrig i fåtrådade laster. Rätt säker att detta är del i förklaringen till den högre effekten i spel!

Kan förstå att dessa resultat känns udda, men det beror mer på att "alla" endast mäter strömförbrukning i x264 och/eller Cinebench som drar 100 % på alla CPU-kärnor. Det är en datapunkt, men en totalt irrelevant för hur det ser ut i spel och antagligen för vad 99,9 % faktiskt använder sina datorer till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Knotvillage:
F processorerna är inte riktade till konsumenter, de är riktade till systembyggare som Asus, Alienware etc som bygger OEM datorer. Saknas den integrerade kretsen får kunden helt enkelt ingen bild om de koppar skärmkabeln till moderkortet. Läser de manualen eller kontaktar support blir de idiotförklarade att kabeln ska in i grafikkortet.

Färre reklamationer pga användarens fel. Kom ihåg att vi som inte har tummen mitt i handen när det kommer till datorer är en minoritet.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Knotvillage:
F processorerna är inte riktade till konsumenter, de är riktade till systembyggare som Asus, Alienware etc som bygger OEM datorer. Saknas den integrerade kretsen får kunden helt enkelt ingen bild om de koppar skärmkabeln till moderkortet. Läser de manualen eller kontaktar support blir de idiotförklarade att kabeln ska in i grafikkortet.

Färre reklamationer pga användarens fel. Kom ihåg att vi som inte har tummen mitt i handen när det kommer till datorer är en minoritet.

Fast dom skulle ju tjäna på att köpa den billigare och bättre cpun och ta lika mycket betalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@3rk0

Intel 9700K och 9900k är väl lättare att kyla än Ryzen 3700x alt 3900x i stock hastigheter.

Även min 9700k i 5.4GHz kyler jag med en noctua D15S, min AMD 3800x och 3900x är svårare att kyla.

Så ditt påstående känns lite fel.

Har du kollat om du har den där buggen vissa upplevde med hög volt på Ryzen?

En D15S borde duga utmärkt för båda 3800X och 3900X, körde första veckorna med min 3900X på inkluderade Wraith-kylaren utan några issues, var enbart i benchmarks och/eller stresstest som temperaturen gick högt och boost fick lida, och tvivlar på att Wraith Prism leverar lika väl som NH-D15S.

I Swec's test:

Var det inga enorma skillnader i slutprestanda mellan Wraith Spire, U14S ovh H115i (rätt snarlik, möjligen aningen sämre än D15), och det var när först när de låste alla kärnor vid 4.4Ghz med 1.4v som de hade oroande temperaturer, 91C.

https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Om en D15 inte kylar dem i stock så lär något vara fel.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

@Knotvillage:
Varje systembyggare har eget avtal med Intel eller bulk-leverantör. Förmodligen är de billigare, men inte för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@3rk0

Intel 9700K och 9900k är väl lättare att kyla än Ryzen 3700x alt 3900x i stock hastigheter.

Även min 9700k i 5.4GHz kyler jag med en noctua D15S, min AMD 3800x och 3900x är svårare att kyla.

Så ditt påstående känns lite fel.

Insåg att utan bevis så var mitt förra inlägg inte så meningsfullt för att argumentera att 3900x (i min åsikt/erfarenhet enbart givetvis) inte är så svårtkyld så tog en logg, samt masserade lite med excel-magi för att få HWinfo64's logg lite mer lättläst.

PBO på "advanced" med limits på "motherboard", ingen annan manuell klockning utöver att jag manuellt satt frekvens och timing på ram.

29m18s X264 stability test ligger genomsnitt på CPU package power på 128W, genomsnittlig CPU Die temp ligger på 74C, högsta loggade temp är på CCD1 med 79C.

Jag kör med en 240mm AIO, men kan inte påstå att kylprestandan är så bra då mitt chassi är inpressat i datorhållaren på ett IKEA Fredde vilket inte riktigt lämnar något utrymme för luft att evakueras från den toppmonterade radiatorn eller bak från utsugsfläkten.
Lägg till att jag kör ett ITX kort i ATX chassi av inget annat skäl än jag var trött på mitt ITX men orkade inte byta moderkort när jag bytte chassi- inte optimalt med space och luftflöde helt enkelt.

Detta AIO är rätt motsvarande en rejäl luftkylare som D15, vet att linus tech tips konstaterade i en video att U14S som är rätt lik D15 i prestanda generellt presterade bättre än 240mm AIO som H115i under load i deras test.

Ändå är max loggade temp i detta fall 79C...

Använda en =COUNTIF för att räkna om det var några fall i loggen där thermal throttling slog till yes, men det var inga- dock kan jag tänka mig att med 200ms polling rate som är default så kanske den inte kan se sådant.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shiprat:

Insåg att utan bevis så var mitt förra inlägg inte så meningsfullt för att argumentera att 3900x (i min åsikt/erfarenhet enbart givetvis) inte är så svårtkyld så tog en logg, samt masserade lite med excel-magi för att få HWinfo64's logg lite mer lättläst.

PBO på "advanced" med limits på "motherboard", ingen annan manuell klockning utöver att jag manuellt satt frekvens och timing på ram.

29m18s X264 stability test ligger genomsnitt på CPU package power på 128W, genomsnittlig CPU Die temp ligger på 74C, högsta loggade temp är på CCD1 med 79C.

Jag kör med en 240mm AIO, men kan inte påstå att kylprestandan är så bra då mitt chassi är inpressat i datorhållaren på ett IKEA Fredde vilket inte riktigt lämnar något utrymme för luft att evakueras från den toppmonterade radiatorn eller bak från utsugsfläkten.
Lägg till att jag kör ett ITX kort i ATX chassi av inget annat skäl än jag var trött på mitt ITX men orkade inte byta moderkort när jag bytte chassi- inte optimalt med space och luftflöde helt enkelt.

Detta AIO är rätt motsvarande en rejäl luftkylare som D15, vet att linus tech tips konstaterade i en video att U14S som är rätt lik D15 i prestanda generellt presterade bättre än 240mm AIO som H115i under load i deras test.

Ändå är max loggade temp i detta fall 79C...

Använda en =COUNTIF för att räkna om det var några fall i loggen där thermal throttling slog till yes, men det var inga- dock kan jag tänka mig att med 200ms polling rate som är default så kanske den inte kan se sådant.

https://i.imgur.com/W1z0Ee3.jpg

Ok jag ligger på 73 grader som max med 160W och 5.2GHz all core på cpun med en noctua D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ok jag ligger på 73 grader som max med 160W och 5.2GHz all core på cpun med en noctua D15

https://i.imgur.com/EdBu2LJ.jpg

Okej, men vad är temps med dina 3800x/3900x? Var mer det jag la upp resultat för- ville notera att min relativt genomsnittliga rigg är rätt lätt att kyla.

Also, vad körde du för load?

Idle temp ser man en enorm fördel för din 9700K, kan inte minnas sist jag hade så låg idle temp på en high-performance cpu

Dock är det två olika processorer, känner att med 12 kärnor med average på 3,955 eller något under sustained load så är det inte helt förvånande att den ligger några grader högre i temp än 8 kärnor på average 5,202 förusatt att din frekvens var spikad där under full load.

Är en väldigt generaliserande sak att säga men 3900x pushar ju ut fler processorcyklar under den tiden med en högre IPC.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200